Hihetetlennek tűnik, de 2020-ban érkezhet az önvezető Lexus
Itt az önvezető autók hajnala? A világ leginnovatívabbnak és legzöldebbnek tartott prémium autó márkája, a Lexus a 2017-es Tokiói Autószalonon mutatta be az önvezető üzemmódban is használható LS+ tanulmányautót. A Toyota által jegyzett luxusautó márka 2020-ra ígéri a modell sorozatgyártott változatát.
A világ vezető prémium hibrid gyártójaként is emlegetett, modelljeinek legendás megbízhatóságáról, és az azokban bemutatkozó forradalmi, jövőbemutató technológiákról ismert japán prémium autómárka évek óta dolgozik azokon az integrált biztonsági rendszereken, amelyek hozzájárulhatnak egy olyan világ megteremtéséhez, amelyben nem történnek halálos közlekedési balesetek: a Lexus minden ember számára biztonságos és kellemes közlekedést szeretne biztosítani, ezért nagy erőkkel fejleszti az önvezető autók technológiáit. A környezetbarát hibrid és hidrogén üzemanyagcellás technológiák élharcosának tekintett autógyártó (amely a világ egyetlen autómárkája, amelynek minden modellje elérhető hibrid hajtással) a járműautomatizálás terén is megelőzi versenytársait. Zászlóshajója, az LS luxuslimuzin nemrégiben bemutatott legújabb generációja is több olyan világelső aktív bizonsági technológiát kínál (a Lexus Safety System +A csomag részeként) amelyek már az önvezető technológia előszobájának tekinthetőek. Így például már a mostani modellben is elérhető a gyalogosok észlelésére is képes aktív kormányzási asszisztens, amely (világelső technológiaként) segít elkerülni azokat az ütközéseket és gázolásokat amelyek már nem előzhetők meg kizárólag automatikus fékezéssel, valamint az első keresztirányú forgalomfigyelő, ami a kereszteződésekben fenyegető ütközésre figyelmezteti a vezetőt. Ha a gyalogosészlelés gázolásveszélyt feltételez, animációval jelzi a gyalogos helyzetét és irányát a Head-Up Display által kivetített nagyméretű, színes képen, így a vezető ösztönösen azonosítja a veszélyhelyzetet. Az aktív kormányzási asszisztens felismeri, ha egy gyalogos az autó elé készül lépni, és felméri, hogy a gázolás elkerülhető-e kizárólag fékezéssel, ha nem, akkor a rendszer a vezető riasztása és a fékek működtetése mellett automatikus kormányzással is közbeavatkozik, segítve a gázolás elkerülésében vagy a baleset súlyosságának enyhítésében.
A Lexus LS-ben megtalálható sávkövető asszisztens már ma is kormányzással tartja az autót a kijelölt sávban, amikor az adaptív sebességtartó automatika működik. Amellett, hogy kamerával figyeli a sáv vonalvezetését, az elöl haladó jármű nyomvonalát is ellenőrzi, így az autót akkor is a sávban tartja, ha nem láthatók megfelelően az úttestre felfestett felezővonalak, illetve araszoló forgalomban is, amikor a járművek nagyon kis távolságban követik egymást.
Ha ez nem volna elég, az útkereszteződésekben bekövetkezett ütközések elkerülését segítő FCTA az első keresztirányú forgalmat ellenőrzi. A világon elsőként alkalmazott rendszer egy előre tekintő radarral működik, és figyelmezteti a vezetőt, ha a nehezen belátható kereszteződésben egy másik jármű közeledik oldalirányból. A figyelmeztetés az LS nagyméretű HUD-képén jelenik meg. Ha az LS a közelítő járművet figyelmen kívül hagyva továbbhalad, a multi-információs képernyőn is felvillan a figyelmeztetés, és hangjelzés szólal meg.
A modellben emellett már most működik a parkolássegítő fékezés (álló tárgyak, hátulról közelítő autók, hátul megjelenő gyalogosok elkerülésére): parkolás közben a vezetőnek rengeteg dologra kell ügyelnie, járművek érkezhetnek a holttérből, gyalogosok jelenhetnek meg az autó mögött – és akkor még nem beszéltünk a falakról, a különféle tárgyakról, a karosszéria rosszul belátható sarkairól és a bonyolult manőverekről. Az ezekből adódó sérüléseket csökkenti a kis sebességtartományban működő fékrendszer: a már létező intelligens távolságmérő radar (ICS) és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő automata fékezés (RCTAB) technológiákat kiegészítő berendezés a világon elsőként kínál hátsó gyalogosfigyeléssel egybekötött automata fékezést. A rendszer a tolatókamerával fedezi fel az autó mögött feltűnő gyalogosokat, amire figyelmezteti a vezetőt, és szükség esetén fékez is.
Ezekre a már most is világelső technológiákra építve a Lexus célja, hogy a “Városi Társ” önvezető technológiák, melyek a Tokióban leleplezett LS+ tanulmányban mutatkoztak be, már 2020 első felében megjelenhessenek a közutakon. A legmodernebb technológiákkal felszerelt LS+ tanulmányautó az LS zászlóshajó holnapját vetíti elénk. Modern, mégis tiszteletet parancsoló stílusával és a tervek szerint 2020-ban már működésre kész önvezető technológiáival az LS+ tanulmány a Lexus jövőbe tekintő szemléletét szimbolizálja. Tanulmányautóként az LS+ megmutatja, hogyan nézhet majd ki a jövőben az LS, zászlóshajóként pedig azt jelképezi, milyen irányt vehet az L-finesse formanyelven alapuló, új generációs Lexus-dizájn. A merészen átalakított orsó formájú hűtőrács egy nagyméretű nyitható-zárható részt tartalmaz, ami hatékonyabb hűtést és jobb aerodinamikai teljesítményt biztosít. Emellett több előremutató részletmegoldás is megjelenik az LS+ tanulmányban, például a részben lézerfényű fényszórók és hátsó lámpatestek, vagy az elektronikus külső visszapillantó tükrök. A legújabb önvezető technológiákat mesterséges intelligencia támogatja.
A Lexus egy olyan világ megteremtésére törekszik, amelyben az önvezető technológiák révén minden ember biztonságban, egyszerűen és akadálytalanul közlekedhet. Az automatizált autózást a kizárólag gépjárművek által használható utakon az “Autópálya Társ” önvezető technológia támogatja majd, aminek megjelenését 2020-ra tervezi a vállalat. Ezeken az utakon a jármű fedélzeti rendszerei tisztán felismerik a mindenkori forgalmi helyzeteket, s ennek megfelelően hoznak döntéseket és irányítják az autót. Ezek a technológiák már ma is számos automata funkciót kínálnak a sávváltástól a besoroláson át egészen a jármű sávban tartásáig és a többi autó mögötti biztonságos követési távolság tartásáig. Az LS+ tanulmány egy adatközponttal kommunikálva tudja frissíteni a rendszer szoftverét és új funkciókat telepíteni. Mindeközben az útvonal és a környező területek ‘big data’ adatfolyamából tanuló mesterséges intelligencia még tökéletesebb önvezető képességgel ruházza fel az autót. A használóival együtt fejlődő autó új korszakot nyit, és olyan járművé válik, amihez az emberek már érzelmileg is kötődhetnek.