A Lexus ügyfeleinek a legjobb a szerviztapasztalata
Több évtizedes javulást követően idén visszaesést mutatott a J. D. Power szervizelégedettségi indexe. A problémák okai jól azonosíthatók, ahogy a győztes személye is egyértelmű: tavalyi elsőségét megőrizve magasan vezeti a mezőnyt a Lexus.
Világszerte hétmérföldes léptekkel halad az elektromobilitás fejlődése. A hálózatról tölthető járművek térnyerése azonban nem minden esetben zökkenőmentes: sok autógyártó felgyorsított ütemben hozza forgalomba helyi emissziótól mentesen vezethető típusait, az előzmények nélküli technológiai megoldások így a laboratóriumok helyett gyakran az ügyfeleknél esnek át gyermekbetegségeiken. Nem csak a kiforratlan technológia okoz fejfájást: sok esetben a szerviztanácsadók sem készültek fel a villanyautók diagnosztizálására és karbantartására, az ügyfelek alapos és megnyugtató tájékoztatására.
Ez talán a J. D. Power legutóbbi ügyfél-szervizelégedettségi felmérésének (Customer Service Index, CSI) a legfontosabb tanulsága. Az idén negyvenharmadik alkalommal publikált lista összeállításakor az ügyféltanácsadó és piaci elemző szervezet több mint 64 ezer olyan ügyfél válaszait vette figyelembe, akik egy-hároméves (2022-2022 között először forgalomba helyezett) autójukkal szerzett tapasztalataikról számolnak be a szervezőknek. A válaszokból pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a forradalmi technológiák elkapkodott bevezetése nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy az észak-amerikai piacon a 1990-es évek dereka óta folyamatosan erősödő CSI index huszonnyolc év után először zuhant (még ha csak 2 pontot is), azaz az ügyfelek jelenleg kevésbé elégedettek a márkaszervizek szolgáltatásaival, mint egy évvel ezelőtt.
A visszaesésért természetesen nem csak a visszahívások (azaz a gyártói, beszállítói vagy tervezési tévedések által okozott problémák orvoslására szervezett szervizkampányok) megnövekedett száma felelős. Az ügyfelek a megnövekedett várakozási időt is bosszantónak találják, illetve rossz néven veszik, ha nem az általuk preferált módon kommunikál velük a márkaszerviz.
Ahogy tavaly, az ügyfelek idén is a Lexus szervizteljesítményével voltak a leginkább elégedettek; a márka az adható maximális 1000 pontból 900-at kapott a minősítés során. Idén először szegmensekre bontva is megvizsgálták a márkák teljesítményét; a Lexus a személyautóknál (902 pont) és a szabadidőjárművek körében (900 pont). A tömegpiaci szereplők között a Mitsubishi (884 pont) ügyfeleinek volt a legkevesebb okuk a panaszra; a személyautók versenyében a Subaru (866), a szabadidőjárművek tekintetében a Mitsubishi (884) áll az élen, míg a pickup-vásárlók közül a Nissan (886) ügyfeleinek van a legkevesebb kifogásuk választott márkájuk szervizteljesítményével.
J. D. Power CSI Index 2023
prémium márkák
2023 | 2022 | |
Lexus | 900 | 897 |
Porsche | 880 | 879 |
Cadillac | 879 | 880 |
Infiniti | 878 | 862 |
Acura | 869 | 871 |
BMW | 868 | 866 |
Prémium márkák átlaga | 864 | 866 |
Alfa Romeo | 860 | 801 |
Volvo | 851 | 854 |
Audi | 848 | 865 |
Mercedes-Benz | 847 | 849 |
Jaguar | 839 | 858 |
Lincoln | 835 | 854 |
Land Rover | 824 | 815 |
Genesis | 819 | 836 |
J. D. Power CSI Index 2023
tömegpiaci márkák
2023 | 2022 | |
Mitsubishi | 884 | 854 |
Mazda | 870 | 856 |
Buick | 867 | 872 |
Subaru | 862 | 852 |
MINI | 854 | 873 |
Chevrolet | 853 | 852 |
GMC | 853 | 853 |
Nissan | 851 | 849 |
Honda | 850 | 835 |
Toyota | 842 | 848 |
Tömegpiaci márkák átlaga | 842 | 844 |
Volkswagen | 836 | 833 |
Kia | 835 | 834 |
Ford | 832 | 838 |
Dodge | 830 | 840 |
RAM | 823 | 836 |
Jeep | 821 | 834 |
Hyundai | 817 | 831 |
Chrysler | 803 | 808 |
Fotók: jd.power.com, Lexus