A kompakt méretosztály újragondolása – kortárs, modern formában tér vissza az ikonikus Jazz-formavilág

2020 Honda Jazz e:HEV & Jazz Crosstar e:HEV
  • Új Honda Jazz fejlesztését a Yoo no bi formatervezési filozófia határozta meg
  • Az ikonikus Jazz-formavilág evolúciója – még kifinomultabb vonalak és kontúrok
  • Az A-oszlop szélessége felére csökkent, hogy még nagyobb legyen a vezető számára elérhető látómező

A Jazz legújabb nemzedékéknek fejlesztési folyamata során nagy lépést tettek a Honda mérnökei, és alapjaitól újratervezték a modellt. Egy vadonatúj városi autó született, ami páratlan hatékonyságot és könnyed hétköznapi használhatóságot ígér a modern életvitel követőinek, egyszersmind magát a kategóriát is újradefiniálja.

Az új, letisztult, kortárs stílusban fogant karosszéria a maga időtlen szépségében tárja elénk a Jazz semmivel össze nem téveszthető formavilágát, amit nemcsak a kifinomult, egységes sziluett tesz látványossá, hanem a – korábbi generációknál is megfigyelhető – rövid orr-rész, hosszú tető és előre helyezett utastér is. Az új megjelenés még szerethetőbbé teszi a típust, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy híréhez méltóan a kényelmet és a praktikumot illetően is új mércét állíthasson méretosztályában.

Hogy a kompakt városi autó valóban forradalmi legyen, a Honda munkatársai igyekeztek magukévá tenni a japán Yoo no bi filozófiát. Ennek lényege, hogy felismerjük az olyan hétköznapi tárgyakban rejlő szépséget, melyek esztétikus, illetve ergonomikus mivoltukból fakadóan tökéletesen megfelelnek rendeltetésüknek, melyeket tökéletesre csiszoltak az alkotók.

Úgy gondoltunk erre a modellre, mint egy különálló entitásra, aminek megvan a maga ereje, hogy boldogabbá és gondtalanabbá tegye a felhasználó mindennapjait –avatott be a részletekbe Takeki Tanaka, a Jazz e:HEV fejlesztéséért felelős szakembergárda vezetője.

Jellegzetes orr-rész, páratlanul kifinomult felületkezelés, csak hogy párat említsünk azon megoldások közül, melyekkel sikerült esztétikailag kiegyensúlyozottá tenni a modellt, valamint megteremteni azt a formavilágot, ami egységbe kovácsolja a különféle részleteket, beleértve a C-oszlopot és a kombinált hátsó lámpákat is.

A tervezők ügyeltek az arányokra, hiszen ez kulcsfontosságú volt a kívül-belül egyaránt stílusos, harmonikus autó megteremtésében. Mindazonáltal a lehető legvékonyabbra vették például az íves A-oszlopot, ami a széles vállal jellegzetessé tett sárvédő és a motorháztető találkozási pontjánál vesz lendületet, s egészen a tetővonalig szalad tovább.

Maga az oszlopnyúlvány 116 mm helyett már csak 55 mm széles, holott éppoly erős, mint az elődmodell esetében. A látómező bővítését szolgálják a rejtett ablaktörlő lapátok is, míg a karosszériába simuló A-oszlopokkal és a karcsú külső tükrökkel tükrök alkalmazásával a szélzajt, valamint a légellenállást is minimalizálták a tervezők, tovább növelve az aerodinamikai hatékonyságot és a menetkomfortot.

A 10 mm-rel kisebb magasságnak és a kissé előre döntött csomagtérajtónak köszönhetően kívülről kisebbnek, belülről tágasabbnak tűnik az autó és azt a benyomást kelti a szemlélőben, hogy semmi nem billentheti ki egyensúlyából.

A jövőbe mutató műszaki megoldások révén jelentősen csökkenhetett az alkatrészek tömege és mérete. Az elektromotor-generátor hibrid hajtáslánc erőleadását szabályozó egység (Power Control Unit) például a legújabb félvezetőkre épül, így könnyedén elfért a motorháztető alatt, nem volt szükség a népszerű, lendületes Jazz-forma átrajzolására. Dacára annak, hogy a modell elektromotort-generátor hibrid hajtásláncot kapott, csupán 16 mm-rel hosszabb elődjénél változatlan szélesség mellett.

Olyan autót szerettünk volna alkotni, ami minden körülmény között harmonikus partner, mondhatjuk „kellemes társaság” a tulajdonosnak, ugyanakkor használhatóság terén is a maximumot nyújtja – osztotta meg gondolatait Baek Jongkuk, a vadonatúj Jazz e:HEV tervezője. – Igyekeztünk minden felesleges formai elemtől megszabadulni, és úgy leegyszerűsíteni a vonalvezetést, hogy az barátságos és trendi legyen, valamint kényelmes és praktikus az utastér – fűzte hozzá.

A stílusbéli változtatások a csomagtérajtó-szpoilert és a hűtőrácsot is érintették, így sikerült megőrizni a szép és kiegyensúlyozott, egyszersmind lendületes formavilágot.

Jazz Crosstar

Hogy mindenki megtalálhassa a számára ideális Hondát, a mérnökök előrukkoltak a szabadidő-autós stílust követő Jazz Crosstarral is, ami kifejezetten az aktív életvitel szerelmeseinek készült.

Erőteljes kisugárzását egyebek mellett hangsúlyos hűtőrácsának, fekete sárvédőív-borításainak, valamint stílusos küszöbszpoilerének és tetősínjének köszönheti, továbbá sokat nyomnak a latban az ezüst-fekete, Crosstar-specifikus alufelnik, melyekkel még stabilabbnak és robusztusabbnak látszik a modell.

Hogy még inkább különböző legyen a két modellváltozat, a Crosstar egyedi Surf Blue színben is megrendelhető és plusz opcióként a vásárlóknak lehetőségük van kéttonusú fényezés megvásárlására is, ahol a tető Crystal Black, azaz fekete festést kap