A következő „e-volúció” (1.)
Eltökélten folytatja az elektromos mobilitás felé vezető „e-volúcióját” az Audi, s nagysorozatú, tisztán elektromos hajtásrendszerű modellek innovatív családjának előfutáraként a 2021-es Sanghaji Autószalonon (Auto Shanghai 2021) bemutatja négyajtós Audi A6 e-tron concept tanulmányát. Teljes egészében új fejlesztésű műszaki alapként a Prémium elektromos platform (Premium Platform Electric; PPE) szolgál a jövőben, amelynek technikájával 2022 végétől érkezhetnek az első szériamodellek a C-, később pedig a B-szegmensbe is. Ezek között – újdonságként az elektromos járművek piacán – egyaránt szerepelnek majd megnövelt szabadmagasságú SUV-modellek, illetve olyan alacsonyépítésű, dinamikus stílusú típusok, mint például a jövőbeni Audi A6 e-tron.
Az Audi A6 emblémájával a koncepciómodell egyértelműen hangsúlyozza, hogy a márka felsőkategóriájú modellcsaládjának tagja. 1968 óta, s egészen 1994-ig Audi 100 néven képviselte e modell a márkát a világ egyik legnagyobb értékesítési darabszám jellemezte piaci szegmensében. Először a Limousine, az Avant és az allroad érkezett meg, később pedig az A7 névre keresztelt Sportback tette teljessé a modellcsaládot. Az elektromos hajtás mindenesetre már hagyomány az Audi A6 számára, egy 2011-es teljes-hibrid változat után ugyanis 2019-ben már a jelenlegi Audi A6 TFSI e debütált hálózatról tölthető hibridhajtással (Plug-in Hybrid) és akár 91 kilométer (WLTP) tisztán elektromos hatótávval.
A jelenlegi Audi A6 TFSI e modellel ellentétben a 2021-es Sanghaji Autószalonon bemutatott Audi A6 e-tron concept az Audi irányítása alatt kifejlesztett, jövőbeni Prémium elektromos platform (Premium Platform Electric; PPE) műszaki alapjain már kizárólag elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A tanulmányautó ugyanakkor új formatervként is debütál, s csupán külső méretei közösek a jelenlegi A6 sorozatéval. A 4,96 méter hosszú, 1,96 méter széles és 1,44 méter magas modell karosszériája Sportback változatként született, vonalvezetése pedig az Audi mai formai nyelvének következetes továbbfejlesztése.
A Sanghajban bemutatkozó Audi A6 e-tron concept külsődizájn-tanulmány azonban jóval több puszta formatervezői ujjgyakorlatnál, karosszériája ugyanis az Audi elkövetkező sorozatgyártású modelljeire utalva egyértelműen jelzi, milyen dinamikus és elegáns megjelenés jellemzi majd a négykarikás márka tisztán elektromos felsőkategóriájú modelljeit.
A PPE-technika arról is gondoskodik, hogy e vonalvezetés ígérete hozzá illő dinamikában és a háztartás első számú autójának megfelelő mindennapos használhatóságban nyilvánulhasson meg. Mindez nem kevesebbet jelent, mint hogy hajtásrendszer- és modellváltozattól függően az Audi A6 e-tron a jövőben több mint 700 kilométeres hatótávval (a WLTP szabvány szerint) győzheti meg az ügyfeleket. A sorozat legerősebb képviselői emellett kevesebb, mint négy másodperc alatt teljesítik majd a 0-100 kilométer/órás sprintet.
„E”, mint e-tron és „E”, mint elegáns – a formavilág
Külső méretei egyértelműen a felsőkategória képviselői közé sorolják az Audi A6 e-tron concept tanulmányt, 4,96 méter hosszúsága, 1,96 méter szélessége és 1,44 méter magassága a jelenlegi Audi A6/A7 sorozat tagjaiénak felel meg. Emellett már első pillantásra nyilvánvaló: a sportos arányok és az elegáns vonalak a márkára jellemző kupé-farkialakítással együtt egyaránt a szélcsatornában születtek.
Az aerodinamika mindig is kulcsfontosságú elem az Audi felsőkategóriában írt hosszú sikertörténetében. Igazi legendává vált az Audi 100/C3, azaz kora összes járműkategóriája aerodinamikai világbajnoka. Légellenállási együtthatója (cw) 0,30, amivel az Audi már 1982-ben messze felülmúlta versenytársait – s tette még sok éven át. Az Audi 100 harmadik generációja áramvonalasan ívelő formáival hosszú távon forradalmasította a felsőkategória mindaddig tradicionális formatervezését.
Az Audi A6 e-tron concept új fejezetet ír ebben a sikertörténetben, ismét bizonyítva, hogy a forma és a funkció mindenkor tökéletes szintézist alkot a négykarikás márkánál. A 0,22-os légellenállási együttható (cw) példaértékű az elektromos hajtásrendszerű modellek C-szegmensében. Az alacsonyabb légellenállás egyfelől kisebb energiafogyasztást, így nagyobb hatótávot jelent, másfelől a szélcsatornában finomított formákból ezúttal is a legapróbb részletekig organikus dizájn született, a legszínvonalasabb eleganciával és harmóniával.
Az alapvetően sportos arányokat nagyméretű, 22 col peremátmérőjű kerekek, rövid karosszéria-túlnyúlások, alacsony utastér és nagyívű, kupészerű tetővonal határozza meg. A határozott élek hiánya lágy átmeneteket tett lehetővé a homorú és domború felületek között, könnyed árnyékokat eredményezve. Különösen oldalról rátekintve kelt az Audi A6 e-tron concept egyfajta monolit-hatást, mintha csak egyetlen darabból készült volna.
Az ablakok rajzolatának jellegzetes Audi Sportback motívuma a hátsó oldalablakok emelkedő vonala, a D-oszlop így hangsúlyosan karcsú alakzatként indulhat ki az autó hátuljának stabil alapjából. A markáns quattro-sárvédők a karosszéria szélességét hangsúlyozzák és szervesen simulnak az oldalfelületekbe.
A kerékjáratokat az oldalküszöb felett sajátosan kiformált és fekete betéttel kiemelt akkumulátor-traktus köti össze, amely immár az Audi elektromos modelljeinek flottájában jellemző dizájnelemmé vált. Ugyancsak jellegzetes Audi e-tron megoldás az A-oszlop tövénél a karcsú virtuális külső visszapillantó tükör.
Elölről rátekintve az Audi A6 e-tron concept azonnal a márka elektromos hajtásrendszerű képviselőjeként azonosítható. Jellegzetes a nagyméretű, zárt Singleframe hűtőrács, amelyet alsó részén mélyen kialakított légbeömlő nyílások szegélyeznek a hajtásrendszer, az akkumulátor és a fékek hűtése számára. A fényszórók keskeny sávjai markánsan a nyílalakú orr oldalsó felületeibe nyúlnak, szintén a karosszériatest architektúrájának vízszintes formavilágát hangsúlyozva.
A szélcsatorna hatása a farkialakítás esetében is nyilvánvaló, amelynek felső éle hatékony légterelő peremként is szolgál. Alsó részén a hátsó diffúzorelem a légterelő-traktusba integrált nagyméretű levegőkilépő nyílása húzódik, amellyel az autó alatt átáramló levegőt terelik a turbulenciamentes kiáramlásnak megfelelő módon az Audi tervezői – a mérsékelt légellenállás és a lehető legkisebb emelőerő tökéletes kombinációjaként.
Helio-ezüst a külső fényezés technikai hatású árnyalatának neve, amely esztétikus megjelenést és egyfajta funkcionális hatást kölcsönöz az Audi A6 e-tron concept számára. A fényezés plasztikus mélységi hatással emeli ki a karosszéria alakzatait, ami különösen a quattro-sárvédők környezetében szembetűnő. Elöl a szintén Helio-ezüstben megjelenő Singleframe hűtőrács alkot hatásos kontrasztot szegélye mély mattfekete színével. Az autó oldalán, a küszöb környezetében, az eltérő színek sajátos stílusjegyként a vízszintes orientációjú arányokat emelik ki.
Műszakilag a külső fényezés az energiafogyasztás mérsékléséhez is hozzájárul, a Helio-ezüst ugyanis a napfény hősugárzásának jelentős részét visszaverve csökkenti a karosszéria által elnyelt hőmennyiséget, s így az utastérbe irányuló energiaáramlást. Kétségkívül kedvező hatás, mivel így számos esetben a légkondicionáló berendezés használatának mellőzésével is biztosítható a bennülők kellemes közérzete. Mivel a klimatizálás a hajtásrendszer mellett az energiafogyasztás egyik legmeghatározóbb tényezője, a hatótáv és a szén-dioxid-mérleg egyaránt profitálhat ebből – minden egyes kilométeren, sőt, még közlekedési lámpa előtt állva is.
Látni és látszani – a világítástechnika
Karcsú és az autó vonalvezetésébe harmonikusan illeszkedő kialakítás jellemzi a fényszórókat és a hátsó lámpákat. A digitális Matrix-LED és a digitális OLED-technika kis felületen is maximális fényerőt és számos funkciót tesz lehetővé, miközben személyre szabható fénygrafikára is lehetőséget kínál. Az Audi fénydizájnereinek és világításfejlesztőinek csapata ismét nagyszerű munkát végzett, a tanulmányautó ugyanis jónéhány új szolgáltatást és egyéni kialakítási lehetőséget kínál világítóegységeiben.
A karosszéria mindkét oldalába három-három kisméretű, mégis nagyfelbontású LED-projektort építettek, amelyek az ajtók kinyitásakor valósággal színpaddá változtatják az alattuk húzódó talajt. Kisméretű, kibővített dinamikus fényanimációk fogadják az utasokat, mégpedig a saját nyelvükön megjelenő feliratokkal kiegészítve – a sanghaji premieren így kínai írásjelekkel köszönti a koncepciómodell a látogatókat.
Különösen fontos az Audi számára a biztonsági funkciók és az esztétikus dizájn együttese. Ennek szellemében a kisméretű, nagyfelbontású projektorok figyelmeztető szimbólumokat is vetítenek a talajra, például a kerékpárosok számára az ajtók kinyitását megelőzően.
További négy, feltűnésmentesen az autó sarkaiba épített, nagyfelbontású LED-projektor vetíti ki az irányjelző jeleit, amelyek dizájnja a különböző piacoknak és engedélyezési régióknak megfelelően igény szerint változtatható.
Szinte moziminőséget produkálnak a digitális Matrix-LED fényszórók. Amikor például az Audi A6 e-tron concept épp egy fal előtt állva tölti akkumulátorát, a vezető és utasai kivetített videojátékkal tölthetik el az időt. Ennek során a kisméretű műszerfali képernyő helyett a falra vetítve, nagy formátumban láthatják játékuk virtuális tájait – a digitális Matrix-LED fényszórók jóvoltából. A játékosok ekkor az autó mellett vagy közvetlenül előtte is állhatnak, hogy különösen jól láthassák a több méter széles képen zajló játékot. A játék okostelefonról vezérelhető, s önmagában is Audi-termék, amelyet kifejezetten az Audi A6 e-tron concept számára találtak és fejlesztettek ki az Audi tervezői.
A koncepciómodell hátulján a digitális OLED-egységek új generációja működik, amelyek folyamatos fénysáv formájában egyfajta kijelzőként működnek. Segítségükkel a digitális fénygrafikák és a dinamikus fényanimációk szinte korlátlan számú egyéni variációja alakítható ki, amelyek az ügyfelek személyes ízléséhez igazodnak.
Újdonság a hátsó lámpákban a digitális OLED-egységek háromdimenziós architektúrája, amelyek – a karosszéria formáihoz igazodva – az autó megjelenéséhez illő, harmonikusan integrált fénydizájnt tesznek lehetővé. A dinamikus fényanimációk így az eddigiektől eltérően már nem csak kétdimenziós formában, hanem lenyűgöző térhatással jelenhetnek meg.
Természetesen a hátsó lámpák és a fényszórók egyaránt maradéktalanul megfelelnek a járművilágítás hagyományos funkcióival szemben fejlesztőik részéről megfogalmazott követelményeinek is – azaz látni és látszani. Elöl az út tiszta és világos, a pillanatnyi menethelyzethez, az időjáráshoz és a környezethez intelligensen alkalmazkodó megvilágítása kelt mély benyomást, akárcsak a közlekedés többi résztvevőjével folytatott kommunikáció. A digitális OLED-technikájú hátsó lámpák intenzív fényerővel, illetve homogén és kontrasztos világítási képpel növelik a jövő közlekedésének biztonságát.
Első ízben bővítik immár a járművön túlra a kommunikációs területet az autó körüli kivetítések, intelligens hálózati kapcsolatai segítségével ugyanis az A6 e-tron concept vizuális jelekkel továbbíthat információkat a közlekedés többi résztvevője számára.