A Lexus és a Toyota hibrid SUV-jai megállíthatatlanok
Szinte már közhelynek számít a SUV szegmens, azaz a ’városi terepjárók’ immár több mint egy évtizede tartó, folyamatos, évről évre megfigyelhető előretörése világszerte. 2017-ben már a magyarországi újautó eladások 28,5%-át tették ki a SUV-ok (egy évvel korábban ez még csupán 24% volt), míg idén február végéig már 30,2% volt ez az arány, ami az év előrehaladtával jó eséllyel inkább nőni, mint csökkeni fog. Vannak márkák, amelyek még csak az utóbbi években próbálkoznak felzárkózni és kialakítani saját SUV és crossover portfóliójukat, és vannak olyanok is, amelyek már több évtizedes hagyományokra tekinthetnek vissza a területen. Az utóbbi kategóriába tartozik a SUV szegmenst a RAV4-el 1994-ben világhódító útjára indító Toyota, vagy épp az 1998 óta értékesített RX-hez 2005-ben a SUV szegmensben világelsőként környezetbarát hibrid elektromos hajtást kínáló Lexus is. Mára ez a két márka a magyarországi újautó piacon is sosem látott szárnyalást mutat be.
Két területről érkeznek folyamatos, robbanásszerű növekedésről hírek az autóiparból: az egyik a SUV szegmens, amelynek eladásai világszerte hosszú évek óta folyamatosan meredeken felfelé ívelnek, a másik pedig a környezetbarát hibrid elektromos autók értékesítése, amely szintén évről évre rekordot dönt az utóbbi időben. Magyarországon például az elmúlt 4 évben megnyolcszorozódtak a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemmódban, károsanyagkibocsátás mentesen közlekedő hibrid elektromos autók eladásai, így már a piac 3,3%-át teszi ki, de hasonló a helyzet az európai piacon is, ahol a hibrid eladások február végével a tavalyi év azonos időszakához képest már közel 20%-os plusznál jártak. Ha tehát egy gyártó kombinálni tudja a kettőt, és hibrid elektromos SUV-okat kínál, az a biztos siker receptje, ebben pedig a Toyota, és prémium márkája, a Lexus ma verhetetlen. Nem véletlen, hogy az együtt a hazai környezetbarát hibrid elektromos eladások több, mint négyötödét, és a magyarországi SUV eladások közel 8%-át jegyző két japán márka az elmúlt években a piaci bővülés ütemének mintegy háromszorosát kitevő növekedést produkált idehaza.
A Toyota hazai SUV kínálata ma három modellből, a futurisztikus, trendi dizájnjával hódító C-HR-ből, a világ legnépszerűbb SUV-jaként ismert RAV4-ből, és az idén megújult legendás offroader Land Cruiserből áll. Utóbbi a három közül az egyetlen, amely ma még nem érhető el hibrid elektromos hajtással (a technológia térnyeréséhez a klasszikus offroad szegmensben még néhány évet várni kell), a C-HR-hez és a RAV4-hez azonban nem csupán elérhető a technológia, de zömében így is vásárolják őket: mindkét modell esetében 85%-ban ezt rendelik az ügyfelek.
A Lexus jelenleg két SUV-ot kínál Magyarországon, a trendi és letisztult NX-et, és a világ legnépszerűbb prémium SUV-jaként ismert RX-et. Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy míg a Lexus NX a Toyota RAV4 méretosztályában utazik, addig a Lexus RX a Toyota Land Cruiser méretét hozza, a hónap elején, a Genfi Autószalonon pedig leleplezésre került a vadonatúj Lexus UX, ami prémium szegmensben kínál majd a Toyota C-HR méretében alternatívát. Az NX és az RX egyébiránt szintén nem csupán elérhető a világ legfejlettebb környezetbarát hibrid elektromos hajtásával (lévén a Lexus a világ vezető prémium hibrid gyártója, és az egyetlen autómárka amelynek minden modellje elérhető hibrid elektromos hajtással), hanem 98%-ban ezzel a hajtással is rendelik őket.No és hogy hogyan szerepelnek a Toyota és a Lexus hibrid elektromos SUV-jai magyarországi újautó piacon? Míg a kategóriába 2016 év végén berobbanó vadonatúj Toyota C-HR már forgalmazásának első teljes évében, 2017-ben a C SUV szegmens második helyén zárt Magyarországon, addig a Toyota RAV4 évek óta vezeti és így tavaly is első helyen végzett a D SUV szegmensben hazánkban. A Lexus NX a prémium D SUV szegmensben a harmadik helyen áll, míg a Lexus RX a prémium E SUV szegmens ötödik helyén végzett.
Ma a Toyota hazai értékesítéseinek nagyságrendileg 30%-át, a Lexus esetében pedig 80%-ot teszik ki a SUV eladások (5 éve ez még csupán 8% és 30% volt), míg a hibridek tekintetében már ma minden harmadik idehaza eladott Toyota, és szinte minden Magyarországon eladott Lexus (98%) hibrid. Sokat elárul az is, hogy mára a C-HR a legnépszerűbb, a RAV4 pedig az ötödik legnépszerűbb Toyota, a Lexus esetén pedig az NX vezeti az eladásokat amit az RX követi.
„Jól látható, hogy a Toyota és a Lexus környezetbarát hibrid elektromos SUV-jai valóban letarolják a piacot és remélhetőleg követendő példát is jelentenek majd a versenytársaink számára, ha ugyanis egyre több márka jelenik meg környezetbarát hibrid alternatívával a piac legdinamikusabban növekvő szegmensében, az piac és a magyarországi autóállomány előzetesen vártnál gyorsabb ütemű zöldüléséhez vezethet.” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.