A 2024-es Honda CB650R erőforrása

24YMHONDACB650RSOCIAL
  • 95 LE-s (70 kW) csúcsteljesítmény és 63 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték
  • A2-es, 48 LE-s (35 kW) változatban is elérhető
  • Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC)

A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb, középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 cm3-es, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amely változatlanul érkezett az elődből. A soros, négyhengeres egység – felépítésből fakadóan – lendületesen pörög fel, a kimagasló maximális fordulatszám pedig már-már magától értetődik, hiszen a Honda motorjai mindig is híresek voltak erről. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95 LE (12 000 f./percnél), míg – 8 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 63 Nm. Hogy a fiatalok A2-es jogosítvánnyal is vezethessék, 35 kW-os változat is elérhető a CB650R-ből.

Az erőforrásban egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például az irídium gyújtógyertya vagy a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, ami kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé. A furatátmérő 67 mm, a löket 46 mm, a sűrítési viszonyt pedig 11,6:1 arányban határozták meg. Az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető légbeömlők célja kettős: nagy mennyiségű levegőt juttatnak az égéstérbe és ezek felelnek a vérpezsdítő szívóhangért is.

Különleges részlet az aszimmetrikus dugattyúszoknya is, ami a lehető legkisebb felületen érintkezik a hengerfallal, ezáltal csökken a súrlódás és halkabbá válik az erőforrás. A hüvelyek külső felületén kialakított, tüskeszerű bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődik. A zaj- és súrlódáscsökkentés további hatékony eszköze a CB650R-ben alkalmazott, vanádiumbevonatú vezérműlánc. Sajátos megoldás, hogy a hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, ezzel szinte teljesen megszüntetve a motoron kívül futó csöveket, így semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.

Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A szériatartozékként kínált kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásoknál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, így csúszós útfelületen is biztos tapadást garantál.

A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. Hogy megfeleljen az Euro 5 környezetvédelmi norma előírásainak, módosították a katalizátort, a motorvezérlő elektronikát (ECU) és OBD-2-2 diagnosztikai rendszerrel szerelték fel a motort.

Az új CB1000 Hornet, a visszatérő CBR600RR és az innovatív Honda E-Clutch áll a Honda standjának középpontjábana Milánói Motorkiállításon