A 2024-es Africa Twin Adventure Sports váza

24YM Africa Twin Adventure Sports
  • Elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű – az alapfelszereltség része
  • Új 19”-os első kerék és 110/80 R19 méretű abroncs a jobb úttartás érdekében
  • Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, CRF450R-stílusú lengővillával, ami fokozza a hajtott kerék tapadását és több visszajelzést garantál
  • Hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU), kanyar-ABS (terepbeállítással)

A 2024-es modellév újdonsága, hogy az, elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű jövőre az alapfelszereltség része lesz.

Az optimális beállításhoz szükséges adatokat három forrásból gyűjti. A motor sebességéről az ECU, a dőlésszögről és a magasságról az IMU (pozícióérzékelő), a villa helyzetéről az összenyomódás-érzékelő „tájékoztatja” a rendszert. A Futómű-szabályozó Egység rendkívül gyorsan reagál az útviszonyok változására, az áthangoláshoz mindössze 0,015 másodpercre van szüksége.

Rugalmasságának köszönhetően úgy programozható, hogy a felfüggesztés viselkedése a jármű sebességéhez igazodjon (pl. nagy sebességnél feszesebb legyen). Ráadásul képes felismerni a különleges helyzeteket, így például felkészülhet rá, ha ugratásból érkezik vissza a talajra a motor, vagy csökkenheti az első villa összenyomódását erős fékezésnél.

Hála az érintőképernyőnek, a Showa EERA™ működése roppant könnyen szabályozható. A vezető eldöntheti, hogy kis sebességgel, nagy kényelemben vagy nagy tempóval, keményebb hangolással szeretne-e a motorozni, és természetesen terepes paramétereket is választhat.

Öt menetüzemmód áll rendelkezésére:

MID: Középállás a puha és a kemény között, ami könnyű kezelhetőséget garantál a legtöbb helyzetben. Ha Urban menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

HARD: Stabil és feszes beállítás villámgyors visszajelzésekkel és közvetlen viselkedéssel. Kétszemélyes túrákon, sok csomaggal is ideális. Ha Tour menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

SOFT: A legkevésbé feszes beállítás. Azt szolgálja, hogy igazán rossz utakon is maximális legyen a menetkomfort és a menetbiztonság. Ha Gravel menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

OFF-ROAD: A rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, annál feszesebb a hátsó felfüggesztés. Ha Off-road menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

Ezeket a programokat a menetüzemmódnak megfelelően, önműködően választja ki a rendszer, kivéve, ha a USER beállítás mellett dönt a pilóta, ilyenkor ugyanis maga szabályozhatja – 24 lépésben – az első és a hátsó rugó előfeszítését.

Az új, 19”-os első keréken a korábbi 90/90 R21-es helyett 110/80 R19 méretű abroncs feszül, ami a tapadásra, a menetkomfortra és az úttartásra egyaránt jó hatással van, függetlenül attól, hogy egyedül vagy párban túrázik a tulajdonos. A hátsó köpeny mérete: 150/70 R18. A rugóutat elöl és hátul is mérsékelték a könnyebb kezelhetőség érdekében. Igazodván az új kerék-, illetve abroncsmérethez, elöl 230-ról 210 mm-re, hátul 220-ról 200 mm-re csökkent a mozgástartomány. Ezzel a tömegközéppont is alacsonyabbra került, így a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports még egyszerűbben terelgethető kis tempónál, és a vezető lába is könnyebben leér. A modell acél, ipszlonbölcső-váza aprólékos tervezés eredménye, így tökéletes egyensúlyt teremt a merevség és az elvárt rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházza fel a típust, és a kezelhetőséget is javítja.

A szabad hasmagasság 220 mm (30 mm-rel kisebb az alapmodellénél), és beszédes a többi adat is: a tengelytáv 1550 mm, a villaszög 27,5°, az utánfutás pedig 106 mm. (Elődmodell: 1574 mm, 27,5° és 113 mm). Mindehhez 242 kg-os tömeg társul, és a DCT-kivitel is csak 253 kg.

A könnyű, alumínium lengőkar, mely a CRF450R alapján készült, maximalizálja a hátsó kerék tapadását és a vezethetőséget. A lengőkar befogatási pontjához kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.

A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak és persze EERA™ felfüggesztésnek is a szerves része. Figyeli a dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt, valamint az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.

Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik.

A 19”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 110/80 R19M/C 59V és 150/70 R18M/C 70H méretű, tömlő nélküli abroncsokat szerelnek, ami igencsak megkönnyíti a javítást defekt esetén. Közúti mintázatú gyári abroncsként Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H és 150/70-19-R18M/C 70H választható, de Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL és 150/70-18M/C 70R TL bütykös gumi is feltehető.