A kompakt kategória szuper sportautói

Lenyűgöző teljesítmény, egyedülálló menetdinamika, kifejező megjelenés – a Mercedes-AMG vadonatúj kompakt sportmodelljei, az A 45 4MATIC+ és A 45 S 4MATIC+, illetve a CLA 45 4MATIC+ és CLA 45 S 4MATIC+ a kvalitások tekintetében újra megerősítik pozíciójukat a szegmensben. Az újdonságok megtartották elődeik értékeit megtartva, de emellett komoly fejlesztésekkel kerülnek piacra. A teljesen új fejlesztésű 2-literes turbómotorok, amelyek két teljesítményszinttel érhetők el, a világ legerősebb szériagyártású négyhengeres erőforrásai. Már a 387 lóerős alapmodell is erősebb az előző generációnál, az S-kivitel pedig a 421 lóerős változatával már a magasabb kategóriákat idézi. A hajtáslánc tekintetében szintén fontos láncszem az új fejlesztésű AMG SPEEDSHIFT DCT 8G nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó, valamint a szabadon változtatható nyomatékelosztással rendelkező AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás, amely az AMG TORQUE CONTROL önzáró differenciálmű révén a hátsó tengely kerekei között külön-külön szabályozni tudja a nyomatékot. Mindezeken felül megjelent Drift üzemmód is, ami látványos erőcsúsztatásokat tesz lehetővé.

Dizájn: még hangsúlyosabb AMG formajegyek

Az új Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ és CLA 45 4MATIC+ család tagjai mostantól még hangsúlyosabb megjelenéssel büszkélkedhetnek; radikálisan sportos vonalvezetésük már álló helyzetben is dinamikus vezetési élményt ígér. A kompakt AMG modellek történetük során először kapták meg a jellegzetes AMG hűtőrácsot, ami különösen agresszív fellépést kölcsönöz a ‘cápaorral’, a keskeny fényszórókkal, valamint a lapos, „Powerdome“-domborításokkal is ellátott motorháztetővel kiegészítve.

Az alapverziók szériában 18 colos, 10-küllős, titánszürkére fényezett könnyűfém keréktárcsákon és 245/40 R18-as gumiabroncsokon gördülnek, míg az S-modellek gyönyörű, aerodinamikailag optimalizált 19 colos, 5-duplaküllős kerekeket kapnak, amelyeken 245/35 R19 (A 45 S 4MATIC+), illetve 255/35 R19 (CLA 45 S 4MATIC+) méretű abroncsok feszülnek.

Hátulnézetből az új AMG sorozat megjelenését az egyedi hátsó köténylemez mellett a két hangsúlyos dupla kipufogóvég határozza meg: az alapváltozatok 82, míg az S-kivitelek 90 mm átmérőjű kipufogóvégekkel büszkélkedhetnek. Az S-kivitelek esetében a kipufogóvégek AMG felirattal vannak ellátva. A nagyobb teljesítmény miatt a karosszériák számos pontján különböző erősítéseket alkalmaztak a tervezők. Az AMG kipufogórendszerek mindegyike egy speciális szeleppel van ellátva, ami a fordulatszám és a terhelés függvényében automatikusan működésbe lép. A kiválasztott menetprogramtól függően a hangzás harmonikusan diszkrét vagy dinamikusan sportos (Sport+ üzemmódban) is lehet.

Motor: új négyhengeres turbó, magasabb kategóriákat idéző teljesítménnyel

Az akár 421 lóerő leadására képes, teljesen új fejlesztésű 2-literes turbómotor a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengeres erőforrása. Az előző négyhengeres AMG erőforrás teljesítménye is lenyűgöző volt, de az AMG mérnökeinek ezt további 40 lóerővel sikerült túlszárnyalniuk, miközben a forgatónyomaték 475-ről 500 Nm-re emelkedett – de már a 387 lóerőt és 480 Nm-t leadni képes alapkivitel is felülmúlja a korábbi négyhengeres AMG motor tudását. Az akár 211 lóerő/literes teljesítmény a szupersportautók színvonalán van. Az új, fantasztikus teljesítményű erőmű Affalterbachban, az AMG „One Man, One Engine“, magyarul „Egy ember, egy motor“ filozófiája alapján készül.

A 421 lóerős S-kivitelek a gyorsulás tekintetében is rekordidőre képesek: álló helyzetből 100 km/h sebességre az A 45 S 4MATIC + fantasztikus 3,9, míg a CLA 45 S 4MATIC+ kereken 4 másodperc alatt képes felgyorsulni. Az alapmodellek gyorsulásához szükséges idő is csupán 0,1 szekundummal hosszabb. A csúcssebességet 250, illetve az S-változatoknál 270 km/h-ban korlátozza az elektronika, de az opcionális AMG Driver’s csomag megrendelésével az alapkiviteleknél is csak 270 km/h-nál lép fel az elektronikus korlátozás.

Az új AMG erőforrások elképesztő teljesítményük mellett kiváló reakcióval büszkélkedhetnek. Az alapváltozat 480 Nm-es csúcsértéket 4.750-5.000/perc, míg az S verzió 500 Nm-ét 5.000-5.250/perc között adja le. Ezáltal alacsonyabb fordulatszámokon javult a gázreakció, a fordulatszám növekedésével pedig lineárisan erősödik a négyhengeres erőforrás. A maximális teljesítmény a modellváltozat függvényében 6.500/percnél, illetve 6.750/percnél jelentkezik, a leszabályozási fordulatszám 7.200/perc.

A percenként akár 169 ezret pörgő turbófeltöltő – amely 2,1 bar maximális töltőnyomást biztosít – speciális csapágyazást kapott, a hengerfalak súrlódását csökkentő, NANOSLIDE bevonattal vannak ellátva, a közvetlen benzinbefecskendezés pedig kétfokozatú. A mérnököknek különös hangsúlyt kellett fektetniük a hűtés optimalizálásra is, a nagy teljesítménynek ugyanis rendkívül magas a hűtésigénye. A fejlesztők egy olyan rendszert alkottak, amiben a hengerfej és a forgattyúsház hűtése eltérő mértékben megoldott. A hatékonyságot egyebek mellett ECO Start-Stop rendszer és vitorlázó funkció fokozza, a károsanyag-kibocsátást pedig benzines részecskeszűrő csökkenti.

A vegyes fogyasztási adat az NEDC mérési ciklusra levetítve a Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ és A 45 S 4MATIC+ modellek esetében 8,3-8,4 l/100 km (vegyes CO2-kibocsátás: 189-192 g/km). A CLA 45 4MATIC+ modellnél 8,1-8,2l/100 km a vegyes fogyasztási adat (vegyes CO2-kibocsátás: 185-188 g/km), míg a CLA 45 S 4MATIC+ modellek esetében 8,1-8,3 l/100 km (vegyes CO2-kibocsátás: 186-189 g/km).