A legújabb ADV350 erőforrása

24YM ADV350

  • 330 cm3-es, négyszelepes, SOHC-vezérlésű Smart Power+ (eSP+) erőforrás
  • Csúcsteljesítménye 21,5 kW (29 LE) 7500-as percenkénti fordulatszámnál, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 31,5 Nm (5250 f./perc)
  • Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC, Honda Selectable Torque Control)
  • 11,7 L-es üzemanyagtartály, 3,4 L/100 km-es átlagfogyasztás (WMTC-szabvány szerint) és 340 km feletti hatótáv

Egy picit bővebben a Honda X-ADV-ről – Teszt a lelke mindennek (VIDEÓ)

Hamarosan érkezik az ADV350 podcastunk

FRISS PODCASTOK MOTOROKRÓL!

Hála a súrlódást csökkentő műszaki megoldásoknak, az ADV 330 köbcentiméteres, továbbfejlesztett, négyszelepes SOHC-vezérlésű, Smart Power+ (eSP+) erőforrása egyszerre környezetbarát és nyomatékos, használjuk akár városon belül vagy a település határain túl.

Csúcsteljesítménye 21,5 kW (29 LE) 7500-as percenkénti fordulatszámnál, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 31,5 Nm 5250-nél. Sokat elárul az erőforrás felépítéséről, hogy a furat 77 mm, a lökethossz 70,8 mm, a sűrítési viszony 10,5:1, míg az ADV350 olajteknője 1,8 liter kenőanyagot rejt. Mivel a megbízhatóság az egyik legfontosabb elvárás az ingázómotorokkal szemben, görgős szelephimbát, siklócsapágyas főtengelyt és tömített forgattyúházat építettek be a mérnökök, mely egyaránt garancia a tartósságra és a kiemelkedő teljesítményre. Különleges megoldás, hogy a CRF450R enduróból származó olajfúvóka hűti a dugattyú alját és szoknyáját, ami pontosabb gyújtásidőzítést tesz lehetővé, és ennek eredményeként nagyobb energia szabadul fel az égés során.

Nagyméretű, 5,5 literes légszűrőházon, valamint 36 mm-es torokátmérőjű fojtószelepen keresztül áramlik be a levegő és az üzemanyag keveréke a motorba, míg a hengerfejben 28 mm-es tányérátmérőjű szívószelep felel a hatékony üzemanyag-felhasználásért. Szintén a hatékonyság növelése volt a cél a szívócsatorna kialakításakor, örvényszerű áramlást hoz létre a hengerben, ezáltal egyenletesebb, tökéletesebb égés érhető el. Emellett az optimalizált, egyenes kipufogócsatorna és a csekély ellenállású, két részre osztott kipufogódob is nagyban hozzájárul az ADV350 kiemelkedő teljesítményéhez, valamint remek gyorsulásához.

A főtengely középsíkjától 5 mm-rel eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb az erőforrás működése, s ugyanezt szolgálja a hidraulikus vezérműlánc-feszítő, továbbá a kenőanyag-szivattyú alkalmazása is. Ez utóbbit főként nagy teljesítményű gépekben láthatjuk, és azért ideális megoldás, mert használatával csökken az olaj pangása, a hajtómű súrlódási és szivattyúzási vesztesége, valamint mérséklődik a hajtómű belsejében uralkodó nyomás. Hogy minél pihentetőbb, gondtalanabb legyen az utazás az ADV350 nyergében, kiegyensúlyozó tengely oltja ki az egyhengeres zavaró rezgéseit, vibrációit, és a motor teljesítménye röpsúlyos V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre. Az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, ami a vehemens, mégis kiszámítható gyorsulás záloga.

Akárcsak a V-Matic erőátvitelt, a kétfokozatú, alapáras Honda Selectable Torque Controlt (Honda Állítható Nyomatékszabályozó, HSTC) is úgy hangolták, hogy biztonságos legyen a gyorsítás száraz és nedves útfelületen is. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszám-különbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és – az üzemanyag-befecskendezés módosításával – a hajtott kerék visszanyeri tapadását. Eközben a műszeregységen villogó narancssárga TC-jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány bal oldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t.

Mivel az ADV350 üzemanyagtartálya 11,7 L-es és az Euro 5 szabványnak megfelelő erőforrás mindössze 3,4 L-t fogyaszt 100 kilométerenként (WMTC-szabvány szerint), az elméleti hatótáv meghaladhatja a 340 km-t.

Vadonatúj fényezéssel érkezik jövőre az ADV350, színeiben részben frissül a Forza 125 és a Forza 350 is