A Toyota és Alonso felkészültek a SPA-i szezonnyitóra
A TOYOTA GAZOO Racing csapatának hibrid elektromos versenygépei ezen a hétvégén nyitják meg a FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) 2018-2019-es évadát a Belgiumban megrendezett Total Spa-Francorchamps 6 órás futamon. Fernando Alonso ezen a WEC-futamon debütál: ő vezeti majd a 8. rajtszámú TS050 HYBRID versenyautót a tavalyi Spa-győztes Sébastien Buemivel és Kazuki Nakajimával együtt. Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López idén is együtt versenyeznek a 7. rajtszámú gép legénységeként.
A csapat kölni bázisától alig 120 kilométerre megrendezett szombati nyitó futam egyben egy új korszak nyitányát is jelenti a TOYOTA GAZOO Racing csapat számára: egy olyan időszak kezdetét, amely a hibrid-elektromos hajtás teljesítményét és hatékonyságát minden eddiginél erősebben próbára teszi majd. Az LMP1 kategóriában az elmúlt hat évben hibrid hajtású autók küzdöttek egymással, ám idén a Toyota nyolc olyan privát csapattal is megmérkőzik, amelyeknek nem hibrid hajtású autói komoly teljesítményjavító szabályok előnyeit élvezhetik, például körönként 49 százalékkal több üzemanyag-energiát használhatnak fel, 37,5 százalékkal magasabb üzemanyag-átfolyást alkalmazhatnak, és 45 kg-mal kisebb minimális tömeggel versenyezhetnek.
Ilyen körülmények közt a Toyota hibrid-elektromos hajtásláncában újra olyan mérvű fejlődést kell produkálni, mint amikor a 2012-es Le Mans futamra 35 százalékkal sikerült csökkenteni a versenyautó üzemanyag-fogyasztását. Az ilyen kihívások értékes hajtóerőt jelentenek a TOYOTA folyamatos törekvéséhez, hogy egyre jobb közúti autókat kínálhasson vevőinek, akik 1997 óta több mint 11 millió hibrid hajtású modellt vásároltak. A TOYOTA GAZOO Racing örömmel vállalta fel ezt a kihívást, és több mint 25.000 kilométernyi téli teszteléssel készítette fel TS050 HYBRID versenygépeit Spa előtt, ahol a csapat egyértelmű célja, hogy harmadszor is győzelmet arasson a híres belga pályán.
A Toyota eddig már hatszor állt rajthoz Spa-ban, ami a Fuji Speedway után a csapat második otthonának számít, hiszen ez a pálya alig egyórányi autóútra fekszik a TOYOTA GAZOO Racing kölni műszaki központjától. A Spa futam hagyományosan egyfajta bemelegítésnek számít a júniusi Le Mans 24 órás verseny előtt, és ez a csapatok utolsó esélye, hogy próbára tegyék autóikat, mielőtt nekivágnak az év legnagyobb futamának. A mostani évad olyan szempontból is különlegesnek számít, hogy az összesen 84 órányi száguldással járó, nyolc futamból álló versenysorozat utolsó állomása is Le Mans-ban lesz 2019-ben.
Az 1000 lóerős TS050 HYBRID kis leszorító erőre beállított Le Mans-i specifikációval versenyez majd, ami rontja ugyan a tapadást a kanyarokban, viszont nagyobb csúcssebességet biztosít Spa vagy La Sarthe hosszú egyeneseiben. Tavaly az ugyanilyen beállítással versenyző TS050 HYBRID teljesítette itt a legjobb köridőt, amikor Stéphane Sarrazin a 9. rajtszámú autóban gyorsabbnak bizonyult, mint a nagy leszorító erővel futó autók az időmérőn. Az új évad csütörtök délután veszi kezdetét két 90 perces edzéssel. Pénteken lesz az utolsó edzés, amit az időmérő követ, majd szombaton, helyi idő szerint 13:30 órakor elstartol a mezőny.
“Izgalmas idők ezek, és biztos vagyok benne, hogy minden csapattagunk és rajongónk alig várja már az első futamot. Nem tudjuk még pontosan, milyen teljesítményre számíthatunk, mert az LMP1-be újonnan érkezett csapatok sok meglepetést tartogathatnak, de az izgalom garantált. Ebben az évadban is egyértelmű célunk, hogy győzelmet arassunk Le Mans-ban. És bár egy intenzív tesztelési időszak áll mögöttünk, a versenyzés tapasztalatait semmi sem pótolhatja, így felkészülésünkben Spa is fontos állomásnak számít. 2017 végén zsinórban háromszor is győztünk, így aztán elég magasan van a mérce, ezért ezen a hétvégén sem elégedhetünk meg egy dobogós helyezésnél kevesebbel.” – fogalmaz Hisatake Murata, a csapat elnöke.
“Spa az egyik kedvenc pályám, úgyhogy alig várom már, hogy újra rajthoz állhassak ott. Érdekes lesz alacsony leszorító erővel versenyezni, és biztos vagyok benne, hogy gyors leszek majd a Radillonban. Általában élvezem a versenyt Spa-ban, ahol a nézők egytől egyig megszállott autórajongók, és a hangulat – különösen ha jó az idő – egyszerűen magával ragadó. Tavaly nagyon jók voltunk itt, és a 7-es autónk akár győzhetett is volna, de közbeszólt az a szerencsétlen eset a safety carral. Az elmúlt időszakban rengeteg energiát fektettünk a felkészülésbe, úgyhogy nagyon várom már, hogy megkezdődjön a szezon, és remélem, jól teljesítünk.” – avat be Mike Conway (TS050 HYBRID #7).
“Spa egy fantasztikus pálya, és mindig élvezem, ha ott vezethetek – már csak azért is, mert rengeteg rajongónk és kollégánk ül a lelátókon. Ez az évad első futama, így most derül majd ki, hogy a többiek mire jutottak a felkészülésben, ami fontos információ lesz La Mans előtt. Tavaly nagyon erős volt az autónk, de a nem hibrid hajtású LMP1-es autók miatt idén más lehet a helyzet. A célunk persze mindig a győzelem, és az egész csapat nagyon keményen dolgozott eddig, hogy a legjobb esélyekkel vágjunk neki az évadnak.” – árulja el Kamui Kobayashi (TS050 HYBRID #7).
“Természetesen már nagyon várom egy remek bajnokság első futamát. A tél hosszú volt – legalábbis az én ízlésemhez képest –, úgyhogy nagyon jó lesz már végre versenyezni a TS050 HYBRID géppel. Keményen dolgoztunk, és reméljük, hogy ez jó eredményeket szül majd. Számomra Spa új élményt jelent, mert tavaly egy sérülés miatt ki kellett hagynom ezt a futamot, így most fogok itt először versenyezni egy LMP1-es autóval. Nagyon izgatott vagyok, és remélem, hogy a csapat jó eredményeket ér majd el.” – fogalmaz José María López (TS050 HYBRID #7).
“Végre itt a 2018-19-es WEC-szezon első futama, és már alig várom a rajtot ezen a legendás versenypályán. Már kétszer is győztünk itt, 2014-ben és 2017-ben, úgyhogy jó emlékeket őrzök erről a helyről. Itt versenyzek először együtt Fernandoval, és már nagyon várom ezt az élményt. Régebben mindig jó volt az időjárás, és drukkoljunk, hogy ez idén is így legyen. Az autót már nagyon jól kiismertük, és a Paul Ricard pályán megvolt az első közös tesztünk is a versenytársakkal, de az igazi verseny még előttünk áll.” – magyarázza Sébastien Buemi (TS050 HYBRID #8).
“Ez a hetedik szezonom a WEC-ben, és remélem, emlékezetesnek bizonyul majd. Vegyes érzéseim vannak Spa-val kapcsolatban, de a legerősebb emlékem nyilvánvalóan az, hogy tavaly győzelmet arattunk Sébastiennel és Anthonyval. Most másféle leszorítóerő-beállításokkal fogunk versenyezni, és érdekes lesz megtapasztalni, hogyan válik be ez az elképzelés, de biztos vagyok benne, hogy jó teljesítményt nyújtunk, és értékes tapasztalatokat szerzünk Le Mans előtt. A rengeteg közös teszt után végre együtt versenyezhetek Fernandoval; ez olyasmi, ami nemcsak a rajongókat csigázza fel, hanem minket is.” – teszi hozzá Kazuki Nakajima (TS050 HYBRID #8).
“Miután annyi kemény munkát elvégeztünk a csapattal a felkészülési időszakban, nagyon jó érzéssel lépek pályára első futamomon a FIA Hosszútávú Világbajnokságon a Toyotával. Izgalmas időszak ez számomra, ráadásul a Le Mans-i start napja is egyre közeleg. Eddig nagyon élveztem az ízelítőt a hosszútávú versenyzésből, jó volt együtt dolgozni Sébastiennel, Kazukival és az összes pilótával. Nagyon erős itt a csapatszellem, mindenki ugyanazért a célért hajt, úgyhogy alig várom már, hogy először megtapasztaljam, milyen ezekkel a srácokkal együtt versenyezni!” – lelkendezik Fernando Alonso (TS050 HYBRID #8).