A 2021-es Honda Forza 125 erőforrása

21YM HONDA FORZA 125
  • Szériatartozékként kínált Honda Selectable Torque Control (HSTC)
  • Alacsony belső súrlódású Honda eSP (enhanced Smart Power) erőforrás és Alapjárat-leállító Rendszer
  • 2,34 L/100 km-es fogyasztás és csaknem ötszáz kilométeres hatótáv

A Forza 125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses erőforrása 11 kW-os teljesítményt ad le 8750-es főtengelyfordulatnál, maximális forgatónyomatéka pedig 12,2 Nm 6500-nál. A furat 53,5 mm, a löket 55,5 mm, a kompresszióviszony 11,5:1.

Elődjéhez hasonlóan már alapjáratról vehemensen húz a motor, ennek eredményeként álló helyzetből indulva 13,3 másodperc alatt tesz meg 200 métert. Ráadásul a középtartományban is kifejezetten erős a modern egyhengeres, így minden helyzetben rugalmas a Forza 125. Különösen a lakott területen, 40 és 60 km/órás sebesség között fürge, kényelmes utazósebessége 90 km/h körül alakul, míg végsebessége 108 km/h.

Hogy a vezető vizes, csúszós úton is magabiztosan gyorsíthasson, immáron Honda Selectable Torque Control (HSTC) felügyeli a hátsó kerék tapadását, illetve tapadásvesztését. Szinte észrevétlenül, a háttérben működik a – tetszés szerint kikapcsolható – segédlet, csupán a műszeregységen felvillanó T betű utal rá, hogy kipörgött a kerék és a rendszer közbeavatkozott.

Az erőforrás fejlesztése során az eSP elnevezésű, alacsony belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei. Emellett kompakt kialakítású henger, áttervezett, 4,7 liter űrtartalmú légszűrőház, valamint 26 mm-es szívócsővel társított PGM-FI üzemanyag-befecskendező felel az optimális égésért és hatékonyabb hőleadásért. Különleges részlet az intelligens tervezésű, forgattyúházba épített olajszivattyú is, mely által tovább nőtt az erőforrás hatásfoka.

https://www.facebook.com/egyszermarlattamautot/posts/2436226766672619

A főtengely középvonalától eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, így még hatékonyabb a motor működése, azaz jobb hatásfokkal alakulhat a függőleges tengelyű mozgás forgóvá. A hengerfurat egyenetlen kopása ellen apró felületi vezetőhornyokkal megspékelt, öntött acélhüvely alkalmazásával védekeztek a mérnökök. Ez a kialakítás a dugattyúgyűrűket terhelő feszültséget is csökkentette, tovább mérsékelve a belső súrlódást.

A jobb oldalra felszerelt, kisméretű, de nagy hatásfokú radiátort apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében. A folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) csapágyainak gördülési ellenállását három alacsony súrlódású egységgel fogták vissza a Honda mérnökei, melyeket kifejezetten az adott terheléshez méreteztek. A szíjtárcsán kialakított ventilátor légterelő szárnyainak légellenállása alacsony, a feszítőtárcsa pedig kevésbé nyomja a szíjat, így kisebb a veszteség.

Az elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli, váltakozó áramú generátor önindítóként is funkcionál (ACG). Ezt az integrált egységet közvetlenül a főtengely végére rögzítik, s mivel nélkülözi az áttételt, valamint a szabadonfutót, működése jelentősen halkabb a hagyományos konstrukcióénál. Álló helyzetben az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a motort, majd a gázkar elfordítására azonnal újraindítja. Villámgyors működését több innovatív megoldás együttes alkalmazása tette lehetővé. A generátorként is funkcionáló önindító, a szívási folyamat kezdetére beálló főtengely és az automatikus dekompresszor jelentősen megkönnyíti az indítást. A rendszer ráadásul „odafigyel” az akkumulátor állapotára is: ha egy bizonyos határérték alá esik a feszültség, ideiglenesen leáll az Alapjárat-leállító Rendszer működése, megelőzve az YTZ8V jelű, hosszú élettartamú akkumulátor lemerülését.

A Forza fejlesztéséért felelős csapat egyik legfőbb célja az volt, hogy az átlagos felhasználóknak hetente csak egyszer kelljen tankolnia. Mivel a robogó üzemanyagtartálya 11,5 literes, és az új, Euro 5-ös erőforrás mindössze 2,34 litert fogyaszt 100 kilométerenként (WMTC szabvány szerint mérve), ez a probléma megoldódott.

Az egyik legszembetűnőbb változás a Forzán a jelentősen átdolgozott lengővilla, miként közelebbről szemlélve az is szemet szúrhat, hogy még elegánsabbak lettek az erőforrás burkolat alól kikandikáló részei. A módosítások elsődleges célja az volt, hogy jobban illeszkedjenek az alkatrészek az új, áramvonalasabb idomzathoz. Ha már szóba került az erőforrás, köztudott, hogy 2020. január elsején életbe lépett a korábbinál szigorúbb, Euro 5-ös környezetvédelmi norma, aminek természetesen megfelel a Forza új egyhengerese. Röviden úgy lehetne összefoglalni az új szabályozás lényegét, hogy nagymértékben csökkentett a szénmonoxid-kibocsátás maximális mértéke, és kötelező 40%-kal mérsékelni a motorkerékpárok teljes szénhidrogén-kibocsátását. Emellett az Euro 5-ös minősítés megköveteli a részecskeszám (PM) felső határértékének betartását is, szemben a sokkal megengedőbb Euro 4 előírásaival. Szintén kötelező a kopogásos égés ellenőrzése, hiszen nagymértékben növeli az erőforrás károsanyag-kibocsátását.