A 2023-as Honda NT1100 Dupla Kuplungos Automatikus Váltója (DCT)

23YM HONDA NT1100

  • A vezető szabadon választhat a DCT-erőátvitel Automatikus (AT) és Manuális (MT) üzemmódja között
  • A Sport fokozat három alprogramja nagyban hozzájárul, hogy még fürgébb, sportosabb legyen a motor AT üzemmódban

2009-ben jelent meg a dupla kuplungos erőátvitel a Honda VFR1200F-en és azóta több mint 200 000 DCT-vel felszerelt Honda motorkerékpár rója Európa útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, azt remekül mutatja, hogy az NT1100 tavalyi megjelenése óta a vevők 66%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új motorját a manuális váltóval szemben. A Honda által fejlesztett, egyedülálló DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, így nem meglepő, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. Röviden összefoglalva a rendszer két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős.

Az elindulásnál aktív tengely üreges, ezen belül fut az utóbbi alkatrész, hogy minél kisebb, könnyebb legyen a szerkezet, s mindkettőt különálló elektrohidraulikus rendszer működteti. Gyorsasága annak köszönhető, hogy a váltó mindig „előkészíti” a következő fokozatot, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló – ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, mert a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.

Az idei modellt jól megpodcastoltuk >>>

A dupla kuplungos erőátvitel további erénye, hogy a pilóta bármikor használhatja automatikus (AT) vagy manuális (MT) üzemmódban. Előbbinél a gyárilag programozott váltási séma és a jármű sebessége, fordulatszáma, valamint az éppen használt fokozat alapján dönt az elektronika a váltás időzítéséről. Ezzel szemben MT üzemmódban minden a vezetőn múlik, aki a kormány bal oldalán elhelyezett gombokkal válthat fel és vissza.

Természetesen az AT üzemmódon belül is többféle beállítás áll rendelkezésre, melyből a ’D’ kedvező fogyasztást és könnyed irányíthatóságot szavatol. ’S’, azaz Sport állásban három alprogramot kínál föl a motor: 1. szint a „legóvatosabb”, itt már közepes fordulatszám-tartományban felkapcsol a motor; a 3. szint a legdinamikusabb, ekkor a lehető legmagasabb fordulatszámon kapcsol fel a rendszer, míg a 2. szint jelent átmenetet a kettő között. A kiválasztott beállítás ez esetben is elmenthető.

4. felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.

HALLGASS TOVÁBBI EXKLUZÍV HONDA PODCASTOKAT IDE, VAGY IDE KATTINTVA!