Teljes Lexus autonómia már 2020-tól
A tokiói nyári olimpiai játékokra időzíti autonóm mobilitási technológiájának globális premierjét a Toyota-csoport.
A Lexus zászlóshajója, az LS luxusszedán számtalan funkcióval képes megkönnyíteni sofőrje dolgát, kényelmesebbé tenni az utazás monoton vagy kellemetlen pillanatait. Egy dolgot nem tud, illetve nem akar: kivenni a vezető kezéből az irányítást. Sem a technológia, sem a jogi szabályozás nem áll még készen arra, hogy huzamosabb ideig önállóan haladjanak a gépkocsik, ezért a Lexus úgy döntött, a félreértések elkerülése érdekében nem használja az autonóm mobilitás kifejezést.
Ennek azonban pár éven belül vége: 2020-ra ugyanis elkészülnek az autógyártó 4. szintű autonómiával felvértezett típusai, és mivel a Lexus anyamárkája, a Toyota a tokiói olimpia főtámogatója, itt, a XXXII. nyári játékokon debütál élesben a Lexus sofőr nélküli technológiája.
A rendkívül zsúfolt úthálózatú Tokió első hangzásra nem tűnik ideálisnak a robotpilóta nyilvános főpróbájára, ám a rendezők és vendégek rendelkezésére bocsátott autók nem a belvárosban, hanem az egyik olimpiai helyszínen, Odaiba-sziget parti szakaszán csillogtathatják meg tudásukat.
„Az olimpia fordulópont lehet, mindenekelőtt a technológia ismertsége és társadalmi elfogadottsága szempontjából” – indokolta az időzítést Ken Koibuchi, a Toyota-csoport autonóm mobilitásért felelős ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy a vezető és az autó közötti, szoros együttműködésként tekintenek az automatizált közlekedésre, és hogy az sokkal inkább a biztonság, semmint a kényelem fokozására szolgál.
Arra is emlékeztetett Koibuchi igazgató, hogy az autonóm közlekedés megvalósulása nem csupán az autógyártókon múlik. Nagy felbontású, rendkívül részletgazdag térképek nélkül ugyanis képtelenség elvárni a centiméteres pontosságú navigációt a járművektől. Koibuchi várakozásai szerint a japán kormány erőfeszítései nyomán 2020-ra az ország autópálya-hálózatának szinte teljes egészét feltérképezhetik, a városi utcák hálózata azonban egészen más nagyságrendű kihívást jelent.
Fotók: Lexus, tokyo2020.jp/en/