A Honda CRF450R váza és futóműve

2023 HONDA CRF450R
  • Új, merevebb váz, ami fokozza a stabilitást és hatékonyabbá teszi a futómű működését
  • Feszesebb hátsó rugó és lengéscsillapító a keréknyomok könnyebb leküzdéséért és a fokozott tapadásért
  • Áthangolt, 49 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok
  • Kompakt ülés és karcsú idomzat a könnyed mozgás érdekében
  • Átdolgozott, 2023-as grafika vadonatúj HRC-emblémákkal
  • Korlátozott példányszámú CRF450R 50th Anniversary Edition (csak 2023-ban megvásárolható)

A 2023-as CRF450R még elődjénél is könnyebben kezelhető, pedig már felmenőjét is a kezesség szinonimájaként tartották számon. A Razor Sharp Cornering, azaz Pengeéles kanyarodás névre keresztelt tervezési filozófia jegyében stabilabbá tették a fékezéseknél, gyorsabbá az irányváltásoknál és erősebbé a kigyorsításoknál.

A vázmerevség növelése még feszesebb és hatékonyabb felfüggesztés beépítését tette lehetővé, így a legnehezebb pályákat is könnyedén leküzdi a CRF450R. Immáron 4 helyett 6 mm-es a váz falvastagsága a villanyak és a bölcsőnyúlvány találkozásánál, miként a felső teleszkóp-bekötési pontjánál is 4-ről 6-mm-re növelték az anyagvastagságot. Szemben a 2022-es modellel a hengerfej-felfüggesztések már nem alumíniumból készülnek, hanem acélból, s kifejezetten az új váz konstrukciójához igazodnak, így az első abroncs fokozott tapadásához is hozzájárulnak.

Változott a hátsó Showa rugóstag rugóállandója is (54 N/mm-ről 56 N/mm-re), nem mellesleg áthangolták a csillapítást, hogy feszesebb érzetet nyújtson a motor és könnyebben elboldoguljon a nyomvályúkkal. A húzófokozati csillapítás 11 lépésben kalibrálható, míg a kis és nagy sebességű nyomófokozat esetében 6 szint közül választhat a pilóta. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 421 cm3. Az 585,2 mm hosszú alumínium lengővillán Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával támaszkodik meg a hátsó rugóstag.

A minden paraméterében állítható, 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa első teleszkópvilla egyedülállóan fejlett, ezt a használják a japán motokrossz-bajnokság gyári Honda-pilótái is. A teleszkóppár 310 mm-es mozgástartománya, 387 cm3-es hidraulikafolyadék-kapacitása, valamint 13, illetve 15 lépcsős húzó- és nyomófokozati csillapítása önmagáért beszél, s az sem mellékes, hogy a megváltozott hátsó felfüggesztéshez igazodva karakterisztikáját is áthangolták.

A villaszög 27,7°, az utánfutás 113,9 mm, a tengelytáv 1481 mm, a kiváló terepképességet pedig 336 mm-es szabad hasmagasság garantálja. Rendkívül fontos adat, hogy a modell száraz tömege mindössze 105,8 kg és a súlyelosztás is parádés: a teljes tömeg 49%-a jut az első kerékre és 51 hátsóra.

Alapfelszereltség a kis tömegű Renthal Fatbar kormány, valamint a 26 mm-es tartományban állítható befogó, ami lehetővé teszi, hogy a vezető előrébb vagy hátrébb helyezze a kormányt. Ha a befogót 180˚-kal elfordítja, a kormány további 10 mm-es tartományban eltolható az alaphelyzetből, ezáltal négyféle egyedi üléspozíció vehető fel.

A kétdugattyús – 260 mm-es, hullámos tárcsát közrefogó – első féknyeregben 27, illetve 30 mm-es munkahengerek dolgoznak, a fékfolyadék pedig kis tágulású fékcsövekben áramlik irányukba, tovább fokozva a rendszer erejét és terhelhetőségét. Hátul egydugattyús nyereg felel a lassításért, a hullámos tárcsa átmérője 240 mm.

A 21×1,6 és 19×2,15 hüvelykes DID alumíniumfelnik ráfjaihoz közvetlenül kapcsolódnak a – fekete bevonattal ellátott – küllők, s nagy igénybevételre készültek a Dunlop MX33F, illetve MX33 abroncsok is. A tavalyi modellév egyik fontos újítása volt a csökkentett súlyú, mindazonáltal erősebb hátsó felni – ez ugyancsak hozzájárul a rövidebb köridőkhöz.

Hogy a karbantartás se rójon nagy terhet a pilótára, az idomzat leszereléséhez mindössze négy-négy 8 mm-es csavart kell eltávolítani a motor két oldalán. A számítógépes áramlástani mérések (ti. Computational Flow Dynamics, CFD) eredményeként még nagyobb lett a hűtőradiátoron átáramló levegő mennyisége. Ezt a célt szolgálják a kettő helyett immáron egy darabból készülő oldalsó légterelő idomok is, akárcsak az alacsonyabbra helyezett hűtőventilátor és az áttervezett hűtőrács. A titánból készülő üzemanyagtartály befogadóképessége 6,3 liter.

Az agresszív vonalakat kiemelendő 2023-ra még ütősebb, átrajzolt, dőlt betűs HRC-emblémákkal látványosabbá varázsolt grafikát kapott a CRF450R. Ez a stílus már ismerős lehet a motorsportrajongóknak, hiszen a HRC nemrégiben a négykerekűek világába is betette lábát és hasonló stílusban öltöztette fel autóit.

Honda CRF450R 50th Anniversary 2023

Idestova 50 év telt el azóta, hogy napvilágot látott a Honda első sorozatgyártású krossz versenymotorja, a CR250M Elsinore. Erre a történelmi pillanatra emlékeznek vissza a márka szakemberi az egészen különleges, korlátozott példányszámban készülő, CRF450R 50th Anniversary névre keresztelt változattal, amelyet kizárólag a 2023-as modellévben forgalmaz a gyártó. A szemet gyönyörködtető grafikát a nyolcvanas évek HRC-gépei inspirálták, s nem egyebet fejez ki, mint a – páratlan motorsport-tapasztalattal büszkélkedő – Honda versenyzés iránti vonzódását. A speciális kivitel az alábbiakban tér el az alapmodelltől:

  • Kék üléstakaró idom
  • Fehér rajtszámtábla a hátsó oldalidomokon és az orr-részen
  • Egyedi grafika az első oldalidomokon
  • Aranyszínű kerekek és kormány
  • Metálszürke alsó és felső villahíd
  • Szárnyas Honda-logó az első sárvédőn