A LIQUI MOLY piacra dobja az AdBlue® adalékot

Az újonnan kifejlesztett adalék védi a kipufogógáz-utókezelő SCR-rendszert a károsodástól

Aki modern, soros dízelmotorral közlekedik, nemcsak üzemanyagot kell tankolnia, hanem karbamidot is. Ezt vízben oldott formában AdBlue® néven forgalmazzák. A járműgyártók csak ezzel a redukálószerrel tudják teljesíteni az Európában érvényes nitrogénoxid-kibocsátási előírásokat. Nincs hibátlan technika: A megfelelő ápolás elmulasztása esetén károsodhat a kipufogórendszer. Ebben segít a LIQUI MOLY által újonnan kifejlesztett DEF Anti Crystal Additive K.

A jármű megmozdításához dízelüzemanyagra van szükség. Az AdBlue® biztosítja a feltételeket ahhoz, hogy a dízelmotor eleget tudjon tenni a törvényileg előírt nitrogén-oxid értékeknek. Az AdBlue® redukálószer, másnéven Diesel Exhaust Fluid (DEF), egy külön tartályból kerül befecskendezésre a forró kipugofó rendszerbe. „Ott elpárolog az oldat. Maradványok képződhetnek, mert a kipufogó felületén folyadékfilm keletkezik, amelynél a víz gyorsabban elpárolog, mint ahogyan a karbamid lebomlik”, mondja David Kaiser, a LIQUI MOLY kutatás-fejlesztési vezetője. Ő felel a DEF Anti Crystal Additive K fejlesztéséért. „Az adalékanyag csökkenti a hőmérsékletet, ami az úgynevezett Leidenfrost-hatás eléréséhez szükséges. Ez a hatás elősegíti az AdBlue® oldat maradványmentes lebomlását. A Leidenfrost-hatás csökkenti a folyadékfilm kialakulását a kipufogó felületén”, folytatja David Kaiser.

Az adalék hatóköre a kipufogógáz-utókezelő rendszer, röviden SCR-rendszer. Az SCR a szelektív katalitikus redukció rövidítése. Ennek a technológiának a segítségével a dízelmotorban az égés során keletkező nitrogén-oxidok egy katalizátorban elemi nitrogénné és vízzé alakulnak át. Az SCR utókezelő technológia központi részegysége az adagolórendszer. A rendszer szíve a pumpa.

Maradványok azért keletkezhetnek, mert az AdBlue® kb. kétharmad rész demineralizált vízből és kb. egyharmad rész karbamidból áll. Ennek az anyagnak a hevítése során az ammónia leválasztásával szerves vegyületek keletkeznek: biuret és tiuret. „A vezetékekben vagy az adagolószelepekben karbamidkristályok képződnek. Ez akkor történik, amikor a víz gőzzé válik vagy elpárolog a csövekben”, magyarázza a fejlesztési vezető. Szélsőséges esetben ez az AdBlue® rendszer elzáródásához vezet. Ez pedig a szivattyú és a befecskendezőfúvókák károsodásához vagy hibaüzenethez vezethet a motorvezérlésben. „Az adalékanyagban található tenzid csökkenti az AdBlue® felületi feszültségét. Megakadályozza a cseppek kialakulását. Így nem képződnek zavaró kristályok, és megakadályozhatók a lerakódások a befecskendezőfúvókán”, mondja David Kaiser.

A hidegérzékenység a vizes oldat második gyenge pontja. Annak érdekében, hogy az SCR-rendszert megvédjék a folyadék befagyásától, a járműgyártók fűtést használnak. Ez azonban csak a motor beindításakor aktiválódik. „-11,5 °C alatt az AdBlue® megfagy. Adalékunkkal a fagyáspont körülbelül -16 °C-ra csökkenthető”, mondja David Kaiser. Mivel az építőipari járművek gyakran hideg elleni védelem nélkül állnak az építkezéseken, télen megnő a meghibásodás kockázata. Különböző építőipari vállalatok és műhelyek is a LIQUI MOLY-hoz fordultak, mert a problémára megoldást kínáló terméket kerestek. Az eredmény a DEF Anti Crystal Additive K.

Az adalékanyag azonban csak megelőző hatású. A meglévő kristályosodás csak mechanikusan távolítható el. A legtöbb esetben ez drága alkatrészcserével történik. „Ezért olyan fontos a tájékoztatás”, hangsúlyozza a szakértő.

Az új termék 2,5 literes műanyag tárolóban kapható.