A hirosimai Mazda Múzeum kincsei
A 2022 májusában felújított, híres hirosimai Mazda Múzeum a városba látogató közönség nagy kedvence. A 10 múzeumi zónában rengeteg autótörténelemi pillanat vár felfedezésre!
Nem titok, hogy a Mazda gazdag japán örökséggel rendelkezik. Az 1920-ban Toyo Cork Kogyo Co néven alapított (1927-től Toyo Kogyo, majd végül 1984-től Mazda néven ismertté vált) hirosimai székhelyű autóipari vállalat mintegy 102 évvel ezelőtt kezdődő történetét folyamatos innováció és sikerek fémjelezték világszerte, amit számtalan ikonikus autódesignjának is köszönhet. Sokan azonban nem tudják, milyen mélyre is nyúlnak vissza a Mazda gyökerei.
A Mazda hirosimai központjában található Mazda Múzeum – amely a nyilvánosság számára is elérhető – ideális helyszín arra, hogy újra átéljük ezt a kivételes, ma is élénken vibráló múltat. A Mazda Múzeum 10 különböző zónán keresztül örökíti meg ennek az egyedülálló történetnek a 100 évét, a kihívásokkal teli, innovatív technológiáktól kezdve, a díjnyertes designokon át, egészen az újgenerációs modellek tervezéséig. Az egyes zónákban tökéletesen megjelenik a Mazda kihívásokra nyitott szellemisége, miközben számtalan autóipari gyönyörűséggel találkozhatunk.
A kis háromkerekű, ami újjáépítette Hirosimát
A Mazdát Jujiro Matsuda indította útjára Japánban, Oszakában, és az egyik legkorábbi, legkülönlegesebb Mazda is hozzá köthető: a háromkerekű „teherautó”.
Látnivalók: ahogy a Type-TCS a Mazda Múzeum látogatóit fogadja, az tökéletesen összefoglalja a márka eklektikus történetét. Teljesen hazai gyártású alkatrészekből készült, 40%-kal erősebb volt elődjénél, a Type-DA-nál, és lenyűgöző, 400 kg-os rakomány szállítására volt képes. Később, 1938-ban a Mazda piacra dobta a Type-GA-t, és mindössze négy hónappal a második világháború végét követően újraindította a gyártást. A következő évben, 1946-ban 2430 darabos gyártási volumenével a piac élére került, nem sokkal később pedig a „Zöld Panel” becenevet kapta, a békét és biztonságot szimbolizáló zöld műszerfalának köszönhetően. A Type-GA-t 1949-ig gyártották, ma a Mazda Múzeum az utódmodelljét, a Type-GB-t állítja ki az ikonikus „Zöld Panel” színben.
A Soul Red Crystal hajnala
A 20. század közepén a Mazda a személyautók felé fordította figyelmét. A könnyű hatchback modellektől a luxuslimuzinokig, az autók változatosan színes kínálata kezdett megjelenni szerte a világon.
Látnivalók: a Mazda legklasszikusabb és legismertebb modelljei közé tartozik a Cosmo Sport, a Savanna és a Cosmo AP. Figyelemre méltó, hogy a Cosmo AP az elsők között volt elérhető piros színben, ami ritkaságnak számított a 20. század közepén, mivel a csúcskategóriás autókat jellemzően fekete, fehér vagy ezüst színben gyártották. Ezzel a nem szokványos megközelítéssel kezdődött a Mazda egyedülálló kapcsolata a színekkel, ami ma is a márka egyik különleges védjegye. A Cosmo Sport szintén ritkaságszámba megy, mivel a hozzávetőleg összesen 1200 darabból, mintegy 480 még ma is látható az utakon.
A C-csoport sportprototípusa, a Le Mans bajnoka
Szellemiségével a Mazda számos világversenyen bizonyította már, hogy kifejezetten keresi az újabb és újabb kihívásokat, beleértve többek közt a Le Mans-t és az IMSA-t is. Indítsa be a motorokat…
Látnivalók: az egyik legszembeötlőbb installáció a Mazda 787B, amely a brutális Le Mans-i 24 órás versenyen győzedelmeskedett. A múzeum a 787B-t egy bokszutcában mutatja be, ahol a látogatók szemtanúi lehetnek az állóképességi verseny leghíresebb pillanatainak. 1991-ben Johnny Herbert, Volker Weidler és Bertrand Gachot történelmi győzelemig vitte a Mazdaspeed csapatát.
Az egyetlen V12-es motor
A Mazda kihívásokat kereső szellemisége a nyolcvanas éveket bemutató 5–6. zónában is megmutatkozik, a Mazda offenzívabb versenypolitikájával.
Látnivalók: az 5-ös zónában látható a Mazda első és egyetlen V12-es motorja, amelynek lökettérfogata 4000 cm³ volt, és az 1980-as évek végétől egészen 1992-ig fejlesztették. A fejlesztőcsapat két V6-os motor összekapcsolásával a világ legjobb motorját akarta megépíteni. A V12-es motort soha nem hozták forgalomba, de a Mazda versenyszelleme tovább élt egyedi motorterveiben, beleértve a háromrotoros bolygódugattyús motort és a Miller-ciklusú V6-os motort.
Az SUV, amelynek a világ a „Kodo: A mozgás lelke” designfilozófiát köszönheti
Üdvözöljük a jelenben! A Mazda CX-5, a Mazda6 és az MX-5 a Mazda új korszakát képviselik, a korszakalkotó Skyactiv technológiával és az egyedi Kodo Designnal.
Látnivalók: a 2012-ben megjelent Mazda CX-5 SUV volt az első modell, amely bemutatta a Mazda új „Kodo: A mozgás lelke” designtémáját. A legenda szerint az autó karcsú, sportos sziluettjét egy prédájára lecsapni készülő, ugrásra kész gepárd ihlette, az előremutató designhoz pedig csak az innovatív Skyactiv technológia párosulhatott, hiszen az egyszerre maximalizálja a vezetési teljesítményt és a hatékonyságot. Ez egy crossover SUV, rengeteg bájjal.
Gyűrött autó, szándékosan megrongálva
A zseniális autómodellek kompromisszumok nélküli biztonsági előírások szerint működnek. Lenyűgöző installációk sora látható itt, valamint lehetőség nyílik rá, hogy valós időben tekintsük meg, hogyan készülnek a Mazda autók.
Látnivalók: A rutin biztonsági tesztelés megtekintése során megsérülő Mazda CX-30 a Mazda múzeumlátogatás egyik legikonikusabb pillanata. Miközben szemtanúi lehetünk annak, ahogy az autó eleje jelentős sérüléseket szenved, a pilótafülke és a belső tér továbbra is megfelelően védett marad. A 9-es zónában, az Ujina gyárban továbbá át lehet sétálni a Mazda gyártósora felett, ahol naponta 1000 autó készül, melyek elkészítése egyenként körülbelül 15 óra precíz munkát igényel.
10. zóna
A 10-es zónán át a következő századra tekintve, érdemes megismerni a Mazda merész, jövőbiztos stratégiáját, illetve egyedi Kodo designterveit, beleértve a kerékpárt, a kanapét és a látványos Goshintai szobrot.
Látnivalók: A Mazda Vision Coupé és az RX-VISION lehengerlő, elegáns külseje és izgalmas természete tökéletes végpontot kínál a Mazda Múzeum utolsó, 10-es zónájában. Mindegyik autót egy profi agyagmodellező szakember összetett készségeinek alkalmazásával keltették életre, akik tudásukat felhasználva az ötleteket életnagyságú modellekké alakították, hogy aztán később koncepcióautók váljanak belőlük. A két koncepcióautó mellett a Mazda LM55 Vision Gran Turismo áll, amely a Gran Turismo versenyjátékban elérhető autó életnagyságú modellje. Az autó a Mazda Kodo tervezési filozófiáját ötvözi a Le Mans-győztes Mazda 787B megjelenésével.