A MAGE támogatja az Európai Bizottság elektromos járműveket érintő szigorúbb származási szabályok elhalasztására vonatkozó javaslatát

    A Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) üdvözli és teljes mértékig támogatja az Európai Bizottság (EB) elektromos járműveket érintő szigorúbb származási szabályok 2026. december 31-ig történő elhalasztására vonatkozó javaslatát – tudatta a szakmai szervezet hétfőn az MTI-vel.  

    Álláspontjuk szerint a szervezet a magyar autógyártók és beszállítók érdekeit szem előtt tartva már régóta szorgalmazza a 2024. január 1-jétől érvényes új Brexit-vámok bevezetésének három évvel történő elhalasztását.


    Amennyiben az Európai Tanács elfogadja a bizottsági javaslatot, az nem csupán a MAGE és tagvállalatai, hanem az egész európai autóipar számára is mérföldkőnek számít az elektromos mobilitás fejlesztésében – írták.


    A közleményben kifejtették, hogy az EB az új Brexit-vámok bevezetésének három évvel történő késleltetése mellett azt is javasolja, hogy hozzanak létre egy hárommillió eurós támogatási csomagot az Európai Unió akkumulátoriparáért.


    A javaslatról Maroą ©efčovič, az EB alelnöke azt nyilatkozta, hogy a döntés az európai ipari érdekek védelméből született és azt a brit, valamint az európai autóipar is sürgeti, mert a Brexit utáni kereskedelmi megállapodás értelmében jövő év elejétől tíz százalékos vámok lépnének életbe az angol csatornán keresztüli kereskedelem során az elektromos járművek esetében.


    A Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodás vámmentes kereskedelmet ír elő az Egyesült Királyság és az EU között, azonban a vámmentesség kizárólag az ezen országokban előállított árukra vonatkozik. Az elektromos járművek származási szabályai pedig azt jelentik, hogy a változtatás nélkül a kínai gyártmányú akkumulátorral szerelt elektromos járműveket vámok terhelték volna.


    A haladék lehetőséget ad az EU és az Egyesült Királyság akkumulátoriparának termelésfokozására és az európai autóipar versenyképességének megőrzésére a világpiacon.


    Az elektromos járművek akkumulátorainak globális piacát jelenleg a kínai gyártmányú termékek uralják, a lítium-ion akkumulátorok előállításának mintegy hetven százalékáért felel az ázsiai ország.


    Az EB emellett azt is tervezi, hogy bevezet egy “zárolási mechanizmust”, amely megakadályozza a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodást érintő további késleltetések bevezetését 2032 előtt.


    Az indoklás szerint a haladékot szorgalmazó brit és európai autóipar közös célja, hogy helyben gyártott akkumulátorokat használjanak a jövőben, a késleltetés pedig időt ad az akkumulátoripar termelésnövelésére.


    A brit kormány egyetért az EB javaslatával, emellett az elektromos járműipar szereplői, köztük az Autógyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) és az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is támogatja a javaslatot.

Tízből hat elektromos autó céges