A 2022-es CBR1000RR-R Fireblade  aerodinamikai csomagja és felszereltsége

A 2022-es CBR1000RR-R Fireblade aerodinamikai csomagja és felszereltsége

  • Az áramvonalas idomzat, szélvédő és sárvédő minimalizálja a menetszélnek kitett felületek nagyságát, egyszersmind visszafogja a légellenállást. Az alacsonyabb üzemanyagtartály még kompaktabb üléspozíciót szavatol
  • A 2018-as RC213V MotoGP-versenygépről átvett légterelő szárnyak segítenek földön tartani az első kereket a gyorsítások során, illetve fokozzák a stabilitást fékezéskor
  • Az 5″-os, színes TFT-műszeregység gyors, ösztönös kezelését négyirányú kapcsolóval oldották meg a tervezők
  • Az okoskulcs (Smart Key) kényelmesebbé teszi a motor használatát

VIDEÓ >>>

Bár nem volt könnyű dolguk, a mérnököknek sikerült látványos és rendkívül hatékony köntösbe csomagolniuk a CBR1000RR-R Fireblade-et, melynek légellenállási együtthatója a kategória legalacsonyabbja (pilótával együtt, versenypályán), ugyanakkor az idomzat meggátolja az első kerék elemelkedését gyorsításnál és stabilabbá teszi a motort erőteljes fékezésnél.

Az üzemanyagtartály magasságának csökkentése volt az egyik legfőbb cél, mivel így mélyebbre dőlhet a pilóta és mérséklődhet a légellenállás. A kitartó munka gyümölcseként a 35˚-ban megdöntött plexi hatékonyan tereli el a menetszelet a vezetőről, viszont saját légellenállása rendkívül alacsony. Az idomzat felső részén kialakított rések szabályosan hasítják a levegőt, ezzel is csökkentve a légellenállást kanyarodás közben.

Hogy még könnyebb legyen a kormányzás, a sárvédőkön domború, konvex felületet alakítottak ki, ami a kerekek felől az oldalidomokra, valamint az olaj- és a hűtőfolyadék-radiátorra vezeti el a menetszelet. Ezzel a megoldással a levegő sebességét és nyomását is fokozták, még hatékonyabb lett tehát a hűtés.

Az idomzat alsó részét a hátsó kerék tájékán valamelyest kibővítették, és úgy formázták, hogy lefelé irányítsa a levegőt. Ennek gyakorlati előnye, hogy száraz időben kevesebb levegő, esőben pedig kevesebb víz éri a hátsó abroncsot, nagyobb tapadást biztosítva a minél jobb köridőkért folytatott harcban. Szinte akadálytalanul áramolhat a levegő a pilóta lábai körül, és a hátsó sárvédő aerodinamikai teljesítménye is elismerést érdemel, tudniillik eltéríti az áramló levegőt a lengővillától, ezzel is redukálva a motor hátuljára ható felhajtóerőt.

Mindez a versenymotorok szintjére emeli a Fireblade-et, amit jól érzékeltet, hogy a légellenállási együttható a kategória legjobbja: 0,270 cW.

Az alacsony légellenállás és az optimális leszorítóerő érdekében a CBR1000RR-R-nél is bevetették a 2018-as RC213V MotoGP-versenymotoron alkalmazott légterelő szárnyakat. A szabályozott levegőáramlásnak köszönhetően kevésbé emelkedik el a motor eleje gyorsításkor és stabilabb fékezésnél, illetve a kanyarok bejáratánál.

A három szárny függőlegesen egy vonalban áll az oldalidomok légbeömlőnyílásainak belsejében. A keskeny és magas, felfelé szélesedő kialakítás nincs káros hatással az irányváltási képességekre, illetve a fordulékonyságra. Mivel a szárnyak közötti távolság állandó, az idomzat belső fala pedig behatárolja a légáram megoszlásának szintjét, maximális leszorítóerő érhető el.

A szárnyak szögállása kiegyenlíti a kanyarok eltérő torziós, illetve csavarási szögéből adódó leszorítóerő-különbséget, hogy – főleg csúszáshatáron – stabilabb legyen a motor. A szárnyak felett és alatt az áramlás sebessége eltérő, ezzel akadályozták meg, hogy a levegő „csapdába essen” az idomzat oldalán és kedvezőtlenül befolyásolja az irányíthatóságot.

A Fireblade könnyű és intuitív kezelhetőségét hivatott elősegíteni a nagy felbontású, színes, 5″-os TFT-műszeregység. Ez tökéletesen személyre szabható, mindig azt mutatja tehát, amit a vezető látni szeretne, és roppant egyszerűen, gyorsan használható, mert négyirányú kapcsoló került a kormány bal oldalára. Az alsó és felső gombbal a paraméterek állíthatóak, a jobbal és a ballal a menüben járhatunk körbe.

A hétköznapi használatot megkönnyítő Smart Key szintén az alapfelszereltség része, nem kell tehát elővenni a kulcsot az indításhoz és a kormányzár oldásához. További fontos hozadéka, hogy nagyobb ram-air nyílást alakíthattak ki a hondások, hiszen ezáltal nincs szükség a hagyományos gyújtáskapcsoló felszerelésére.