A Dakar első öt napja a Toyota szemszögéből

A negyedik nap (január 8.)

A tavalyi Dakar Rally győztes Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel sikeresen teljesítette az embert próbáló 453 kilométeres 4. szakaszt Neomtól Al Uláig. Idejük alig 2 perc 26 másodperccel maradt el a győztestől. A páros ezen a napon ötödikként rajtolt, és végig jó tempóban autózott. Annak ellenére, hogy az előző szakaszon kiszabott háromperces büntetést követően rajtoltak el, Nasser és Mathieu alig 3 perc 3 másodpercre csökkentette hátrányát az összetettben élen álló egységhez képest. Mindhárom másik TOYOTA GAZOO Racing legénység több defektet is elszenvedett, volt akinek pótkereke sem maradt. Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul a hetedik helyen értek célba a Hiluxukkal úgy, hogy a jobb hátsó kerék helyén csak a keréktárcsa volt meg. Csapattársaik, Giniel de Villiers és Alex Haro ennél 19 másodperccel jobb időt teljesítve őrizték meg nyolcadik helyüket az összetettben. A súlyos megfázással küzdő Bernhard számára a sebességváltó okozott komoly fejfájást. Végül sikerült annyira rendbehozniuk az autót, hogy az első helyezett mögött 18 perc 35 másodperccel érjenek célba. Eltekintve a három újabb defekttől, Giniel és Alex viszonylag gond nélkül teljesítette a távot, és az első helyezettől 18 perc 16 másodperccel elmaradva, hatodikként futottak be. Ezzel sikerült megőrizniük hetedik helyüket az összettben, 34 perc 40 másodperccel az élen álló autó mögött. Fernando Alonso és Marc Coma több defektet is kapott, így kénytelenek voltak abroncskímélő üzemmódba váltani, miután elhasználták utolsó pótkereküket is. Ezt a szakaszt a 13. helyen fejezték be, 26 perc 21 másodperccel a győztes mögött, amivel a duó összetettben feljött a 20. helyre, három órás hátránnyal az első helyezetthez képest.

Az ötödik nap (január 9.)

A 2020-as Dakar Rally mezőnye Al Ulától északnyugatra tartott tovább majd Ha’il városa felé az 564 kilométeres 5. szakaszon, amiből 353 kilométert tett ki a speciál szakasz. A legénységek hatalmas sziklák és homokdombok között autóztak. Azt az eredményekből már most tudni, hogy Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel sikeresen teljesítette az újabb embert próbáló szakaszt, összetettben továbbra is a második helyen állnak, hátrányuk 5 perc 59 másodperc az élen állótól. Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro összetettben továbbra is őrzik a hetedik helyet, 46 perc 26 másodperccel lemaradva az első helytől. Megőrizte pozícióját és továbbra is a nyolcadik helyen áll Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul is, 1 óra négy perc 54 másodperccel lemaradva az első helyen állótól. Két helyet lépett ugyanakkor előre Fernando Alonso és navigátora, Marc Coma, akik az ötödik nap végére a tizennyolcadik helyen állnak, lemaradásuk az első helyen álló idejétől ugyanakkor továbbra is tetemes: 22 óra 18 perc 3 másodperc. Ezek tehát az eredmények az ötödik nap végén, a nap eseményeinek részletes összefoglalója azonban leghamarabb holnapra várható. Glyn Hall, csapatfőnök ugyanakkor bizakodó: „A jó hír az, hogy a kapott tájékoztatás alapján mostantól több lesz a homokos útszakasz, úgyhogy remélem, nem lesz több defekt, kihasználhatjuk a homokos terepre alkalmas abroncsokat. Ezek valamivel puhább anyagból vannak, és jobb tapadást is biztosítanak. Ha valóban így lesz, pilótáink egy kicsit fellélegezhetnek, hiszen ha pótkerék nélkül maradnak és így versenyeznek tovább, az nagy stresszt jelent számukra.”

Mi jön még?

A hatodik napon ismét változik a táj, hiszen újra a homok dominál a 477 kilométeres szakaszon, aminek a végén jól megérdemelt pihenő várja a csapatokat Rijádban. Itt a javítások elvégzésére is lehetőség nyílik. A pihenőnapot követő első szakasz egyben a leghosszabb is lesz január 12-én. A versenyzőknek Rijádból Wadi Al Dawasirba kell eljutniuk, ami 546 kilométeres távot jelent igen változatos terepen, így a navigátorokra nagy felelősség hárul majd a homokdűnék között. A nyolcadik napon ismét egy 477 kilométeres hurok következik Wadi Al Dawasirból indulva, ahol az autók hegyeken, kanyonokon és fekete sziklákkal tarkított fehér homokon át haladnak. Újabb, kemény és egyenetlen talajon megtett 410 kilométer után érkezik meg a mezőny Haradhba. Innentől már a Rub’ al Khali – vagyis az Üres Vidék – várja a versenyzőket, ami egy 650 000 négyzetkilométeres sivatag. A Shubaytah városánál véget érő, tizedik szakasz maratoni, 534 kilométeres távja maximálisan próbára teszi majd a versenyzők állóképességét. Az utolsó előtti, tizenegyedik szakaszon a mezőny ismét Rijád felé indul. A legénységek az ország legszebb homokdűnéin átkelve 379 kilométert tesznek meg egy Haradh nevű faluig. A Qiddiyaba vezető utolsó, 374 kilométeres szakaszon nem lesz könnyű dolguk a navigátoroknak – egészen a január 17-re tervezett célba érésig.