A legfontosabb tudnivalók a teherautó-abroncsok használatához

Amikor abroncsokról esik szó, a legtöbben a személyautók abroncsaira gondolunk, pedig a teherautók abroncsainak biztonsága, állapota, és karbantartása legalább ennyire fontos. Míg egy átlagos személyautó esetében naponta átlagosan 50 km körüli futásteljesítménnyel számolhatunk, addig az áruszállító furgonok, teherautók, kamionok jellemzően ennek többszörösét teszik meg nap, mint nap. Nem mindegy, hogy milyen kerekeken gurulnak. Ez alkalommal azoknak gyűjtöttük össze a HTA szakértőinek tanácsait, akik teherautót vezetnek vagy üzemeltetnek.

Mi a teendő, ha a tehergépkocsi gumiabroncsa sérült?

A gumiabroncsok sérüléseinek és a gumiabroncstüzek egyik gyakori oka az abroncsba fúródó idegen test. Az csak a legritkább esetben fordul elő, hogy egy gumiabroncs figyelmeztetés nélkül szétszakad. Az idegen testek általában fokozatos nyomásvesztéshez vezetnek. Ikerkerekek esetén – ha csak az egyik sérül – a még ép gumiabroncsnak kell viselnie az egyébként mindkét gumiabroncsra eső terhelést, ami egy idő után túlmelegszik és szétrobban. De amíg ez bekövetkezik, akár több nap is eltelik, vagyis rendszeres ellenőrzéssel ez a fajta kár elkerülhető. Ugyanez érvényes az abroncssérülések másik gyakori okára, a helytelen légnyomásra. A hosszú vezetési idő és a nagy terhelés általában nem árt a tehergépkocsi abroncsainak, de ha a gumiabroncsok nyomása túl alacsony, és mindehhez extrém hőség vagy hideg párosul, a károsodás valószínűsége megnő. A gumiabroncs egy ponton kidudorodik, ami például egy ikerszerelés belső gumiabroncsán nem mindig tűnik fel azonnal. Ráadásul minél alacsonyabb a nyomás, annál nagyobb lesz a gördülési ellenállás, aminek következtében a kopás mértéke is nő.

Túlmelegedés: Egy ideig ez most nem aktuális, de nem árt tisztában lenni azzal, hogy ha a levegő hőmérséklete hosszabb időn keresztül 30 °C fölé emelkedik, az aszfalt hőmérséklete 40-60 °C-ra nő. Ilyenkor a gumiabroncsok lágyabbak lesznek, és ha a légnyomás nem megfelelő, gyorsabban elhasználódnak, túlmelegednek és akár ki is gyulladhatnak.

Kerékcsapágy-károsodás: A gumiabroncstüzek oka gyakran a kerékcsapágy-károsodás, amely az akadályokon való manőverezés során fellépő rendkívüli igénybevétel miatt következik be. Ha a pótkocsit nagyon szűk helyen akarjuk megfordítani, akkor a kerékcsapágyakat extrém igénybevételnek tesszük ki, és tönkretehetjük azokat. A járdaszegélyeken való durva áthajtás szintén károsíthatja a kerékcsapágyakat.

Hibás fék: Ha a pótkocsi fékrendszere blokkolja a kereket, a járművezető ritkán veszi ezt azonnal észre, és magával húzza a nem forgó kereket. A terheléstől, a futófelület mélységétől és a tengelyek számától függően a gumiabroncs nagyon rövid idő alatt (kb. 50 métertől 2 kilométerig) elkopik, levegőt veszít, amit hangos nyikorgás és füst kísér.

Hogyan reagáljunk defekt esetén?

Ha minden óvintézkedésünk ellenére kilyukad egy gumiabroncs, óvatos vezetési stílus mellett megelőzhetjük a nagyobb károkat. A gumiabroncs kidurranása hangos, szinte robbanásszerű csattanást, gránátszerűen szétrepülő alkatrészeket és rengeteg füstöt okoz. Az első kormányzott tengelyen kiszakadt gumiabroncs hirtelen irányváltást eredményezhet, ilyenkor a balesetek megelőzése érdekében a vezetőnek a lehető leggyorsabban, de megfontoltan kell fékeznie, és minden esetben kerülnie kell a padlófékezést. Ha egy hátsó gumiabroncs megy menet közben tönkre, azt nehezebb észrevenni, de megállni is könnyebb. Figyeljünk a defekt mellékhatásaira is! A gumiabroncs szerteszét repülő darabjai károsíthatják akár a jármű elektromos rendszerét is. A defektet követően a jármű összes gumiabroncsát ellenőrizni kell.

Mi a teendő, ha ég a gumiabroncs?

Ikergumiabroncsok esetében célszerű bekapcsolt vészvillogóval továbbhaladni, amíg az égő abroncsváz le nem válik a felniről. Ha a járművezető azonnal megáll, nagy a valószínűsége, hogy a tűz átterjed az egész teherautóra, ami katasztrófához vezethet például egy alagútban. Ha a gumi leszakadt, állítsuk meg a teherautót a leállósávon, kapcsoljuk le a vontatót, és parkoljunk le a vontatmánytól kb. 20 méterrel távolabb. Semmilyen körülmények között sem szabad égő teherautót híd alatt vagy alagútban leparkolni, még akkor sem, ha a gumi már meglazult.

Szimpla kerekek esetén fontos mérlegelni, hogy a megállás vagy a gyalogos sebességgel való továbbhaladás a jobb megoldás. Amint az abroncsváz leválik a felniről, a jármű általában irányíthatatlanná válik, és például az autópályán nagyobb sebességnél könnyen áttörhetjük a szalagkorlátot. Ha az égő gumi le is válik a felniről, általában a jármű alatt marad, így gyakran nem lehet megakadályozni, hogy a tűz átterjedjen a járműre. Egy kezdődő tűz viszont a szokásos hatkilós porral oltóval is megfékezhető, ha időben intézkedünk. A gépkocsivezetőknek ilyen helyzetben soha nem szabad előzniük, és megfelelő távolságot kell tartaniuk a többi járműtől.

Biztonsági előírások tűz esetére

A lehető leghamarabb értesítsük a tűzoltóságot és a rendőrséget, tárcsázzuk a 112-öt! Fontos a jármű helyének pontos leírása, autópályákon a haladási irány is. A járművezetőnek rendelkeznie kell a rakományra vonatkozó információkkal is, különösen, ha veszélyes árukról van szó. A tűzoltóságnak nemcsak biztonsági okokból van szüksége ezekre az információkra, hanem a megfelelő oltóanyag kiválasztásához is. Saját oltás: a helyes eljárás az, hogy a tüzet alulról felfelé, rövid lökésekkel próbáljuk leküzdeni – azaz nem szabad a tűzoltókészülék teljes tartalmát egy adagban a lángokba irányítani. Különösen fontos, hogy a szél irányában oltsunk, vagyis, hogy ne tegyük ki magunkat mérgező füstnek. (A hivatásos járművezetőknek elviekben ismernie és gyakorolni kell a tűzoltó készülékek megfelelő használatát.) Mivel a felrobbanó gumiabroncsok darabjai forró lövedékként viselkednek, nagyon fontos, hogy soha ne álljunk közvetlenül a gumiabronccsal „szemben”, azaz a tengely irányában, hanem ferdén vagy a menetirányban.

Hatékony megelőzés

  • Rendszeresen ellenőrizzük a lejtmenetet, a légnyomást, a gumiabroncsokat és a pótkereket az esetleges sérülések nyomai után kutatva. Győződjünk meg arról is, hogy szükség esetén a pótkerék felszerelhető, üzemképes.
  • Tartsuk be a teherautó javasolt szervizintervallumát.
  • Ha a jármű irányíthatósága menet közben megváltozik, a kormány szokatlan visszajelzéseket ad, azonnal álljunk meg, ellenőrizzük a gumiabroncsokat, vagy hajtsunk el egy műhelybe.
  • Legalább négyhetente (nyáron kéthetente) ellenőrizzük a hideg gumiabroncsok és a pótkerék légnyomását.
  • Teherautókra még nem kötelező a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS), de ami a személyautóknál bevált, a teherautóknál is működhet: ha egy gumiabroncs leereszt, a rendszer figyelmeztet bennünket. A régi járművek utólagos felszerelése is megéri: a költségek a gázolajfogyasztás csökkenése révén 1-1,5 év alatt megtérülnek.


Tudtad?

Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!