A BMW Motorrad bemutatja az R 18 Dragstert
Az egyedi tervezésű motorkerékpárjairól híres motorépítő, Roland Sands lecsupaszította a BMW R 18-at, hogy megalkosson egy, az ikonikus, erőtől duzzadó boxermotorral ellátott dragstert. Az eredmény: az R 18 Dragster. A tervező és csapata szabadjára engedték fantáziájukat, amikor megalkották a kéthengeres Big Boxerre épülő, kivételes remekművet.
Roland Sands a munkához a saját életéből merített ihletet. „A látványosan központi szerepet játszó motorblokkról egyből a muscle carok jutottak az eszembe. A családom mindig is szerette a sebességet: apám drag versenyző volt. Logikusnak tűnt az alapokig lecsupaszítani a gépet, majd úgy átalakítani azt, hogy egyenes pályán gyors legyen” – magyarázza a dizájner.
Az új BMW R18: egy cruiser történelmi gyökerekkel.
A 2020 áprilisában bemutatott BMW R 18-cal a BMW Motorrad első sorozatgyártású cruisere lépett színre. A modell – a BMW motorkerékpárok körében rendhagyó módon – teljes egészében a történelmi BMW motorkerékpárok tradícióját követi úgy műszakilag, mint a dizájnt illetően. A BMW R 5-höz hasonló nagyhírű elődökhöz visszanyúló újdonság a motorozás kvintesszenciáját képviseli letisztultságával, mindenféle sallangot nélkülöző műszaki tartalmával és a motorozási élmény lelkét adó boxermotorjával – valamint a „pozitív rezgésekkel”, amelyeket kelt. A Big Boxer erőforrás a léghűtéses boxermotorok nyomdokain jár, amelyek gyártásuk kezdete, vagyis 1923 óta az inspiráló élmény letéteményesei.
A Roland Sands által kidolgozott alkotási folyamat.
Roland Sands először mindig papírra veti ötleteit, ugyanis így könnyebb számára a formavilág kialakítása, illetve jobban el tudja képzelni, hogy milyen is lesz a motorkerékpár kiállása és geometriája. „Az igazi varázslat a végén következik, amikor a vázlatot életre keltjük” – meséli Roland.
Az R 18 bármely más motornál szélesebbre tárja a kaput a személyre szabhatóság előtt például könnyen leszerelhető hátsó vázával, valamint egyszerűen levehető fényezett elemeivel. Az ügyfél így nagyfokú szabadságot élvezhet akkor, amikor a saját igényeihez igazítja az R 18 hátsó szekcióját. Az egyéni ízlés akadálytalanul érvényesülhet a szín megválasztásakor is. „Az elektronika okozta számunkra a legtöbb fejtörést, amikor dinitrogén-oxiddal dúsított üzemanyaggal töltöttük fel a motort, eltávolítottuk a gyári kipufogót és drasztikusan megnöveltük a beszívott levegő mennyiségét. Ez egyfajta kísérlet is volt, amelyet végül siker koronázott. A végtermék lenyűgöző; az a professzionális mérnöki tudás tükröződik rajta, amely mindig is jellemezte a BMW Motorrad keze alól kikerült motorkerékpárokat. Jómagam már az első pillanattól alig vártam, hogy végre hozzákezdjünk az átalakításhoz” – teszi hozzá Roland.
Roland Sands csapata megtartotta az R 18 gyári kormánygeometriáját, viszont a hátsó részt eltávolítva drag racerré alakították át a motorkerékpárt. Úgy döntöttek, hogy az R 18 eredeti „karosszériáját” használják és csak a sárvédőkon változtatnak, hogy azok illeszkedjenek a módosított vázhoz. Az egész átszabási folyamat nagyjából három és fél hónapig tartott. Ezt követően a motor a szerelőműhelybe került, hogy minden alkatrésze a helyére kerüljön, majd pedig eltöltött egy napot a drag pályán.
„Mindegyik motorkerékpár esetében más és más forrásokból kell merítenünk a konstrukciótól, illetve attól függően, hogy mennyire speciális anyagok és alkatrészek szükségesek hozzájuk. Az új motorkerékpár-koncepciók révén mindig tanulunk is egy kicsit – pedig már több mint 200 épített motor van a hátunk mögött. Minden alkalommal meg akarjuk érteni annak a motorkerékpár-típusnak a lényegét, amelyen éppen dolgozunk. Így lesz a motor autentikus és funkcionális” – magyarázza Roland Sands.
Az egyedi tervezésű R 18 Dragster mellett Roland Sands két különböző, mart alumínium alkatrészekből álló dizájnkollekciót is elhozott az R 18 bemutatójára, amelyek közül egyik a „Machined”, a másik a „2-Tone-Black” nevet viseli. A „Machined” és a „2-Tone-Black” kollekciók a szériától eltérő méretű első és hátsó keréktárcsákat, valamint mart alumíniumból készült órafoglalatokat, markolatbilincseket, kormányrúd-emelőket, kormányfogantyúkat, kézikarokat, tükröket, motorburkolat-díszítéseket, valamint tanksapkákat foglalnak magukban – és a felsorolásnak még távolról sincs vége.
Roland Sands ebből a mart alkatrészekből álló dizájnkollekcióval egyedi megjelenésűvé tette a kézikarokat, a keréktárcsákat, a szelepfedeleket, az ékszíjburkolatot, a fényszórót és a műszereket. A motor elejét az S 1000 RR superbike-tól kölcsönözték. Az ülések és a kipufogó teljesen új tervezésűek.