A Mercedes-Benz Group 2023 eredményei*

Mercedes-Benz Group AG – Annual Results Conference 2023, Stuttgart (v.l.n.r.) Harald Wilhelm, Vorstandsmitglied der Mercedes-Benz Group AG verantwortlich für Finanzen & Controlling/Mercedes-Benz Mobility und Ola Källenius, Vorstandsvorsitzender der Mercedes-Benz Group AG (f.l.t.r.) Harald Wilhelm, Member of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG responsible for Finance & Controlling/Mercedes-Benz Mobility and Ola Källenius, Chairman of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG; EQG

  • Készpénztermelés: Az ipari üzletág erőteljes szabad cash flow-ja 39%-kal, 11,3 milliárd euróra (2022: 8,1 milliárd euróra), a nettó ipari likviditás pedig 19%-kal, 31,7 milliárd euróra nőtt (2022: 26,6 milliárd euró)
  • Teljes éves teljesítmény: A csoport bevétele 2%-kal 153,2 milliárd euróra nőtt (2022: 150,0 milliárd euró), a csoport EBIT pedig 19,7 milliárd eurót tett ki (2022: 20,5 milliárd euró)
  • Jövedelmezőség: A Mercedes-Benz Cars korrigált értékesítési megtérülése (RoS) eléri a 12,6%-ot (2022: 14,6%), 15,1%-ot a Mercedes-Benz kisteherautók esetében (2022: 11,2%), és a korrigált tőkearányos megtérülést (RoE) 12,3%-ot Mercedes-Benz Mobility (2022: 16,8%)
  • Eladások 2023-ban: A Mercedes-Benz személygépkocsik és kisteherautók értékesítése 1,5%-kal 2 491 800 járműre nőtt; A BEV eladások +61%-kal 240 700 darabra nőttek (2022: 149 200); eVans eladások +51% – 22 700 darab (2022: 15 000)
  • Osztalék: Ajánlott részvényenként 5,30 euró osztalék (2022: 5,20 euró)
  • Részvények visszavásárlása: Akár 3 milliárd euró értékű részvények visszavásárlása, új visszavásárlási politika bevezetése
  • Kilátások 2024-re: A csoport bevétele az előző év szintjén várható, a csoport EBIT valamivel a 2023-as szint alatt van, az ipari üzletág szabad pénzforgalma a várakozások szerint valamivel elmarad az előző évi szinttől, a Mercedes-Benz Cars korrigált RoS-értéke 10% és 12 között van. %, a Mercedes-Benz Vans korrigált RoS 12% – 14% és a Mercedes-Benz Mobility korrigált RoE 10% – 12%

Exkluzív Mercedes podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

A Mercedes-Benz Group AG (ticker szimbólum: MBG) szilárd 2023-as pénzügyi eredményeket ért el. A kívánatos személygépkocsikra és kisteherautókra való fokozott összpontosítás, valamint a folyamatos költségfegyelem a Csoport kamat- és adózás előtti eredményét (EBIT) 19,7 milliárd eurós (2022-ben 20,5 milliárd eurós), bevétele pedig 153,2 milliárd eurós (2022-ben 150,0 milliárd eurós) bevételt eredményezett. 2023-ban a Mercedes-Benz Cars 12,6%-os korrigált értékesítési megtérülést (RoS), a Mercedes-Benz Vans 15,1%-os korrigált RoS-t, a Mercedes-Benz Mobility pedig 12,3%-os korrigált sajáttőke-arányos megtérülést (RoE) ért el. kihívásokkal teli környezet, amelyet az ellátási lánc korlátai, valamint a geopolitikai és makrogazdasági volatilitás jellemeznek.

„A Mercedes-Benz 2023-ban is folytatta átalakulását, új, élvonalbeli elektromos és digitális innovációkat fejlesztve, miközben az elektromos járműveket skálázta, és szilárd pénzügyi eredményeket ért el. Más szóval, a csapat ismét megpróbálta végrehajtani stratégiánkat a kihívásokkal teli időkben, és leszállította az eSprintert és az új E-osztályt. Ezzel egy időben előkészítettük a terepet a következő generációs termékek és platformok, például a VAN.EA és az MB.OS számára. hogy a Mercedes-Benz az iparág élvonalában maradjon.”
Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz Group AG vezérigazgatója.

Mercedes-Benz GroupQ4 2023Q4 2022Change 23/22FY2023FY2022Change 23/22
Revenue*40,261  41,003  -1.8%  153,218  150,017  +2.1%  
Earnings before Interest and Taxes (EBIT)*4,326  5,411  -20.1%  19,660  20,458  -3.9%  
Earnings before Interest and Taxes (EBIT) adjusted*4,456  5,071  -12.1%  20,004  20,655  -3.2%  
Net profit/loss*3,160  4,027  -21.5%  14,531  14,809  -1.9%
Free Cash Flow (industrial business)*3,4422,479+38.8%11,3168,128+39.2%
Earnings per share (EPS) in EUR2.99  3.72-19.7%  13.46  13.55  -0.7%  

*millió euróban

Befektetések, szabad pénzáramlás és nettó likviditás
Az ipari üzletág szabad pénzforgalma elérte a 11,3 milliárd eurót (2022: 8,1 milliárd euró), elsősorban a magas jövedelmezőségnek, a magas készpénzkonverziós rátának és az alacsonyabb forgótőkének köszönhetően. Az ipari üzletág nettó likviditása 31,7 milliárd euróra emelkedett (2022 végén: 26,6 milliárd euró). A csoport ingatlanokba, gépekbe és berendezésekbe történő beruházásai az egész évben 3,7 milliárd eurót tettek ki (2022: 3,5 milliárd euró). A kutatási és fejlesztési kiadások 10,0 milliárd eurót tettek ki (2022: 8,5 milliárd euró).

Átalakítás

A Mercedes-Benz megszerezte a tanúsítványt SAE Level 3 feltételesen automatizált vezetési rendszerére, amelyet Nevada és Kalifornia autópályáin használ, és engedélyt kapott L3 rendszereinek tesztelésére Pekingben az autópályákon. Ezek az újítások megelőzik az MB.OS operációs rendszer bevezetését, amelyet az új Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) rendszerrel vezetnek be, amely új hatékonysági mércéket állít fel. A Mercedes-Benz megkezdte a dedikált, nagy teljesítményű töltőhálózat kiépítését, és telephelyek nyíltak Kínában, az Egyesült Államokban és Németországban. A vállalat emellett folytatta közvetlen értékesítési modelljének bővítését, legutóbb Thaiföldön. A közvetlen értékesítés jelenleg 11 piacon működik, és az európai eladások több mint 50%-át, a tengerentúli régióban pedig több mint 30%-át fedi le.

Divíziós eredmények

A Mercedes-Benz Cars korrigált kamat- és adózás előtti eredménye elérte a 14,3 milliárd eurót (2022: 16,2 milliárd euró), a korrigált árbevétel-arányos megtérülés pedig szilárd 12,6%-ot (2022: 14,6%) eredményezett. Ezzel a nettó árképzésből, az alacsonyabb nyersanyagárakból és a megnövekedett gyártási költségekből fakadó hátszelet felülmúlták a magasabb inflációs díjak és az ellátási lánchoz kapcsolódó költségek.

A kutatási és fejlesztési költségek emelkedtek a jövőbeli platformok és technológiák, különösen az MB.OS esetében. A nettó árazás jelentősen nőtt: az átlagos eladási ár 2%-kal 74 200 euróra emelkedett 2023-ban, és a negyedik negyedévben is egészséges szinten maradt.

Az összesített értékesítési volumen változatlan maradt, 2023-ban elérte a 2 044 100 darabot, beleértve a Mercedes-Maybach (+19%), a G-osztály (+11%) és a Mercedes-AMG (+4%) eladások növekedését. A modellösszetétel változatlan maradt, de magas szinten, a Top-End járműeladásokkal tavaly elérte a 328 300-at. Az S-osztály továbbra is vitathatatlanul vezető szerepet tölt be szegmensében, megőrizve mintegy 50%-os piaci részesedését minden kulcsfontosságú régióban. Az akkumulátoros elektromos járművek a Mercedes-Benz autók teljes eladásának 12%-át teszik ki, és 2023-ban a Mercedes-Benz elérte a legmagasabb arányt az elektromos járművek között az Egyesült Államokban a hagyományos külföldi OEM-ek között.

A Mercedes-Benz Cars korrigált kamat- és adózás előtti cash flow-ja (CFBIT) 10%-kal 12,5 milliárd euróra nőtt 2023-ban (2022: 11,4 milliárd euró) a javuló működőtőke miatt, ami kedvező, 0,9-es korrigált készpénzkonverziós rátát eredményezett. tavaly 0,7-re.

Mercedes-Benz Cars (including smart)Q4 2023Q4 2022Change 23/22FY2023FY2022Change 23/22
Sales in units514,258 536,181  -4.1%  2,044,051 2,040,719  +0.2%  
– thereof xEV112,043  111,046  +0.9%  401,943 333,490  +20.5%  
– thereof BEV66,197  53,539  +23.6%  240,668  149,227  +61.3%  
Revenue*29,569  30,557  -3.2%  112,756  111,601  +1.0%  
Earnings Before Interest and Taxes (EBIT)*2,912  4,243  -31.4%  14,224  16,340  -12.9%  
Earnings Before Interest and Taxes (EBIT) adjusted*2,970  4,088  -27.3%  14,252  16,245  -12.3%  
Return on Sales (RoS) in %9.8  13.9-4.1%pts12.614.6-2.0%pts  
Return on Sales (RoS) adjusted in %10.0  13.4-3.4%pts12.614.6-2.0%pts  
Cash Flow Before Interest and Taxes (CFBIT)*3,4383,104+10.8%12,33610,718+15.1%
Cash Flow Before Interest and Taxes (CFBIT) adjusted*3,4783,233+7.6%12,53511,413+9.8%
Cash Conversion Rate adjusted1.20.80.90.7

*millió euróban

A Mercedes-Benz Vans bevétele 18%-kal, 20,3 milliárd euróra nőtt (2022: 17,2 milliárd euró), a korrigált EBIT pedig 59%-kal, 3,1 milliárd euróra (2022: 1,9 milliárd euróra) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, mivel az egységeladások 8%-kal javultak rekordra, 447 800 egységre (2022: 415 300 egységre).

Az erős pénzügyi teljesítmény az erős termékösszetételnek, az egészséges árprémiumnak és termékösszetételnek, a robusztus nettó árképzésnek és az alacsonyabb nyersanyagköltségeknek köszönhető. Ezek a tényezők a hatékonysági intézkedésekkel együtt hozzájárultak a magasabb inflációhoz kapcsolódó és logisztikai költségek ellensúlyozásához. A prémium szegmensekre összpontosító értéknövekedési stratégiával összhangban a nagy furgonok uralták az eladásokat, ami rekordértékesítést eredményezett az Egyesült Államokban, a Sprinter vezető szerepet töltött be szegmensében Európában, a Mercedes-Benz Vans pedig Németországban. 237 400 eladott nagy, 178 900 közepes méretű és 31 500 kisteherautóval a Mercedes-Benz Vans az eddigi legjobb éves eredményét érte el minden szegmensben.

Az Egyesült Államokban az eladások 13%-kal nőttek, elérve az éves rekordot, 75 100 darabot. Körülbelül 22 700 eVan-nel az elektromos kisteherautók értékesítése 51%-kal nőtt 2023-ban, ami a teljes értékesítés 5%-át teszi ki. Tavaly volt az új eSprinter premierje és a közepes méretű furgonok portfóliójának arculatváltása is. Az eCitan, EQT (WLTP: kombinált villamosenergia-fogyasztás 100 kWh/km: 20,7-19,3; kombinált CO₂-kibocsátás: 0 g/km), eVito, eVito Tourer, EQV és eSprinter modellekkel a Mercedes-Benz Vans minden modellt kínál 2023 óta teljesen elektromos változatként is. A kutatási és fejlesztési költségek nőttek a Van Electric Architecture (VAN.EA) beruházási fókusz miatt. Az ingatlanokba, üzemekbe és berendezésekbe történő befektetések megnövekedtek, amikor az üzemeket átszerelték az új eSprinter megépítéséhez és a közepes méretű furgonok arculatának átalakításához, valamint az elektromos kisteherautók teljesen új generációjának megépítéséhez. Az egész évben a kiigazított cash flow 48%-kal 3,0 milliárd euróra (2022: 2,0 milliárd euróra) nőtt, ami erős, 1,0-s korrigált készpénzkonverziós rátát eredményezett (2022: 1,1).

Mercedes-Benz VansQ4 2023Q4 2022Change 23/22FY2023FY2022Change 23/22
Sales in units124,317  122,733  +1.3%  447,790  415,344  +7.8%  
Revenue*5,611  5,114  +9.7%  20,288  17,217  +17.8%  
Earnings before Interest and Taxes (EBIT)*855  670  +27.6%  3,138  1,897  +65.4%  
Earnings before Interest and Taxes (EBIT) adjusted*809  501  +61.5%  3,063  1,927  +59.0%  
Return on Sales (RoS) in %15.2  13.1+2.1%pts15.511.0+4.5%pts  
Return on Sales (RoS) adjusted in %14.4  9.8+4.6%pts15.111.2+3.9%pts  
Cash Flow Before Interest and Taxes (CFBIT)*650665-2.3%2,8171,731+62.7%
Cash Flow Before Interest and Taxes (CFBIT) adjusted*714741-3.6%3,0182,040+47.9%
Cash Conversion Rate adjusted0.91.51.01.1

*millió euróban

A Mercedes-Benz Mobility új üzletága 7%-kal, 62,0 milliárd euróra (2022: 58,0 milliárd euróra) nőtt egy versenypiaci környezetben, ahol a finanszírozott vagy lízingelt elektromos járművek átlagos elterjedtsége magasabb. A teljes portfólió 2023-ban 135,0 milliárd euróra nőtt (2022: 132,4 milliárd euró). A teljesítményre hatással volt a magasabb refinanszírozási kamatlábak és a pénzügyi szolgáltatási szektorban megélénkülő verseny miatti alacsonyabb portfólió margin, ami 1,7 milliárd euró (2022: 2,4 milliárd euró) korrigált kamat- és adózás előtti eredményt eredményezett. Az EBIT-re hatással voltak a díjszabási tevékenységek kialakításának költségei is. A töltési üzletág folytatta globális felfutását nagy teljesítményű töltőállomások megnyitásával Németországban, az Egyesült Államokban és Kínában. Ennek eredményeként a korrigált tőkearányos megtérülés (RoE) 12,3% volt (2022: 16,8%).

Mercedes-Benz MobilityQ4 2023Q4 2022Change 23/22FY2023FY2022Change 23/22
Revenue*7,012  6,858  +2.2%  26,718  26,954  -0.9%  
New business*16,715  15,121  +10.5%  62,014  58,031  +6.9%  
Contract volume (December, 31)*135,027  132,379  +2.0%  135,027  132,379**+2.0%  
Earnings before Interest and Taxes (EBIT)*228494-53.8%  1,302  2,428  -46.4%  
Earnings before Interest and Taxes (EBIT) adjusted*345494 -30.2%  1,695  2,428  -30.2%  
Return on Equity (RoE) in %6.814.0-7.2%pts  9.516.8-7.3%pts  
Return on Equity (RoE) adjusted in %10.314.0-3.7%pts  12.316.8-4.5%pts 

*millió euróban
** 2022-es év végi adat

Osztalék

A 2024. május 8-i rendes közgyűlésen az Igazgatóság és a Felügyelő Bizottság részvényenként 5,30 euró (2022: 5,20 euró) osztalékot javasol. Ez a javaslat tükrözi a jelenlegi részvény-visszavásárlási program részvényenkénti nyereséget (EPS) növelő hatását is.

Részvényvisszavásárlási politika

A Mercedes-Benz új visszavásárlási politika bevezetése mellett döntött. A kb. A Csoport nettó jövedelmének 40 százalékos osztalékfizetési hányadát a részvények visszaváltása céljából történő visszavásárlások finanszírozására kell felhasználni.

Ezzel összefüggésben a Mercedes-Benz egy további részvény-visszavásárlási programot is bejelentett, amelynek keretében legfeljebb 3 milliárd euró értékben vásárolhatnak saját részvényeket (a járulékos költségeket nem számítva) a tőzsdén. A visszavásárolt részvényeket ezt követően törölni kell.

A visszavásárlás a Mercedes-Benz Group AG 2020. július 8-án esedékes rendes közgyűlésének felhatalmazásán alapul, amely lehetővé teszi az igazgatóság számára, hogy a felügyelőbizottság jóváhagyásával legfeljebb tíz százalékos saját részvényt szerezzen. A visszavásárlás a folyamatban lévő, 2023. február 16-án meghirdetett részvény-visszavásárlási program lezárását követően azonnal megkezdődik, és várhatóan az éves közgyűlés jelenlegi felhatalmazásának lejárta előtt fejeződik be.

A társaság a részvény-visszavásárlási felhatalmazás megújítását kívánja kérni a 2025-ös rendes közgyűlésen, hogy a részvény-visszavásárlásokat a társaság részvény-visszavásárlási politikájával összhangban tovább folytathassa. Ez a részvény-visszavásárlási politika a részvényenkénti nyereség (EPS) és az egy részvényre jutó osztalék (DPS) folyamatos növekedését célozza meg a következő években. Bármely Részvény-visszavásárlási programmal a vállalat megőrzi a rugalmasságot a végrehajtás során, ha váratlan piaci fejleményekre kerül sor.

Outlook

A gazdasági helyzetet és az autóipari piacokat továbbra is rendkívüli fokú bizonytalanság jellemzi. Váratlan fejlemények különösen a geopolitikai eseményekből és a kereskedelempolitikából fakadhatnak. Köztük a jelenlegi közel-keleti konfliktus, az orosz-ukrán háború és más regionális válságok. További lehetséges bizonytalanságok közé tartozik a Kína és az Egyesült Államok közötti feszültség fokozódása, valamint az Európai Unió és Kína közötti politikai kapcsolatok további romlása. Továbbra is jelentős kockázati tényezőt jelentenek az ellátási lánc további megszakadásai, és különösen a kritikus összetevők rendelkezésre állási szűk keresztmetszete. Ezek hatással lehetnek az ellátási láncokra, valamint a nyersanyagok és az energia árának alakulására. Emellett a vártnál magasabb infláció és kamatlábak, az esetleges pénzpiaci zavarok és a gazdasági növekedés még erőteljesebb lassulása is hatással lehet a világgazdaságra és az autópiacra.

2024-től a Mercedes-Benz új irányadó KPI-t vezet be: xEV részesedést az új személyautók és kisteherautók eladásainál. Ez felváltja a jelenlegi CO₂-kibocsátási KPI-t az új autóflottánál Európában, és tükrözi a Mercedes-Benz csoport globális tevékenységét.

Értékesítési iránymutatás: A vállalat a Mercedes-Benz autók darabértékesítését az előző évi szinten látja, még akkor is, ha a jelenlegi szűk keresztmetszetek enyhülnek. Néhány téma azonban továbbra is fennáll, és 2024-ben is hatással lesz az eladásokra. Ez valószínűleg 2024 első felében is kitart, és különösen az első negyedévi eladásokat érinti, ami várhatóan elmarad az előző évi szinttől.

Az xEV részesedése várhatóan körülbelül 19-21% marad az újautó-eladásokon belül.

A kiigazított eladások megtérülése (RoS) szilárd 10% és 12% közötti tartományban várható egy igényes környezetben, egyenletes volumen mellett, és továbbra is magas részesedéssel a csúcskategóriás járművek értékesítésében. A Mercedes-Benz Cars arra törekszik, hogy megvédje és a 2023-as szinten tartsa az árakat. A használt gépjárművek üzletága várhatóan egészségesen pozitív szinten fog állni abszolút értékben, azonban valamivel 2023 alatt marad. A társaság kisebb ellenszélre számít a devizaárfolyamokat illetően, a kutatás-fejlesztési kiadások pedig változatlanok maradnak. Az ingatlanokba és berendezésekbe történő beruházások jelentősen magasabbak, főként az MMA platformnak köszönhetően. A nyersanyagköltségek tekintetében némi anyaghátrány tapasztalható, és további ellenszél várható az ellátási lánchoz kapcsolódó költségek tekintetében. Összességében az anyagköltségek tekintetében enyhe hátszél várható 2024-ben. A beruházások (K+F és PP&E) 2019-hez képest 20%-os csökkentésére vonatkozó középtávú cél várhatóan az évtized második felében teljesül a felgyorsult BEV miatt. termékterv az MB.EA-val.

A Mercedes-Benz kisteherautók összértékesítése várhatóan mérséklődik 2024 második felében, és valamivel alacsonyabb lesz 2024-ben, erős első negyedévben. Az xEV részesedése 6-8% között várható, ha az új eSprinter 2024 elején kerül forgalomba.

Az ingatlanokba, üzemekbe és berendezésekbe, valamint a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadások jelentősen meghaladják az előző évi szintet a VAN.EA elnevezésű, erre a célra épített elektromos architektúrába való beruházásoknak köszönhetően.

A korrigált RoS 12% és 14% közötti tartományban látható. A nettó árak és a mix várhatóan szilárdan alakulnak, és a Mercedes-Benz Vans korrigált CCR-értéke 0,6 és 0,8 között van.

A Mercedes-Benz Mobility portfólióvolumen 2023-as szinttel megegyezik, enyhén pozitív új üzleti fejlődéssel. A korrigált tőkearányos megtérülés 10% és 12% közötti tartományban látható. A kamatmarzs 2024 első felében továbbra is nyomás alatt van. A romló akvizíciós marzs javulni kezdett, bár időbe telik, mire ez átterjed a portfólióra. Az első negyedévben a Mercedes-Benz Mobility a teljes éves küszöb alatti árrésre számít.

A Mercedes-Benz csoport várakozásai szerint a csoport bevétele 2024-ben az előző évi szinten marad. A továbbra is kihívásokkal teli piaci környezetben a csoport EBIT-je a divíziós útmutatások miatt várhatóan kissé elmarad az előző évi szinttől. Az ipari üzletág csoportmentes pénzforgalma kissé elmarad a 2023-tól kezdődő nagyon erős szinttől, az autók és kisteherautók alacsonyabb EBIT-je, valamint a kisteherautók alacsonyabb CCR-értéke miatt.

Stratégiai prioritások

A Mercedes-Benz továbbra is a márkaígéretére összpontosít: a világ legkívánatosabb autóinak megépítésére. A Mercedes-Benz továbbra is stratégiailag fókuszált és taktikailag rugalmas marad, és megteszi a szükséges lépéseket, hogy teljesen elektromos legyen. A vásárlók és a piaci viszonyok határozzák meg az átalakulás ütemét. A vállalat azt tervezi, hogy egészen a 2030-as évekig képes lesz kielégíteni a különböző vásárlói igényeket, legyen szó teljesen elektromos hajtásláncról vagy elektromos belsőégésű motorról.

A vállalat várakozásai szerint az XEV-eladások az évtized második felében elérhetik a teljes eladások 50%-át. A gyárakat úgy alakítják át, hogy követni tudják a keresletet, hogy megragadják a fordulópontot egy teljesen elektromos korszakba. A Mercedes-Benz számos új járműplatform kifejlesztésével kijelölte az irányt. A kiindulópont jövőre a vadonatúj elektromos CLA lesz. Míg a készülő modellek mércét állítanak fel a hatékonyság és a töltési idő javításában, a vállalat úgy véli, hogy az akkumulátor kilowattóránkénti költsége több mint 30%-kal csökkenthető a következő néhány évben, köszönhetően az optimalizált cella- és modulkialakításnak, valamint a jobb járműintegrációnak, sejtkémiák továbbfejlesztése (pl. NMC, következő generációs LFP), cellafrissítések az életciklus során és folyamatos fejlesztési megállapodások a beszállítókkal.

Digitális oldalon a cég tulajdonában lévő MB.OS operációs rendszer várhatóan fontos mérföldkövet jelent majd az autószoftverek terén. Ezenkívül a Mercedes-Benz továbbra is úttörő szerepet tölt be az automatizált vezetés terén. A Mercedes-Benz továbbra is optimalizálja ipari lábnyomát és költségalapját, például beszállítóival szoros együttműködésben szerkezetileg alacsonyabb anyagköltségeken dolgozik.

E stratégia megvalósításával a Mercedes-Benz a márka lényegét kívánja megvalósítani: az ikonikus luxus és a vezető technológia egyedülálló kombinációját.

*A jelen dokumentumban szereplő adatok előzetesek, a Felügyelő Bizottság még nem hagyta jóvá és nem auditálta őket a külső könyvvizsgáló.