A Lexus ügyfeleinek a legjobb a szerviztapasztalata

Több évtizedes javulást követően idén visszaesést mutatott a J. D. Power szervizelégedettségi indexe. A problémák okai jól azonosíthatók, ahogy a győztes személye is egyértelmű: tavalyi elsőségét megőrizve magasan vezeti a mezőnyt a Lexus.

Világszerte hétmérföldes léptekkel halad az elektromobilitás fejlődése. A hálózatról tölthető járművek térnyerése azonban nem minden esetben zökkenőmentes: sok autógyártó felgyorsított ütemben hozza forgalomba helyi emissziótól mentesen vezethető típusait, az előzmények nélküli technológiai megoldások így a laboratóriumok helyett gyakran az ügyfeleknél esnek át gyermekbetegségeiken. Nem csak a kiforratlan technológia okoz fejfájást: sok esetben a szerviztanácsadók sem készültek fel a villanyautók diagnosztizálására és karbantartására, az ügyfelek alapos és megnyugtató tájékoztatására.

Ez talán a J. D. Power legutóbbi ügyfél-szervizelégedettségi felmérésének (Customer Service Index, CSI) a legfontosabb tanulsága. Az idén negyvenharmadik alkalommal publikált lista összeállításakor az ügyféltanácsadó és piaci elemző szervezet több mint 64 ezer olyan ügyfél válaszait vette figyelembe, akik egy-hároméves (2022-2022 között először forgalomba helyezett) autójukkal szerzett tapasztalataikról számolnak be a szervezőknek. A válaszokból pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a forradalmi technológiák elkapkodott bevezetése nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy az észak-amerikai piacon a 1990-es évek dereka óta folyamatosan erősödő CSI index huszonnyolc év után először zuhant (még ha csak 2 pontot is), azaz az ügyfelek jelenleg kevésbé elégedettek a márkaszervizek szolgáltatásaival, mint egy évvel ezelőtt.

A visszaesésért természetesen nem csak a visszahívások (azaz a gyártói, beszállítói vagy tervezési tévedések által okozott problémák orvoslására szervezett szervizkampányok) megnövekedett száma felelős. Az ügyfelek a megnövekedett várakozási időt is bosszantónak találják, illetve rossz néven veszik, ha nem az általuk preferált módon kommunikál velük a márkaszerviz.

Ahogy tavaly, az ügyfelek idén is a Lexus szervizteljesítményével voltak a leginkább elégedettek; a márka az adható maximális 1000 pontból 900-at kapott a minősítés során. Idén először szegmensekre bontva is megvizsgálták a márkák teljesítményét; a Lexus a személyautóknál (902 pont) és a szabadidőjárművek körében (900 pont). A tömegpiaci szereplők között a Mitsubishi (884 pont) ügyfeleinek volt a legkevesebb okuk a panaszra; a személyautók versenyében a Subaru (866), a szabadidőjárművek tekintetében a Mitsubishi (884) áll az élen, míg a pickup-vásárlók közül a Nissan (886) ügyfeleinek van a legkevesebb kifogásuk választott márkájuk szervizteljesítményével.

J. D. Power CSI Index 2023
prémium márkák

 20232022
Lexus900897
Porsche  880879
Cadillac  879880
Infiniti878862
Acura 869871
BMW868866
Prémium márkák átlaga 864866
Alfa Romeo 860801
Volvo  851854
Audi 848865
Mercedes-Benz 847849
Jaguar 839858
Lincoln 835854
Land Rover 824815
Genesis 819836

J. D. Power CSI Index 2023
tömegpiaci  márkák

 20232022
Mitsubishi 884854
Mazda870856
Buick867872
Subaru862852
MINI854873
Chevrolet853852
GMC853853
Nissan851849
Honda850835
Toyota842848
Tömegpiaci márkák átlaga842844
Volkswagen836833
Kia835834
Ford832838
Dodge830840
RAM823836
Jeep821834
Hyundai817831
Chrysler803808

Fotók: jd.power.com, Lexus