A legújabb Honda CBR600RR erőforrása és elektronikája

24YMHONDACBR600RR
  • Az elektronikus gázmarkolat (throttle-by-wire, TBW) és a vezérlőrendszer az RC213V-S-ből származik
  • 9 fokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC)
  • 3 menetüzemmód és további beállítási lehetőségek a teljesítmény, a motorfék, a HSTC és az egykerekezés-gátló hangolására
  • Alapáras gyorsváltó

Az új CBR600RR-nél alkalmazott elektronikus gázmarkolat a CBR1000RR-R Fireblade-ben és az RC213V-S-ben már bizonyította kiváló képességeit. A rendszer működését gázmarkolatállás-érzékelő (Accelerator Position Sensor, APS) teszi kifinomultabbá, amelyet a markolat melletti kapcsolókonzolba integráltak a fejlesztők. Az APS folyamatosan figyeli a markolat pozícióját és elektronikus jel formájában tájékoztatja a központi vezérlőegységet (ECU) a vezető parancsairól. A visszahúzórugó és a többi mechanikai egység révén az APS éppoly természetes érzést nyújt, mint a klasszikus, bovdenes markolatok, és a teljes fordulatszám-tartományban kifinomult gázkezelést szavatol.

A TBW-hez társított elektronikai csomag a Fireblade-ből származik. A kilencfokozatú, kikapcsolható Honda Állítható Nyomatékszabályozót (Honda Selectable Torque Control, HSTC) sodródásszabályozóval egészítették ki. Ez folyamatosan figyeli az első és a hátsó kerék forgási sebessége közötti eltérést, és segít elkerülni a hátsó kerék hirtelen kipörgését. A rendszer roppant kifinomultan, ösztönösen kezelhető, vezérlőszoftverjét a HRC-pilóták visszajelzései, tapasztalatai alapján írták a Honda programozói. Az 1. szinten minimális a beavatkozás, 9-en pedig maximális.

Összesen három üzemmódot különböztet meg rendszer:

  • Mode 1. (gyors motorozás),
  • Mode 2. (szórakoztató motorozás) és
  • Mode 3. (kényelmes motorozás).

Van továbbá két felhasználó által beállítható üzemmód, amelynél minden értéket a pilóta határozhat meg. Az egyes üzemmódok a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval aktiválhatók, akárcsak a HSTC szintje a két felhasználói üzemmódban (User 1. és 2.).

A teljesítményszabályozó (Power, P) ötfokozatú, és úgy állították be, hogy az erőforrás az 1. szinten adja le a legnagyobb motorerőt. A háromfokozatú motorfék-szabályozó (Engine Brake, EB) zárt gázállásban jut szerephez – a legnagyobb motorfék 1., a legkisebb 3. szinten jelentkezik. Hasonlóképpen az 1. szinten avatkozik be legerősebben az egykerekezés-gátló (Wheelie Control, W), amelyet három lépcsőben állíthatnak a pilóták, s akár ki is kapcsolhatnak.

A CBR600RR egykerekezés-gátlója nemcsak az IMU – dőlésszögre vonatkozó – adatait elemzi, hanem az első és a hátsó abroncs forgási sebességét is figyeli, hogy mindig ideális legyen a nyomatékleadás, és ne zavarjon be az első kerék elemelkedése a gyorsításokba.

Az alapáras gyorsváltó szempillantás alatt lezajló fokozatkapcsolásokat biztosít, ugyanis a lehető legrövidebb ideig szünetelteti az üzemanyag-befecskendezést. További előnye, hogy a kapcsolásokat követően leheletfinoman adagolja a teljesítményt és 3 lépcsőben állítható működése.

Az új CB1000 Hornet, a visszatérő CBR600RR és az innovatív Honda E-Clutch áll a Honda standjának középpontjában a Milánói Motorkiállításon