Extrém sportautóktól örökölte motorját a legsportosabb Toyota Yaris
Hosszú évek után a sportos gyökereihez visszakanyarodó Toyota a tüzes városi ferdehátúak közegében készül zavart kelteni. A Yaris sportváltozata a kategóriában mára elfeledett motortechnológiát alkalmaz.
A klasszikus brit sportautó-építés egyik utolsó bástyája, a Lotus tizenkét éve készíti többszörösen díjnyertes típusait a Toyota által szállított, 1,8 literes sportmotorral. Idén eljött az ideje, hogy viszonozzák a baráti gesztust, és az évek során tökéletesre csiszolt, kompresszorral erősített blokkot visszaadják a Toyotának, azon belül is a Yaris GRMN sportváltozatnak.
A márciusban beharangozott modellnek már a neve is sokatmondó: a GRMN ugyanis a „Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring” kifejezés rövidítése, azaz elvileg (és a gyakorlatban is) a legkiválóbb nürburgringi tesztpilóták finomították a Toyota gyári versenyistállója, a Gazoo Racing által jegyzett modellt. A japán piacon régóta használt GRMN címke minden esetben az adott modell legsportosabb kivitelét jelöli – a Yaris esetében természetesen ez nem vonatkozik a WRC versenyautóra…
Mivel a modell előértékesítése a közelmúltban kezdődött meg – a nagyságrendileg 8,8 millió forintos vételár nem egészen öt százalékával, kb. 370 ezer forint befizetésével állhatunk sorba az európai piacra szánt, mindössze 400 db Yaris GRMN egyikéért –, a Toyota a végleges, nem homológ teljesítmény és menetadatokat is közzétette. Az 1,8 literes motor az eredeti ígérettel összhangban 212 lóerős, amit izgalmasan magas, 6800/perc fordulatszámon ad le, maximális forgatónyomatéka pedig 249 Nm (5000/percnél). A motorteljesítmény meghaladja a főbb konkurensek azonos értékét, de nem is erre a legbüszkébb a Toyota, hanem a minimális tömegre: menetkészen 1135 kilogrammot nyom az autó, ami 6,3 másodperces gyorsítást, illetve elektronikusan szabályozott 230 km/óra végsebességet tesz lehetővé.
A futómű feszes hangolású, de nem kőkemény, ahogyan gyári szerelésű abroncsnak sem egy extrém darabot választott a Toyota: mint elmondták, nem a Nürburgringre, hanem a hétköznapokra optimalizálták az autót, ezért a kiszámíthatóság és a kezelhetőség fontosabb volt, mint a határtartomány végletekig történő kitolása – ám biztos, ami biztos alapon határozott oldaltartású sportüléseket, valamint a GT86-ból kölcsönzött sportkormányt kapott a Yaris GRMN.
Miközben manapság majd’ minden autógyártó a turbófeltöltőben látja a környezetvédelem és a teljesítmény közötti kompromisszum kulcsát, a Yaris GRMN pontosan körülírható előnyök miatt döntött a motorsport korai évtizedeiben egyeduralkodó kompresszor mellett. A nemzetközi szaksajtó válogatott képviselői, akik már vezethették az autó prototípusát, igazolták, hogy az azonnali gázreakció, a magas fordulatszámok tűrése (sőt, keresése), a vérmes hangorkán és a kiegyensúlyozott vezethetőség mind jelen van a Yaris legizgalmasabb modellváltozatában, amely ilyenformán a motorsport lassan feledésbe merülő, dicsőséges hőskorából ad leckét a napjaink „egyentechnológiájából” építkező versenytársaknak.
A Yaris GRMN mozgás közben is megtekinthető, illetve meghallgatható:
https://www.youtube.com/watch?v=1R7M0RIs60c
https://www.youtube.com/watch?v=unCvdS4Vrco