A plug-in hibrid járművek fontos szerepet játszanak a személyes közlekedés villamosításában

A plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) azok, amelyek villamos energiával és fosszilis tüzelőanyagokkal egyaránt működhetnek. De mennyire környezetbarátak? És mennyire tudják segíteni a felkészülést a teljesen átmenő fosszilis járművekre? A svéd Chalmers Műszaki Egyetem egyedülálló tanulmánya most azt mutatja, hogy az ebben az esetben körülbelül 56 km-es hatótávolságú PHEV-k fontos szerepet játszanak, és ugyanannyi kilométert vezethetnek elektromosan, mint rövid távú, teljesen elektromos autók.

„Számos több gépkocsival rendelkező háztartás összehasonlításakor láthatjuk, hogy a fosszilis üzemanyagú járművet és a PHEV-t birtokló háztartások annyi tisztán elektromos kilométert képesek megtenni, mint a fosszilis üzemanyaggal rendelkező és teljesen elektromos járművek.” Mandev, a Chalmers Űr-, Föld- és Környezettudományi Tanszékének doktorandusz hallgatója, akinek doktori tanulmányait Frances Sprei docens irányította.

Annak ellenére, hogy több mint 20 év telt el azóta, hogy az első sorozatgyártású PHEV autó megjelent a piacon, sok kérdés maradt az ilyen járművek optimális használatával kapcsolatban. Ezek olyan kérdések, amelyekre Ahmet Mandev válaszolni kívánt. „Különböző vélemények vannak a PHEV-k szerepéről a személyes közlekedés villamosításában. Létfontosságú, hogy minél többet megtudjunk elektromos potenciáljukról, meghatározzuk, hogy mely politikai eszközök – törvények, rendeletek és támogatások – lehetnek a leghatékonyabbak az ilyen járműveknél ”- magyarázza.

Plug-in hibrid elektromos járművek szerepe a személyes közlekedés villamosításában – Észak-Amerikából származó empirikus adatok elemzése című licencművében szereplő első tanulmányban Kaliforniában 71 háztartás vezetési adatait dolgozta fel és elemezte a Nissan Leaf, teljesen elektromos jármű, vagy különböző PHEV modellek, különféle tartományokban.

„Elég könnyű látni az elektromos és a fosszilis üzemanyag-üzemeltetés közötti kilométerek lebontását. A tanulmány egyedülállója azonban az, hogy a háztartások szintjét néztük meg – feltérképeztük a különböző több autóból álló háztartások összes járművét. Láttuk, hogy egy háztartás hány kilométert tett meg elektromos áram felhasználásával, és összehasonlítottuk azt a háztartás között, amelynek teljesen elektromos autó vagy PHEV van egy hagyományos jármű mellett. ”- magyarázza.

Mint minden elektromos jármű esetében szokás, a hatótávolság is fontos tényező. A tanulmány kimutatta, hogy a teljesen elektromos és hagyományos autóval rendelkező háztartások átlagosan teljes kilométerük 45 százalékát hajtották villamos energiával, míg a nagy hatótávolságú PHEV és egy hagyományos autó tulajdonosai átlagosan 46 százalékos elektromos üzemet értek el. Annak ellenére, hogy a teljes elektromos üzemű járművek hatótávolsága 130 km volt a teljesen elektromos autóknál, és alig fele volt a plug-in hibridnek – 56 kilométer.

A PHEV teljesítménye a lényegesen rövidebb hatótávolság ellenére annak az oka, hogy hosszabb utakon gyakrabban veszik igénybe. „Ez azt jelenti, hogy ezeknek az utaknak legalább egy bizonyos távolságát elektromos áram segítségével hajtják végre. Az ábrákból az is kiderül, hogy a PHEV-ket a fosszilis járművel egyidejűleg gyakrabban használja a háztartás egy másik tagja.

„Mindent egybevetve ez azt mutatja, hogy a plug-in hibrid járműveknek fontos szerepük van a személyes közlekedés villamosításában” – mondja Frances Sprei docens.

Fontos következtetések a töltéssel kapcsolatban

Ezen megállapítások mellett Ahmet Mandev azt is elmondhatja, hogy a Chevrolet Volt plug-in hibrid modell tízéves időtartama alatt összegyűjtött négy millió vezetési nap adatainak feldolgozása után hogyan kell a töltést végrehajtani az elektromos vezetés arányának maximalizálása érdekében , miközben minimalizálja az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

A legpozitívabb hatásokat az okozza, ha autóját minden este teljesen feltölti – talán nem is olyan meglepő. De tett egy újabb felfedezést, amely kiemelkedett.

„Ha csökken az autó éjszakai teljes feltöltése, 10 éjszakából 9-re, a kibocsátás megháromszorozódik – 1,7 kg szén-dioxidról 5,7 kg-ra 100 kilométeres vezetés esetén. Az üzemanyag-fogyasztás hasonló módon nő, 100 kilométeres 0,7 literről 2,5 literre. Ezek továbbra is alacsony kibocsátás és alacsony üzemanyag-fogyasztás, de nagy különbség van egy ilyen kicsi viselkedésváltozásnál ”- magyarázza.

A tanulmányban szereplő PHEV-ek magas, 76 százalékos villamosenergia-felhasználást értek el, feltéve, hogy 24 óránként egyszer feltöltődtek teljesen. Ahmet Mandev és Frances Sprei rámutatnak, hogy a nappali kiegészítő töltés szintén pozitív hatásokkal jár, de a maximális hatás érdekében a legjobb megoldás az éjszakai teljes töltés.