De, hogy kerül Alonso Le Mans-ba?
Egy nemzeti hős nyomában…egy világbajnok a TOYOTA GAZOO Racing csapatában. Fernando Alonso a spanyolországi Asturia tartomány Oviedo városából származik, 36 éves, kétszeres Formula 1-es világbajnok. Mielőtt a volán mögé ült volna élete első Le Mans 24 órás futamán – a világ három leghíresebb autóversenyének egyikén –, arról kérdeztük Fernandót, hogy miben különbözik a FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) a Formula 1-től (F1), milyen nehézségekre számít, mik voltak gyermekkori álmai, és hogyan látja új társait a TOYOTA GAZOO Racing csapatnál?
„Egy LMP1 autót akarok vezetni. Indulni akarok Le Mans-ban. Győzni akarok.” – mondta egyszer Fernando Alonso. 2018. január 30-án a TOYOTA GAZOO Racing bejelentette, hogy Fernando Alonso, a Formula 1 kétszeres világbajnok spanyol pilótája a csapat színeiben áll rajthoz a WEC 2018-19-es idényében, beleértve a Le Mans 24 órás futamot.
„Nagyon felvillanyoz, hogy első alkalommal indulhatok a Le Mans 24 órás futamon. Ez egy olyan verseny, amit régóta figyelemmel követek, és mindig is szerettem volna rajthoz állni itt. A hosszútávú versenyzés más világ, mint az együléses autóké, és nagyon élveztem a Daytonában kapott ízelítőt. Nagyon várom, hogy együtt dolgozhassak Sebastiennel és Kazukival, és hogy tanulhassak tőlük, hiszen mindketten nagyon rutinos hosszútávú pilóták. Ez igen intenzív tanulási folyamat lesz számomra, de készen állok a kihívásra, és alig várom, hogy belevágjunk.” – fogalmazott akkor Fernando.
Fernando több autógyártó színeiben is versenyzett már, köztük a Renault, a McLaren, a Ferrari, és a Honda csapatában, de ez az első alkalom, hogy a TOYOTA GAZOO Racing pilótájaként áll rajthoz. Alonso először gyerekként figyelt fel a Toyotára, méghozzá a Rally Világbajnokságon (WRC) induló Celica miatt, amit Fernando honfitársa, egy spanyol nemzeti hős vezetett.
„Spanyolként és motorsport-rajongóként nagyon jól emlékszem Carlos Sainzra, aki egy Toyotával indult a WRC-ben, és többször is világbajnok lett. Ez az első emlékem a Toyotáról.”- meséli Alonso. „Hálás vagyok Akio Toyoda elnöknek. Szeretném, ha a közeljövőben találkozhatnék és beszélhetnék vele.” – teszi hozzá.
Carlos Sainz kétszer nyerte meg a WRC-t a Toyota Celicával. Ő volt az első spanyol rally világbajnok. Több mint negyedszázaddal később a Toyota-csapat tagjaként valóra válik Fernando gyermekkori álma, hogy rajthoz állhasson a Le Mans 24 órás futamon – méghozzá azokban a színekben, melyekben gyerekkori hőse is világbajnok lett.
„Fernando Alonsónak: Nagyon köszönöm, hogy a Toyotát választotta partneréül ahhoz, hogy megvalósítsa Le Mans-i álmát. Nagyon örülök, hogy a számos győztes csatát megélt Fernando – aki sok olyan dolgot látott már, amit rajta kívül senki a csapatunkban – a TOYOTA GAZOO Racing csapatban versenyez majd. Hiszek abban, hogy Fernandóval a sorainkban még jobban mennek majd az autóink. Nagyon várom már, hogy láthassam, mennyit fejlődik a TOYOTA GAZOO Racing, amikor ötvözzük Fernando tapasztalatait és mindazt, amit pilótáink és csapattagjaink megtanultak eddig a hosszútávú versenyzésről. Az egész csapatot felvillanyozza ez a fejlődési lehetőség.” – üdvözölte Akio Toyoda, a Toyota elnöke – más néven ‘Morizo’ –Fernandót a TOYOTA GAZOO Racing csapatánál.
Megtiszteltetés és hála. Ezek a szavak jutottak Fernando eszébe, amikor megkapta a fenti üzenetet. Nagyon várja már a napot, amikor végre találkozhat Toyodával, és osztozhat vele az autókkal és a versenyzéssel kapcsolatos szenvedélyében: „Nagy megtiszteltetés volt számomra ezt az üzenetet olvasni, de nekem kell köszönetet mondanom azért, hogy tagja lehetek a Le Mans-ban rajthoz álló Toyota-csapatnak. Remélem, hogy hamarosan alkalmam lesz találkozni Toyoda úrral. Úgy hallottam, hogy ő maga is autóversenyző, ezért biztos vagyok benne, hogy sok közös témát találunk majd.”
Gyermekkora óta Le Mans-ról álmodik
„Úgy tűnik, valóra válik gyermekkori álmom a Le Mans-i versenyről.” Fernando gyerekkora óta arról álmodozott – már jóval a Formula 1 előtt –, hogy egyszer rajthoz állhat Le Mans-ban. „Kétségtelen, hogy ez az egyik legfontosabb verseny a világon. Spanyolországban Le Mans számít az egyik olyan futamnak, amit már gyerekként is megnézünk, és e nagy versenyt bűvöletében növünk fel.”
Fernando 2014-ben látogatott el Le Mans-ba, és ő indította el a 24 órás futamot. Ekkor kezdett el arról gondolkodni, hogy mi lenne, he tényleg rajthoz állhatna ezen a futamon.
„Évek óta szeretnék rajthoz állni Le Mans-ban. Amikor a Ferrarinál voltam, ellátogattam Le Mans-ba és én indítottam a futamot. Pár alkalommal már nagyon közel jártam ahhoz, hogy indulhassak itt, amikor még a Ferrarinál voltam, de nem örültek annak, ha más gyártó színeiben is versenyeztem volna. Tavaly év végén úgy láttam, hogy adódhat erre lehetőség, és beszéltem a TOYOTA GAZOO Racing vezetőivel.”
A különbség az F1 és a WEC között
Az F1 egy sprint-verseny. A WEC hosszútávú futamokból áll. Ez a két fő jellemzője ennek e két kategóriának. Fernando szerint – aki az idei idénytől kezdve mindkét versenyen indul – milyen különbségek vannak a két kategória között? Az F1 teljes egészében a támadásról és minden egyes milliszekundum kihasználásáról szól. A WEC-ben a hatékonyság és gazdaságos vezetés számít, hogy jó állapotban sikerüljön eljutni a futam végéig.
„Az LMP1-H kategóriában magasabb szinten áll a kifinomultság, mert a szabályok több mindent tesznek lehetővé, például a kipörgésgátló és összkerékhajtás alkalmazását is. Ezek az autók nagyon kifinomultak, ezért egyértelműen az a különbség, hogy a legtöbb ilyen technológia használata tilos a Formula 1-ben.”
A tavalyi év elején Fernando rajthoz állt a Rolex 24 DAYTONA versenyen, ami egyike a legendás észak-amerikai IMSA WTSC futamoknak, vagyis már végigcsinált egy 24 órás hosszútávú futamot. A DAYTONA versenyen megtapasztalta, hogy milyen nehéz tud lenni egy hosszútávú verseny.
„A Formula 1-ben általában az egész futam azonos körülmények között zajlik le. A hosszútávú futamokon viszont az egyik körben lehet 30 fokos hőség, a másikban meg éjszakai hideg, ami olyan, mintha két külön GT-autóban ülnénk. Minden kör más, szóval alkalmazkodni kell. Ez nagyon erősen próbára teszi az embert.”
A világon másodikként teljesíteni egy hatalmas kihívást
Az utóbbi években valószínűleg nem volt más pilóta, aki annyi versenyen állt volna rajthoz a világ különböző pontjain, mint Fernando. Idén az év 52 hetének több mint felében, összesen 27 alkalommal áll majd rajthoz. Egyszerűen szeret versenyezni.
Legvégső célja pedig nem más, mint elnyerni a motorsport világának tripla koronáját, ami három futamot jelent:
F1 Monaco Grand Prix
Indy 500
Le Mans 24 órás futam
Olyan kihívás ez, amit idáig csupán egyetlen pilóta, Graham Hill teljesített: a 60-as és 70-es években aktív brit pilóta volt idáig, akinek sikerült elnyernie a motorsport tripla koronáját. Fernando megnyerte a Formula 1-es Monaco Grand Prix-t (2006-ban és 2007-ben) és tavaly rajthoz állt első Indy 500 futamán. Idén életében először indul Le Mans-ban, újabb lépéssel közelebb kerülve ambiciózus célja eléréséhez.
http://egyszermarlattamautot.hu/2018/06/15/elsore-a-tervek-szerint/