A 2021es Africa Twin erőforrása
- 1084 cm3-s erőforrást kapott korábban a modell, forgatónyomatéka 105 Nm-re, teljesítménye pedig 102 LE-re (75 kW-ra) nőtt
- 2020-ra megújult hengerfej, szelepvezérlés, fojtószelep és kipufogó felel a nagyobb teljesítményért
- A széleskörűen alkalmazott könnyűfém összetevőktől lényegesen könnyebb lett a hagyományos erőátvitelű Africa Twin váltója
- Kettős célt szolgál az új Kipufogószabályozó Szelep (Exhaust Control Valve, ECV). Egyrészt szebbé vált a motorhang részterhelésen, a fordulatszám-tartomány felső harmadában pedig nőtt a teljesítmény
Alapvető felépítésében nem változott, de tavaly 1084 cm3-re nőtt a Honda soros, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű kéthengerese. Ennek gyümölcseként 95,2-ről 102 LE-re (70-ről 75 kW-ra) nőtt a – 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény. Ezzel együtt természetesen a forgatónyomaték is gyarapodott, immáron 95 helyett 105 Nm-t ad le 6250 f./percnél. Mindebből annyit érez a vezető, hogy 2500-as fordulatszámtól tulajdonképpen minden fordulatszám-régióban nagyobb erő áll rendelkezésére.
Érdekesség, hogy a hengerfurat mérete nem változott, továbbra is 92 mm, viszont a lökethossz 75,1-ről 81,5 mm-re módosult, méghozzá 10,1:1 sűrítési viszony mellett. A széleskörűen alkalmazott könnyűfém alkatrészek (pl. alumínium dugattyúhüvelyek) révén hajtáslánc jóval könnyebb, mint az elődön. A DCT erőátvitellel társított erőforrás 2,2, a hagyományos váltóval felszerelt pedig 2,5 kg-mal nyom kevesebbet, mint korábban, tehát a 2020-as modelleknél 74,9 és 66,4 kg mérhető.
Az elődhöz (CRF1000) hasonlóan a CRF1100 modell is 270º-os főtengely-elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, sajátos hang és pulzálás, valamint az, hogy a motor rendkívül spontán és kiszámítható, így könnyen kontrollálható a hátsó kerék kipörgése. A hengerfej teljesen új fejlesztés, miként a megnövelt, 46 mm-es átmérőjű fojtószelepház is – mindkettő azt szolgálja, hogy a benzin-levegő keverék a lehető leghatékonyabban jusson az immáron nagyobb égéstérbe. Emellett változtak az ECU, azaz a motorvezérlő elektronika beállításai, illetve más szögben állnak az üzemanyag-befecskendező fejek, hogy tökéletes legyen az égés a duplagyertyás hengerekben.
Szelepnyitásáról a CRF450R krosszmotorból érkező, SOHC Unicam vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ilyen kompakt az Africa Twin hengerfeje. A 2020-as modellen lényegesen nagyobb a szelepemelés mértéke, a szívóoldalon 9,2-ről 10,1 mm-re, a kipufogóoldalon pedig 8,6-ról 9,3 mm-re nőtt, és változott a szelepösszenyitás időtartama is.
A hatékonyabb szívóoldali kialakítás és az ebből fakadó nagyobb teljesítmény optimális kihasználásáért a dobba integrált, magas fordulatszámon nyitó kipufogószelep (ECV) felel, ami szinte teljesen megegyezik a CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazott megoldással. Beépítésével csökkent az üzemanyag-fogyasztás, nagyobb lett a motorerő, részterhelésnél pedig még jellegzetesebben pulzál az erőforrás.
Érdekesség, hogy a forgattyúház függőleges osztású, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kompaktabbá vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, mindkettő azonos felépítésű, és további közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyenlítőtengelyről kapja a hajtást.
Különleges megoldás, hogy a félszáraz olajteknő révén lényegesen alacsonyabbá vált az erőforrás, és további előny, hogy az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. Hasonlóan nagyszerű a rezgéscsillapítás is, tekintve, hogy az elsődleges – terhelésváltozásokból és kapcsolódásokból fakadó – rezgések megszűntetését a két kiegyenlítőtengelyre bízták a mérnökök, a másodlagos vibrációkat pedig az ellentétes irányba mozgó dugattyúk semlegesítik.
Előbbiek továbbfejlesztett formában kerültek a 2020-as modell hajtóművébe, és a módosításoknak köszönhetően mellőzhették a szakemberek a korábban használt ollós fogaskerekeket. Legalább ilyen fontos újítás, hogy a főtengelyen elhelyezkedő, impulzusos szenzorgyűrű figyeli a tökéletlen égésre utaló jeleket, ami elengedhetetlen az Euro 5-ös norma teljesítéséhez és az OBD2 kiépítéséhez. Szintén az új, szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt cserélték le a hagyományos oxigénszenzort – köznyelvben: lambdaszondát – a sokkal kifinomultabb, leömlőben elhelyezett Linear Air Fuel (LAF) érzékelőkre, melyekkel pontosabban mérhető a benzin/levegő arány.
Az alumíniumból készülő kuplungkosár és nyomólap segédbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul kisebb lett a kuplung átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kell a kuplungkar behúzásához.
Mindemellett erősebb anyagokból készülő, hatékonyabb sebességváltót szereltek be, és az újításoknak köszönhetően még pontosabbá vált a hatfokozatú egység. Természetesen a 2020-as Africa Twinhez is elérhető a kiegészítőként rendelhető gyorsváltó.