A Hyundai Motor további részleteket árul el a vadonatúj Tucson jellegzetes, rejtett világítás-technológiájáról

  • A vadonatúj Tucson ‘parametrikus rejtett világítása’ összetéveszthetetlen személyiséggel és semmihez sem fogható megjelenéssel vértezi fel a Hyundai bestseller szabadidőjárművét – akár a sötétben is
  • Az innovatív stíluselem a Tucson parametrikus hűtőmaszkjának ékszerszerű mintázatába integrált, ultramodern fénytechnológiát alkalmaz
  • A vadonatúj Tucson nagyméretű fényforrásainak gyártásánál a Hyundai ultramodern féltükrös megoldást alkalmazott

FOTÓK: https://www.facebook.com/trollverda/posts/4036299279718377

A Hyundai Motor további információt tett közzé arról a jellegzetes rejtett világítástechnológiáról, amely a közelmúltban, a vadonatúj Tucson piaci premierje kapcsán mutatkozott be Európában.

A legtöbb autógyártó látványos, ultramodern formai megoldásokkal igyekszik feltűnővé tenni tanulmányautóit. Ezek azonban a legritkább esetben kerülnek sorozatgyártásba. A vadonatúj Tucson ellenben szinte teljesen megegyezik azzal a Hyundai Vision T szabadidőjármű-tanulmánnyal, amely a 2019. évi Los Angeles-i autószalonon mutatkozott be. A Vision T elsőként testesítette meg a Hyundai új ’érzéki sportosság’ dizájn-karakterét; kiemelt figyelmet kapott merész és futurisztikus ‘parametrikus rejtett világítású’ hűtőmaszkja.

Az innovatív stíluselem a Tucson parametrikus hűtőmaszkjának ékszerszerű mintázatába integrált, ultramodern fénytechnológiát alkalmaz: ez határozza meg az autó lenyűgöző fénykarakterét. A parametrikus rejtett világítás azt a ‘rejtett világítás’ technológiát teljesíti ki, amelyet a Hyundai néhány Európán kívüli típusán már sikerrel alkalmazott.

A Hyundai első rejtett világítás technológiája

A Hyundai globális szabadidőjármű zászlóshajója, a Palisade 2019-ben elsőként alkalmazta a vállalat rejtett világítás technológiáját. A modell hosszú, függőlegesen elnyújtott hátsó lámpateste matt króm díszítőelemhez kapcsolódik. Az ehhez hasonló díszítőelemek rendszerint nem szolgálnak többre, mint hogy erősítsék a felület háromdimenziós hatását. A világítást felkapcsolva azonban a dekorelem maga is diszkréten világítani kezd. Ezek a korai rejtett fényforrások elsősorban dekorációs célt szolgáltak: egyszerűen tetszetősebbé tették a Palisade hátsó világítását.

Rejtett fénytechnológiát alkalmazó nappali világítás

Még ugyanebben az évben egy másik modell: a nyolcadik generációs Hyundai Sonata elsőként alkalmazott rejtett világítást a fényszórókban. A Sonata tervezői a ‘sportos érzékiség’ formanyelvéhez is igazodva újszerű módon rejtették el a LED-es fényforrásokat a krómdíszítésben. Ehhez krómbevonattal látták el a Sonata nappali világításának belső felületét: ez a megoldás lekapcsolt világítás esetén átlagos krómdekorációnak tűnik. A megoldást különleges lézergravírozási eljárás tette lehetővé: ennek során eltérő intenzitással, eltérő térközzel marták be a krómozást a LED-ek fölé. A Sonata nappali világítása az alkalmazott rejtett világítás technológiának köszönhetően szélesebb felületen bocsátott ki fényt, így jobb láthatóságot biztosított.

Rejtett világítás az új Hyundai Grandeur fedélzetén

A Hyundai ezt követően egy másik, Európán kívül forgalmazott típusára: az új Grandeur szedánra is kiterjesztette a rejtett világítás technológiát. Ez volt az első olyan Hyundai modell, amely a hűtőmaszkba integrálva alkalmazta a rejtett világítás technológiát.

A Sonatával ellentétben azonban az új Grandeur rejtett világítás funkciójának bizonyos biztonsági követelményeket is kellett teljesítenie. Míg a Sonata rejtett világítása hangsúlyos stíluselemként jelent meg, az új Grandeur szedán esetében a rejtett fények egyben a nappali világítás, valamint az irányjelző szerepét is betöltötték, így a tervezőknek gondoskodniuk kellett a maximális láthatóságról.

A vadonatúj Tucson parametrikus, rejtett világítása

A vadonatúj Tucson legkarakteresebb sajátossága, hogy tökéletesen visszaadja a Vision T tanulmányautó merész, futurisztikus orrkialakítását. Lekapcsolt világítással úgy tűnik, mintha sötét, geometrikus mintázat borítaná a jármű orrát. Ilyenkor nem lehet megkülönböztetni egymástól a hűtőmaszkot, illetve az abba tökéletesen integrált, karakteres LED-es nappali fényeket.

A vadonatúj Tucson nappali világítása mintegy ötször nagyobb az új Grandeur azonos elemeinél. Ha tehát a hatékony fényáteresztés érdekében itt is lézergravírozással fúrtak volna apró lyukakat a felületre, ezek az elemek lekapcsolt világítás mellett máshogy néznének ki, mint a hűtőmaszk idomai, ráadásul a gyártás is túl sokáig tartana. A vadonatúj Tucson nagyméretű fényforrásainak gyártásánál ezért a Hyundai az ultramodern féltükrös megoldást választotta. Az eljárás során a külső lencsék belső felületére vékony rétegben különleges fémbevonatot visznek fel. A nappali világítás aktiválásakor az addig sötét króm hatású hűtőmaszk ékköveket idéző formavilágot ölt, szemkápráztatóan látványossá téve a jármű egyébként kecses megjelenését.

A vadonatúj Tucson rejtett világításának felépítése

Az új szerkezeti eljárás kidolgozását követően a Hyundai mérnökei megvizsgálták a technológia megbízhatóságát, és továbbfejlesztették a konstrukciót. A lámpatesten belüli és kívüli hőmérsékletek váltogatásával kíméletlen környezeti tesztkörülményeket teremtettek, így ellenőrizve a szerkezet repedési és hőtágulási jellemzőit. A mérnökök nikkel-króm bevonat alkalmazásával biztosították a hőellenállást, míg a tartósság javítása és a megfelelő árnyalat elérése érdekében visszafogott sötét krómszínűre festették a hűtőmaszkot. Mindennek köszönhetően a vadonatúj Tucson rejtett világítása ellenáll a kíméletlen környezeti viszonyoknak.

Ha egy LED-es fényforrás lencséjét bevonattal látjuk el, az értelemszerűen csökkenti a fényáteresztést, és rontja a fényforrás hatásfokát. Ebből következően meg kellett növelni a fényerőt, hogy a lámpa megfeleljen a biztonsági előírásoknak. A Hyundai ezt a LED-egységek számának és teljesítményének növelésével érte el: a fényerő így a nikkel-króm bevonat felvitele után is meghaladja az előírt szintet.

A nagyobb teljesítményű LED-modulok alkalmazása gondoskodott a kellő teljesítményről és láthatóságról. A Hyundai mérnökei így féltükrös fényforrások alkalmazásával valósíthatták meg az ékszerszerű lámpatestek beépítését. Ezen túlmenően a külső lencsék belső felülete nikkel-króm bevonatot kapott. Lekapcsolt állapotban tehát teljességgel megkülönböztethetetlenek a hűtőmaszk elemeitől, míg bekapcsolva nappali világításként és irányjelzőként egyaránt használhatók.

A nagyobb áramfelvétel miatt azonban a lámpákon belüli hőtermelődés is megemelkedett. A Hyundai ezért bevezette a túlmelegedés-védelmi (OHP) technológiát. A rendszer hőérzékelő alkalmazásával előzi meg a károsodást. Amennyiben a szenzor túlzott hőképződést érzékel, a teljesítmény azonnali csökkentésével szabályozza a lámpamodul hőmérsékletét. Ezzel a biztonsági megoldással a fényerő korlátozása nélkül képes kielégíteni a formai, funkcionális és élettartamra vonatkozó elvárásokat.

Rejtett világítás a vadonatúj Tucson hátsó lámpatestében

A vadonatúj Tucson tervezői a nem kevésbé drámai hatású hátsó lámpák esetében is rejtett világítás technológiát alkalmaztak. Ezek az elemek vízszintesen elnyúló, háromszögletű elemként jelennek meg a lámpatestek kétoldalán. A szürke, áttetsző lencsék lekapcsolt világítás esetén részlegesen kizárják a kívülről beszűrődő fényt. Amikor aztán felkapcsoljuk a LED-es világítást, a fényfüggöny lencse szélesen, egyenletesen osztja el a fényt, olyan, intenzív hatást keltve, mintha a háromszögek „kitárták volna a szárnyukat.”

A féltükrös nappali világítással szemben azonban itt eltérő technológiát alkalmaztak. A hátsó lámpatest valójában kettő külső lencsét kapott: egy áttetszőt, és egy sötétített, viszonylag csekély fényáteresztésű elemet. Ezen túlmenően a hátsó lámpabura belső felületét feketére színezték, hogy a lehető legteljesebb mértékben érvényesülhessen a rejtett világítás hatása. A Hyundai tervezői gravírozott háromszög-mintákkal tették teljessé a vadonatúj Tucson egyedi hátsó lámpatesteinek megjelenését. Ezek az elemek lekapcsolt világítás mellett elrejtik szem elől a fényfüggöny lencséit.

A Hyundai a jövőben más típusainál is alkalmazni kívánja a rejtett világítás és féltükrös LED technológiákat. Az új gyártástechnológia sokkal nagyobb lámpatestek (mint pl. a vadonatúj Tucson lámpái) esetén is alkalmazható. A vállalat várakozásai szerint a jövő önvezető járművei közvetlenül világításuk segítségével kommunikálhatnak majd a környező járművekkel és a gyalogosokkal. A Vision T tanulmányautó rejtett világítás technológiáját új szintre emelő, vadonatúj Tucson tökéletesen illusztrálja, hogy a szépséges dizájn kizárólag technológiai evolúció útján érhető el.