• Egyéb

Akár nyerhetnek is a Red Bullok az istálló korábbi magyar mérnöke szerint

Akár a győzelemre is esélyesek lehetnek a Forma-1-es Red Bull pilótái a hétvégi Monacói Nagydíjon – Kling Sándor, az istálló korábbi mérnöke szerint.

A 32 éves szakember, aki több mint három évig dolgozott szerkezeti elemzőként a Red Bullnál, az MTI-nek adott interjúban kifejtette: mivel a monacói pálya adottságaiból fakadóan szinte eltűnnek a motorerőből adódó különbségek, sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az aerodinamikai fejlesztések.

„A Forma-1-ben három pályát húznak nagyjából egy kaptafára: Monte-Carlót, a Hungaroringet és a szingapúri helyszínt” – mondta Kling. „Ezeken a versenyhétvégéken kap igazán nagy szerepet az, hogy melyik csapat mennyire tudja hatékonyan megtervezni azokat az elemeket, amelyek a minél nagyobb leszorító erő megteremtéséért felelősek.”

A Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnöki karán doktorált szakember a Red Bullnál töltött időszak alatt másfél évig csak az első vezetőszárny kialakításán dolgozott, és bár szerinte hatalmas szerepe van ennek az elemnek a versenyautók teljesítményében, mégsem tartja fontosabbnak, mint a hátsó légterelőt.

„Tudni kell, hogy egy szezonon belül sem fordul elő olyan, hogy ugyanaz az autó álljon rajthoz két versenyhétvégén, a fejlesztés gyakorlatilag folyamatos, két egymást követő helyszín között is történnek változtatások a karosszérián” – avatott be a részletekbe Kling Sándor. „Menet közben az első vezetőszárny találkozik először a levegővel, ezért hihetetlenül fontos szerepe van abban, hogy a légáramlatot miképpen vezetjük el az autó alatt, az oldalsó elemek, valamint a pilóta feje és a karosszéria felett. Nem véletlen, hogy első ránézésre látható, mennyi kisebb-nagyobb plusz elem kerül rá az első szárnyra, és hogy a hátsó szárny jóval kevesebb ilyen kiegészítőt tartalmaz.”

A magyar szakember elárulta, az angliai Milton Keynesben található bázison a dolgozók nagy többsége hétköznap végezte a feladatait, a versenyhétvégékre nem is utaztak el a csapattal. Vannak ugyanakkor az istállónál olyan szakemberek, akik hétvégén, az úgynevezett „operatív szobából” segítik az adott verseny helyszínén dolgozó csapattagokat.

„Volt szerencsém egy alkalommal végig követni egy futamot ebből a helyiségből, és valóban elképesztő, hogy a világ bármelyik pontján versenyeznek is az autók, az összes szenzor adatait, a teljes telemetriát és a rádiós kommunikáció minden részletét azonnal látták, hallották az operatív szobában dolgozó kollégák” – mondta Kling Sándor, aki néhány hónappal ezelőtt úgy döntött, hogy hazaköltözik a családjával és saját projektjének fejlesztésén dolgozik tovább.

„Abban maradtunk a Red Bull-lal, hogy a tervezés szempontjából igazán sűrű, novembertől januárig tartó időszakban külső, szerződött partnerként segíteni fogom a csapatot, erre vonatkozóan szóbeli megállapodásunk van” – nyilatkozta a mérnök, aki munkatársaival közösen immár öt éve fejleszti – a Forma-1-ben tanultak és tapasztaltak felhasználásával – azt a kompozit karbonfelnit, amelyet sorozatgyártásban szeretnének az utcai autósok számára is elérhetővé tenni.

„A prototípusunk második verziója készül most, ezzel már a legkomolyabb teszteket is el lehet majd végezni, a célunk pedig az, hogy ne csak versenyzési célra, hanem a szükséges engedélyek birtokában közúti használatra is forgalmazhatóvá váljon” – mondta Kling Sándor, és hozzátette: a sorozatgyártás milliárdos projekt, ezért ahhoz befektetőt kell majd találniuk.

„Ezek a felnik három előnyös tulajdonsággal rendelkeznek az utcai autók tekintetében is: egyrészt fogyasztáscsökkentő hatásuk van, másrészt a gyorsítást és a lassítást is segítik, harmadrészt pedig biztonságosabbá teszik a járműveket, hiszen a súlyuk jóval kisebb, mint a hagyományos felniké, így könnyebbé válik a guruló kerekek lefékezése” – fejtette ki a szakember.