A 2021es Honda Africa Twin
A Honda maghatározó és legendás kalandmotorját teljesen megújították a korábbi modellévre: Az új, karcsúbb váznak, terepralis idomzatnak és a módosított üléshelyzetnek köszönhetően könnyebbé vált és agilisabb lett terepen. A nagyobb teljesítményű és forgatónyomatékú, Euro 5-ös erőforrás pedig még hatékonyabb működést garantál. Bevezetésre került a hattengelyes inerciaérzékelőhöz társított kipörgésgátló, a kanyar-ABS vagy az első és hátsó kerék elemelkedését egyaránt meggátoló rendszer. Megújult továbbá a dupla kuplungos erőátvitel vezérlőegysége, ami a motor dőlésszögét is figyelembe veszi föl-, illetve visszakapcsoláskor, valamint szintén újdonság volt az Apple CarPlay® alkalmazással, valamint Bluetooth®-kapcsolattal ellátott, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, miként az alapáron kínált dupla LED-fényszóró és a sebességrögzítő is.
2021-ben megjelenik a sokak által kedvelt Pearl Glare White Tricolor fényezés is, amely korábban csak a CRF1100L Africa Twin Adventure Sportshoz volt elérhető.
Bevezetés
Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.
Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.
A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a dupla kuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.
Mindkét modell nagy sikert aratott Európában és szerte a világon, hiszen 2016-os megjelenése óta 87 000 darabot értékesítettek globálisan az Africa Twinből és az Africa Twin Adventure Sportsból. Négy évvel a bemutatkozást követően most új, nagyobb erőforrással hajtott modell váltja a két népszerű endurót.
A vadonatúj CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* túraalkalmasságát, technikai színvonalát és menetteljesítményét egyebek mellett a rendkívül kifinomult, elektronikusan szabályozható SHOWA EERA™ (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés fokozza. A megújult műszaki alapokhoz vonzóbb külső is dukál, ezért a mérnökök alaposan áttervezték az idomzatot. Ezáltal még kompaktabbá vált a modell, jobban hasonlít a ralimotorokra, egyszersmind hatékonyabban használható terepen.
Összességében erősebbé és nyomatékosabbá vált, ugyanakkor továbbra is a kiváló kezelhetőség volt a cél, ezért a nagyobb erőforrás dacára lényegesen könnyebb lett, megfelelve a Honda örök érvényű elveinek.
* További részletek a korábban kiadott CRF1100L Africa Twin Adventure Sports 2020 sajtóközleményben olvashatóak.
Áttekintés
A 2020-as CRF1100L Africa Twin már első ránézésre is ízig-vérig ralimotornak tűnik, ami nem csoda, hiszen tervezésekor az motiválta a szakembereket, hogy egy kompromisszummentes endúróval lepjék meg a motorosokat. Karcsúbb, kisebb és 5 kg-mal könnyebb lett, miközben legnagyobb forgatónyomatéka 6, csúcsteljesítménye pedig 7%-kal nőtt, és sorkettese a teljes fordulatszám-tartományban erősebbé vált. Nagyobb összlökettérfogat ide vagy oda, a CRF1100L Africa Twin károsanyag-kibocsátása mérséklődött, könnyedén teljesíti az Euro 5-ös környezetvédelmi norma előírásait.
A jelentős súlycsökkenéshez a teljesen áttervezett váz, az új, csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R krosszmotor alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is hozzájárul. Legalább ilyen fontos újítás, hogy immáron hattengelyes inerciaérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) segíti a 2020-ra továbbfejlesztett, hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), a – háromállású, off-road üzemmódot is felkínáló – kanyar-ABS, az első (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control), valamint a DCT vezérlését. Emellett a korábbi teljesítményszabályozó üzemmódok, nevezetesen az URBAN (város), a TOUR (túra) és a GRAVEL (murva) mellett feltűnt az új OFF-ROAD beállítás, hogy még biztonságosabbá és élvezetesebbé váljon a terepezés.
Ehhez igazodik a módosított üléshelyzet is, tudniillik a magasabb kormánnyal és keskenyebb nyereggel még könnyebb állva vezetni az Africa Twint. Szintén a korábbi újítások fontos eleme a színes Multiinformációs Kijelző (Multi Information Display), ami 6,5”-os képátlójú érintőképernyőn jeleníti meg a motor legkülönfélébb adatait, és Bluetooth®-kapcsolattal, valamint Apple CarPlay® alkalmazással könnyíti meg az okostelefonok társítását. Emellett alapfelszereltség a biztonságot és az optimális láthatóságot növelő, rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL) és a sebességrögzítő.
A 2021 modell év esetében a műszaki csomag változatlan, de az új Pearl Glare White Tricolor fényezés visszahozza a klasszikus piros, fehér és kék Africa Twin színvilágot a kalandmotor legújabb generációjába.