A 2024-es Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

24YM Africa Twin Adventure Sports

ÖsszegzésAz új CRF1100L Africa Twin Adventure Sports fejlettebb és hatékonyabb formában folytatja pályafutását 2024-ben, így még gyorsabban és élvezetesebben szelhetők vele át vele a kontinensek. Hogy minden szempontból tökéletes társ legyen a hosszú túrákon, az alapmodellénél alacsonyabb üléssel, valamint 19”-os első kerékkel és 110/80 R19 méretű első abronccsal szerelik fel. Mindemellett szériafelszereltség az elektronikus szabályozású Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) futómű, ami a hagyományos felfüggesztésénél némiképp rövidebb, 19”-os kerékre optimalizált rugóúton jár. További pozitívum, hogy az 1084 cm3-es erőforrás legnagyobb forgatónyomatéka 7%-kal nőtt. Ráadásként új, modernebb fejidom került a típusra, ami nemcsak erőteljesebbé teszi kisugárzását, hanem az időjárás-védelmet is fokozza. Kis tömegű, karcsú váza rendkívül nyomatékos, 1084 cm3-es erőforrást ölel körbe, melynek erőleadását hattengelyes helyzetérzékelővel (IMU) társított kipörgésgátló (HSTC), kanyar-ABS, Egykerekezés-gátló, valamint Hátsókerék-elemelkedést gátoló rendszer felügyeli. A könnyű és biztonságos motorozás érdekében a duplakuplungos váltóval (DCT) felszerelt kivitelnél a váltó vezérlőegysége a motor dőlésszögét is figyelembe veszi a fel-, illetve visszakapcsoláskor, a pilóta pedig számos menetüzemmód közül választhat – ezt tökéletesítették, így még kifinomultabban működik indulásnál és kis sebességnél. A LED kanyarfényszóró és a nappali menetfény (DRL) az alapfelszereltség része, akárcsak a sebességrögzítő, a markolatfűtés, az USB-aljzat, a 12 V-os csatlakozó és az Android Auto®, illetve Apple CarPlay® alkalmazással, valamint Bluetooth®-kapcsolattal sokoldalúbbá tett 6,5”-os, színes érintőképernyő. Szintén alapáras a dupla LED-fényszóró nappali menetfénnyel és kanyarvilágítási funkcióval. Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, közöttük az Urban, a Rally, a Travel és az Adventure csomag.

Bevezetés

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Ennek egyik legfőbb eleme az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható volt az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll – nem csoda, hogy már több mint 85 000 példányban kelt el.

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a duplakuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (Throttle-by-Wire) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékonyabb időjárás-védelmével, méretesebb üzemanyagtartályával és megnövelt rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. A CRF1100L Africa Twin* kidolgozásakor egy raligépeket idéző, agresszív megjelenésű, tökéletes terepmotor készítése volt a cél, míg a szintén továbbfejlesztett CRF1100L Africa Twin Adventure Sports inkább sokoldalú túramotor, ami a legdurvább terepen is elboldogul az olyan műszaki csemegéknek köszönhetően, mint például az extraként rendelhető Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés.

A 2022-es modellév legfontosabb újításai közé tartozott, hogy a kifinomultabb működést szavatoló DCT-beállítások révén még simábbak lettek a fel- és visszakapcsolások első és második fokozatnál, továbbá rövidebbre szabták az állítható helyzetű légterelőt, valamint lélegzetelállító, ultramodern „Cracked Terrain” grafikát kaptak az idomok

A 2024-es év a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports modellre nézve is jelentős változásokat hozott. Hatékonyabb futómű-dinamika, új, 19”-os első kerék, nagyobb erő és nyomaték, lágyabb működésű DCT és még erőteljesebb kisugárzás – mind-mind az élvezetes és biztonságos világjárást szolgálja.

*További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin sajtóanyagát!

Áttekintés

Noha az Africa Twin Adventure Sports váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinével, mégis sokoldalúbb – kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében egyaránt eszményi társ.

A Showa EERA™ vezérlőegysége automatikusan szabályozza a csillapítás feszességét. Vezérlőegysége négy gyárilag programozott üzemmódot (SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD) – kínál fel, így minden típusú helyzetben ideális a működése, különösképpen, hogy hátsó rugó előfeszítése menet közben is állítható. Ráadásként FELHASZNÁLÓI üzemmód is választható, ennél a pilóta maga szabályozhatja a futómű karakterét.

A 2024-es módosítások közül kétségtelenül a 21”-os helyett bevezetett, 19”-os kerék és a korábbinál (90/90 R21) szélesebb, 110/80 R19 méretű abroncs az egyik legfontosabb, hiszen a nagyobb tapadás és a pontosabb visszajelzés még stabilabb úttartást és kényelmesebb gurulásokat garantál, főként teljes súlyterhelésnél. Átformálták a nyeregpárnát is, hogy még komfortosabb legyen, és kissé alacsonyabbra (835/855 mm) engedték az ülőlapot. Visszafogták a rugóutat is (210/200 mm-re), hogy könnyebb legyen közúton kezelni a motort és az alacsonyabb pilóták lába is leérjen.

Hála az átdolgozott szívó- és kipufogóoldalnak, valamint a hatékonyabbá tett égési folyamatnak, a soros, kéthengeres, 1084 cm3-es kéthengeres az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is erősebbé vált 2024-re. Csúcsteljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka viszont 112 Nm-re nőtt (+7%, 5500 f./perc-nél), tehát még vehemensebben gyorsít, különösképp utassal, csomagokkal megpakolva.

Az Africa Twin Adventure Sports üzemanyagtartálya 24,8 literes, így gond nélkül nekivághatunk hosszabb túrának. Hogy még kényelmesebb legyen, új, jobb időjárás-védelmet nyújtó fejidomot és 5 lépcsőben állítható szélvédőt kapott, a csomagok pedig alumínium dobozokban helyezhetőek el. Mindemellett szériatartozék a markolatfűtés és a 12 voltos csatlakozóaljzat, továbbá fontos újdonság, hogy jövőre tömlő nélküli abroncsokkal érkezik a szalonokba.

A hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS, az első (Wheelie Control), a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control) és a DCT a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működik. A DCT-t tökéletesítették, így még kifinomultabb indulásnál és kis sebességnél. Szintén a motor könnyed és biztonságos vezetését szolgálja a négy előre programozott menetüzemmód (URBAN, TOUR, GRAVEL ÉS OFF-ROAD).

Hogy a vezető minden helyzetben tökéletesen uralhassa a gépet, magas kormányt és karcsú, szabad mozgást engedő nyerget szereltek a modellre. Jelentősen fokozza a biztonságot a LED nappali menetfénnyel (DRL) kiegészített, háromfázisú kanyarfényszóró is, hiszen – az IMU adataira támaszkodva – mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet, ezáltal számottevően javítja a látási viszonyokat. Csakúgy, mint a korábbi modellen, a sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat is szériatartozék. Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a Bluetooth®-kapcsolatra képes, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, különösképpen, hogy Apple CarPlay®– és Android Auto®-kompatibilis operációs rendszer fut rajta.

A 2024-as CRF1100L Africa Twin Adventure Sportsot az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók. Mindegyiket nagy és merész logó teszi látványosabbá.

Matt Ballistic Black Metallic (metálfekete)

Pearl Glare White (gyöngyházfehér, háromszínű)