A Mercedes-Benz a világ első autóipari vállalata, amely SAE Level 3 rendszert tanúsított az Egyesült Államok piacára
- A Mercedes-Benz DRIVE PILOT öntanúsítványt kapott Nevada államban a SAE 3. szintű feltételesen automatizált vezetéshez
- A DRIVE PILOT elérhető az Egyesült Államokban a 2024-es S-osztály és EQS szedán modellekhez, az első autókat 2023 második felében szállítják át az ügyfeleknek
A Mercedes-Benz a világ első autóipari vállalata, amely a SAE Level 3[1] feltételesen automatizált vezetést behozta az Egyesült Államokba, és Nevada az első állam, amely megerősítette, hogy a rendszer megfelel az állami előírásoknak. Ez a jelentős mérföldkő kiemeli az úttörő Mercedes-Benz DRIVE PILOT rendszert, mint az első és egyetlen SAE Level 3 rendszert az Egyesült Államok közforgalmú utakon való használatra engedélyezett szabványos járműben. A Nevada 482A fejezetének autonóm járművekre vonatkozó követelményeinek megfelelően a DRIVE PILOT lehetővé teszi, hogy a vezető bizonyos feltételek mellett átadja a dinamikus vezetési feladatot a járműnek. A Mercedes-Benznek az a törekvése, hogy még ebben az évben tovább terjeszkedjen Kaliforniába az állami hatóságokhoz már benyújtott tanúsítási dokumentumokkal. A DRIVE PILOT opcióként elérhető lesz az Egyesült Államok piacán a 2024-es Mercedes-Benz S-osztály és EQS Sedan modellekhez, az első autókat pedig 2023 második felében szállítják át az ügyfeleknek.
„A modern világban az idő az egyik legértékesebb áru, és az idő visszaadása ügyfeleinknek kulcsfontosságú eleme a világ legkívánatosabb autóit megépíteni stratégiánknak. DRIVE PILOT-unk nagy lépést tesz ennek elérésében, és az innováció élvonalába helyez bennünket az automatizált vezetés kulcsfontosságú területén. A DRIVE PILOT ismét megmutatja, hogy úttörő szellemünk a DNS-ünk része. A nevadai tanúsítás a nemzetközi bevezetés kezdetét, és ezzel egy új korszak kezdetét jelenti.”
Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja, technológiai vezérigazgató-helyettes, fejlesztésért és beszerzésért felelős.
A megfelelő autópálya-szakaszokon és ahol nagy a forgalom, a DRIVE PILOT felajánlja a dinamikus vezetési feladat átvételét 40 mérföld/órás sebességig. Az ehhez szükséges vezérlőgombok a kormány peremén, bal és jobb oldalon találhatók a hüvelykujjmélyedések felett. Ha a feltételek megfelelőek, a rendszer jelzi a rendelkezésre állást a vezérlőgombokon. Amikor a vezető aktiválja a DRIVE PILOT funkciót, a rendszer szabályozza a sebességet és a távolságot, és könnyedén vezeti a járművet a sávon belül. Ennek megfelelően figyelembe veszik az útvonal profilját, az útvonalon előforduló eseményeket és a közlekedési táblákat. A rendszer a váratlan forgalmi helyzetekre is reagál, és önállóan kezeli azokat, például sávon belüli kitérő manőverekkel vagy fékezési manőverekkel.
„Az innováció iránti megingathatatlan elkötelezettség a kezdetektől következetesen irányította a Mercedes-Benzt. Nagyon büszke pillanat ez mindenki számára, hogy folytatja ezt a vezető szerepet, és ünnepelje ezt a hatalmas teljesítményt, mint az első olyan autóipari vállalatot, amely megkapta a 3. szintű feltételesen automatizált vezetési tanúsítványt az Egyesült Államok piacán.”
Dimitris Psillakis, az MBUSA elnök-vezérigazgatója.
LiDAR érzékelő és redundáns rendszerek
A Mercedes-Benz számára egy ilyen rendszer bevezetésekor a biztonság a legfontosabb, amely magas követelményeket támaszt a működési megbízhatósággal szemben. A DRIVE PILOT a Driving Assistance Package térhatású érzékelőire épül, és további érzékelőket tartalmaz, amelyeket a Mercedes-Benz nélkülözhetetlennek tart a biztonságos, feltételesen automatizált vezetéshez. Ezek közé tartozik a LiDAR, valamint a hátsó ablakban található kamera és a sürgősségi járművek észlelésére szolgáló mikrofonok, valamint a kerékjáratban található útnedvesség-érzékelő. Az opcionális DRIVE PILOT rendszerrel felszerelt jármű redundáns kormány- és fékműködtetőkkel, valamint redundáns fedélzeti elektromos rendszerrel is rendelkezik, így akkor is manőverezhető marad, ha valamelyik rendszer meghibásodik, és biztosítható a biztonságos átadás a vezetőnek.
Ha a vezető az egyre sürgetőbb felszólítás és az átvételi idő lejárta után sem veszi vissza az irányítást (pl. súlyos egészségügyi probléma miatt), a rendszer a vészvillogó bekapcsolása közben ellenőrzött módon lefékezi a járművet. Amint a jármű megállt, a Mercedes-Benz segélyhívó rendszere aktiválódik, és az ajtók kinyílnak, így az elsősegélynyújtók számára elérhetővé válik a belső tér.
Nagy pontosságú helymeghatározó rendszer
A DRIVE PILOT-tal felszerelt Mercedes‑Benz pontos helyét egy nagy pontosságú helymeghatározó rendszer határozza meg, amely sokkal erősebb, mint a hagyományos GPS-rendszerek. A LiDAR, kamera, radar és ultrahang szenzorok által gyűjtött anonim adatokon kívül egy digitális HD térkép háromdimenziós képet ad az útról és a környékről, az út geometriájáról, az útvonal jellemzőiről, a közlekedési táblákról és a különleges közlekedési eseményekről (pl. balesetek vagy útépítési munkák). Ez egy háttérkapcsolaton keresztül elérhető és frissíthető.
Ez a nagy pontosságú térkép többek között abban különbözik a navigációs eszközökhöz készült térképektől, hogy nagyobb a pontossága a centiméteres, nem pedig a méteres tartományban, valamint részletes csomópont- és útvonalmodellje. A térképadatokat háttéradatközpontokban tárolják és folyamatosan frissítik. Minden jármű a fedélzetén tárol egy képet a térképinformációról, folyamatosan összehasonlítja azokat a háttéradatokkal, és szükség szerint frissíti a helyi adatkészletet. Mindez lehetővé teszi a stabil és pontos pozicionálást a környezet olyan ábrázolása révén, amely független olyan tényezőktől, mint az árnyékok vagy a piszkos érzékelők.
A központi vezérlőegységben található nagy teljesítményű lapkakészlet biztosítja a szükséges kifinomult szoftverfunkciókat a feltételesen automatizált vezetéshez, miközben a fontos algoritmusok redundánsan kerülnek kiszámításra a modern biztonsági architektúra keretein belül.
Feltételesen automatizált vezetés megfelelő autópálya-szakaszokon
A feltételesen automatizált utazás során a DRIVE PILOT lehetővé teszi a vezető számára, hogy elterelje gondolatait a forgalomról, és bizonyos másodlagos tevékenységekre összpontosítson[2]. Ha a DRIVE PILOT aktív, a jármű integrált központi kijelzőjén olyan alkalmazások engedélyezhetők, amelyek egyébként vezetés közben blokkolva vannak.
Az eredetileg 2022 májusában Németországban bemutatott rendkívül kifinomult Mercedes-Benz DRIVE PILOT rendszer volt az első SAE Level 3 rendszer a világon, amely megfelelt az UN-R157 szigorú jogi követelményeinek. A Német Szövetségi Gépjárműközlekedési Hatóság (KBA) először adott ki rendszerjóváhagyást az UN-R157 előírás alapján, megnyitva az utat a DRIVE PILOT nemzetközi felkínálása előtt[3], ahol a jogszabályok lehetővé teszik.
[1]SAE 3. szint: az automatizált vezetési funkció átvesz bizonyos vezetési feladatokat. Azonban egy sofőr továbbra is szükséges. A vezetőnek mindig készen kell állnia arra, hogy átvegye az irányítást a jármű felett, amikor a jármű beavatkozásra szólítja fel.
[2] Az, hogy a járművezető mely másodlagos tevékenységei megengedettek, a vonatkozó nemzeti közúti közlekedési szabályoktól függ.
[3] ECE szerződő államok (57) beleértve az EU államai, Nagy-Britannia, Japán, Korea, Ausztrália