A Honda e:Ny1 hajtáslánca és a futóműve

2023 Honda e:Ny1

A hajtáslánc és a futómű tervezésekor a menetdinamikát, a kimagasló teljesítményt, a kényelmet és a csendes működést helyezték középpontba a tervezők

  • Az alapokat a Honda által fejlesztett, orrmotoros, elsőkerék-hajtású e:N Architecture F platform adja
  • A nagy teljesítményű akkumulátorcsomag rugalmas és kiszámítható villámtöltést garantál
  • Az új modellt úgy tervezték, hogy az európai közlekedési szokásokhoz és útviszonyokhoz igazodjon

Az e:Ny1 karosszériáját, futóművét és hajtásláncát úgy tervezték, hogy szórakoztató, magabiztosságot fokozó vezetési élményt nyújtson, s lenyűgözze teljesítményével, no meg az elektromos hajtásból fakadó előnyökkel a vezetőt. Az alapokat a Honda által fejlesztett e:N Architecture F platform adja, amit elsőként alkalmaz Európában a gyártó.

Ez a platform kulcsfontosságú szerepet tölt be a Honda globális elektrifikációs stratégiájában, ugyanis modulos rendszerű és roppant hatékony EV-tervezést, illetve gyártást tesz lehetővé. Lényege, hogy adott egy rendkívül merev, kimagasló menetdinamikát biztosító karosszéria-magszerkezet, amihez különböző komponensek illeszthetőek be. A fejlett platform a jövőbeni – kis és kompakt – Honda elektromos autóknál is szerephez jut majd, a nevében található F betű az elöl elhelyezett motorra és az elsőkerékhajtásra utal.

A többi platform hátsó- és összkerékhajtású kivitelben is készül majd, és hasonlóképpen épül fel: az erős karosszériaszerkezethez nagy sűrűségű és hatékonyságú akkumulátorcsomag, valamint kompakt, ámde nagy teljesítményű villanymotor társul (a 4WD esetében több is).

Az F platform érdekessége a kis tömegű, három egységet (hajtásszabályozót, villanymotort és váltót) magában foglaló, integrált, első tengely fölé helyezett hajtáslánc, ami – kenőanyaggal feltöltve is csak – 77,4 kg-ot nyom. Igen meggyőzőek a menetteljesítményre vonatkozó adatok is, hiszen a 150 kW-os, 92%-os hatásfokú motor 310 Nm-t (278,8 Nm a kerekeknél mérve) ad le, így az e:Ny1 7,6 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára és 160 km/h a végsebessége. Igen nagy hangsúlyt fektettek az optimális hőháztartásra is, ezért folyadékhűtést alkalmaztak, ami folyamatos terhelésnél is megakadályozza a túlmelegedést.

A kedvező tulajdonságokban az is közrejátszik, hogy az e:Ny1 kifejezetten könnyű karosszériájának 47%-a (a tömegarányt tekintve) nagy szakítószilárdságú acélból készül. A kimagasló teherbírású nyúlványok stratégiai alkalmazása jelentősen fokozza a csavarodással szembeni ellenálló-képességet, mindazonáltal a súlycsökkentést is elősegíti. Ezt bizonyítja, hogy egyik-másik vetélytársánál több mint 100 kg-mal könnyebb az e:Ny1.

A Honda új modelljében még több nagy szakítószilárdságú acélt találhatunk, mint a HR-V-ben, ugyanis a tetőt, a padlót és az első kerékjáratokat is megerősítették a hondások.

Meggyőző akkumulátorteljesítmény rugalmas és kiszámítható töltéssel

A kompakt 68,8 kWh-s akkumulátor 412 km-es hatótávolságot garantál (WLTP szabvány szerint), és egyenáramú villámtöltővel, illetve CCS csatlakozóval akár 45 perc alatt 10-ről 80%-ra tölthető. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 100 km-nyi hatótávolsághoz elegendő 11 percnyi töltés. A művelet hagyományos, váltakozó áramú, otthoni töltővel sem vesz igénybe sok idő: 6 óra alatt tölthető 10-ről 80%-ra az akkumulátorcsomag.

Az optimális hőháztartás érdekében a nagy sűrűségű, 195 Ah-s cellákból összeállított, padló alá helyezett telep integrált folyadékhűtést kapott. Az alacsony tömegközéppont jelentősen fokozza az úttartást, és az aerodinamikai teljesítményt, méghozzá plusz alkatrészek nélkül.

Az akkumulátorkapacitás nem tér el sokban a kategóriaelső modellekétől, a töltési konzisztenciát illetően viszont egyértelműen kimagaslik vetélytársai közül az e:Ny1. Hiába kínál egyik-másik márka nagyobb maximális töltési sebességet, ez a szint csak ritkán érhető el, mert a töltési sebesség eltérő lehet a töltési ciklus különböző szakaszaiban.

Az e:Ny1-hez speciális töltőrendszert fejlesztett a Honda, amellyel fokozható a töltés hatékonysága. Míg egyes gyártók a villámtöltés maximális teljesítményét helyezik előtérbe, a Honda a teljes töltési folyamat alatt számolt átlagot tartja fontosnak. A töltési folyamat több mint felében magas és egyenletes a töltési teljesítmény, és csak nagyon keveset esik a teljes töltöttséghez közelítve.

Ez a módszer egyéb előnyökkel is jár: segít megelőzni az akkumulátor idő előtti elöregedését, továbbá hozzájárul, hogy az autó teljes élettartama során megmaradjon a nagy hatótávolság. A töltés teljesítménye és a töltési folyamat optimális vezérlése jelentősen befolyásolja az akkumulátor-élettartamát. A Honda úgy határozta meg a töltési stratégiát, az energiagazdálkodást és a hőmérséklet-szabályozást, hogy tökéletes legyen az egyensúly a praktikum és az akkumulátor-állagmegőrzés között.

Átlagon felüli menetdinamika és könnyebb kezelhetőség a Honda-szellemiségében

Az e:Ny1 fejlesztőcsapata kifinomult futóműrendszerrel igyekezett a lehető legmagasabb szintre emelni az utasok kényelmét és a vezetési élményt. Erőfeszítéseik eredményeként roppant fürge, szórakoztató és csendes lett a modell, úttartása pedig kiváló. Ez egy európai felhasználókra, illetve úthálózatra szabott, tisztán elektromos üzemű, kompakt szabadidő-autó, ami egyszerű irányíthatósággal, biztos útfekvéssel és – minden útburkolaton – elismerésre méltó menetkomforttal nyűgözi le utasait, ilyenformán a hagyományos, belső égésű motorral felszerelt autóból átülőket is magabiztossá teszi.

Az élvezetes és biztonságos közlekedést szolgálja a Honda által fejlesztett, dinamikus menetstabilizáló is, ami gördülékeny, egyenletes kormányzást és pontos visszajelzéseket garantál. Hatékony működéséből fakadóan pontosan érezhető, hogy milyen a kerekek tapadása, tehát mindig precízen, az adott helyzetnek megfelelően manőverezhető az e:Ny1. Bárhogy is, kis sebességnél a könnyed kormányzás és a fordulékonyság, nagy tempónál a biztos futás kápráztatja el a sofőrt – mindez az európai igényeknek megfelelően.

Érdekesség, hogy az e:Ny1 azoknak is ideális, akik néha émelyegnek a hosszú autózások során. A rosszullétet megelőzendő, az e:Ny1 esetén az erőteles gyorsítás és lassítás is kifinomultan történik, miközben az autó egyébként megadja a dinamika érzetet a bent ülők számára.


Az utastér rendkívül csendes, a zajszint olyan alacsony, mint a magasabb méretosztályú autókban. Az alsó és a középső rezgéstartományba eső, út felől érkező hangokat a Honda által fejlesztett, speciális, rezgésgátló kerekekkel, dinamikus, másodlagos hátsó lengéscsillapítóval és alsó segédkeretsúllyal érték el a japán vállalt szakemberei. Mindemellett nagy hatékonyságú hang- és rezgésszigetelő betétek kerültek az utastér bizonyos pontjaira.

A három előre programozott menetüzemmód (Sport, Normal és Econ Drive) révén a vezető mindig az aktuális helyzethez igazíthatja az autó teljesítményét, karakterét és működését. Econban lágyak a gázreakciók, és a légkondicionálót, az ülésfűtést, valamint a fűthető kormányt is úgy szabályozza az elektronika, hogy optimális legyen az energiafelhasználás. Sportba kapcsolva jóval közvetlenebbé válik az e:Ny1, és még átütőbb vezetési élményt nyújt, míg Normal üzemmódban teljesítmény és menetkomfort tökéletes egyensúlyára törekszik.