A főbohóc nem adja fel! Tovább bővül a budapesti bicikliút-hálózat

Van, ahol új pályázatra lesz szükség

Hamarosan biztonságosabban, kényelmesebben lehet kerékpározni a II., a III., a X., a XI., a XIII., a XIX. és a XX. kerületekben, valamint befejeződött a munka a XV. kerületben. Azonban a Rákos-patak mentén – a közbeszerzési eljárások eredménytelensége miatt – idén mégsem valósulhat meg a tervezett projekt. A BKK és a Főváros továbbra is elkötelezett a Rákos-patak menti kerékpáros-fejlesztésben, így új pályázati lehetőségre készül.

Budapest több kerületében ütemezetten haladnak a BKK által felügyelt kerékpárosbarát infrastruktúra-fejlesztések. Három kerületben már folyamatban van a kivitelezés, további négy kerületben pedig rövidesen elkezdődik.

  • A II., a III. és a XIII. kerületben hatályba léptek a vállalkozási szerződések, melynek köszönhetően a munkakezdésre már augusztusban sor kerülhet. Ennek köszönhetően biztonságosan kerékpározhatóvá válnak a főútvonalak (Árpád fejedelem útja, Vörösvári út), új csomóponti átvezetésekkel csökkennek a közúti közlekedés veszélyei (a Váci úton, a Viza utca-Népfürdő utca csomópontban, illetve a Vörösvári úti kereszteződésekben), és több egyirányú utca megnyílik a kétirányú kerékpáros-forgalom előtt.
  • A XI. kerületben is hatályba léptek a vállalkozási szerződések, augusztusban várhatóan itt is elkezdődnek a munkálatok. Az újbudai fejlesztés célja, hogy minél többen válasszák a kerékpárt akár a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás során.
  • Jól halad a munka a X. kerületben, ahol kiépülnek Kőbánya kerékpárút-hálózatának hiányzó szakaszai, egyúttal javulnak a biztonságos kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételei, bővül a sebességcsillapított zónák területe is. Az építési munkák 2023 tavaszán elkezdődtek, és előreláthatólag idén októberben be is fejeződnek.
  • Elkezdődött a kivitelezés a XIX. kerületben is. A beruházásnak köszönhetően akár 10-15 perc alatt elérhetők lesznek Kispest belső részeiből a forgalmasabb úti célok, ahol új kerékpártámaszokat és zárt kerékpártárolókat is elhelyeznek. A munkák 2023 szeptemberében befejeződnek.
  • Zajlik a munka a XX. kerületben is, 2023 októberére jelentős közlekedési fejlesztések valósulnak meg a kerületben.
  • A XV. kerületben a közelmúltban bővültek a forgalomcsillapított zónák. Fekvőrendőrök mellett a Beller Imre utca folytatásában az Epres sorig kerékpárút létesült, valamint javult a kerületet kettévágó M3-as autópálya-bevezető fölött átívelő felüljárók kerékpáros megközelíthetősége.

A II., a IV. és a XVI. kerület további részei is érintettek a fejlesztésben, ezen projektek esetében a kerületi önkormányzat a beruházó.

Az Európai Unió társfinanszírozásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) teremtette meg a lehetőségét annak, hogy kerékpárosbaráttá alakítsák a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A budapesti VEKOP-támogatású kerékpáros-fejlesztésekről bővebben a BKK aloldalán olvashat.

Új pályázatra lesz szükség a Rákos-patak mentén

A Budapesti Közlekedési Központ célja, hogy a Rákos-patak mentén is javuljanak a kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételei. Ennek érdekében a BKK ajánlattételi felhívásokat tett közzé márciusban.

A társaság arra törekedett, hogy – a jelenlegi piaci helyzethez igazodva – úgy szakaszolja a teljes projektet, hogy a rendelkezésre álló forrást a leghatékonyabban lehessen felhasználni. Ennek érdekében 5 közbeszerzési eljárás során kívánta a BKK kiválasztani a kivitelezőket a feladat elvégzésére. Az 5 közbeszerzési eljárásból 4 eredménytelenül zárult. Azon a szakaszon, ahol a közbeszerzési eljárás sikeresen lezárult, szerződéskötésre nem került sor.

A VEKOP 2023. év végi megvalósítási határidejében új közbeszerzési eljárás lebonyolítása már nem valósítható meg, így a BKK és a Főváros egy lehetséges új pályázatra készülve megteremtette annak a lehetőségét, hogy a projekt a 2021–2027 közötti európai uniós költségvetési ciklus keretében finanszírozható legyen.

Folyamatosan nő a fenntartható közlekedési eszközök aránya a fővárosban

A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve olyan feltételrendszert igyekszik kialakítani, amely biztosítja, hogy a közlekedők a legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van: csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A budapesti kerékpározással ismerkedők új útvonalakat fedezhetnek fel, újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, és fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé is.

A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.

Budapesti Közlekedési Központ