A Rolls-Royce készítői – Eleanor Velasco Thornton

Eleanor Thornton on the running board of 1910 Rolls Royce 40/50 Silver Ghost belonging to John Scott Montagu

  • Az 1880. április 15-én született Eleanor Velasco Thornton életének és karrierjének rövid áttekintése
  • Claude Johnson és Lord Montagu of Beaulieu titkára, Charles Sykes illusztrátor és szobrász múzsája, valamint a márka ikonikus Spirit of Ecstasy kabalája modellje.
  • A harmadik a sorozatban, amely a Rolls-Royce Motor Cars alapításának főszereplőit mutatja be, miközben a márka 2024-ben ünnepli fennállásának 120. évfordulóját.
  • Betekintés az emberekbe, a személyiségekbe és az összefonódó kapcsolatokba, amelyek kitörölhetetlenül formálták a márka létrejöttét, fejlődését és tartós örökségét
  • Minden fiók aláhúzza és ünnepli a „világ legjobb autója” alapvető emberi dimenzióját.

Exkluzív Rolls-Royce podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

„Eleanor Thornton egyedülálló helyet foglal el a Rolls-Royce történetében. Leginkább a Spirit of Ecstasy kabalafiguránk állítólagos modelljeként ismert, de az, hogy ez hogyan jött létre, egy sokkal összetettebb és lenyűgözőbb történet része. Tragikusan rövid, de intenzív és színes életét titkok, áldozatok és állandóan fennálló botrányveszély uralta. Erős, intelligens, magabiztos és rendkívül befolyásos nő volt az autóiparban, amely akkoriban szinte teljes egészében férfiak uralta. Szintén döntő szerepet játszott egy időtlen, kusza, mélyen emberi drámában, amely végül halhatatlanná teszi őt és az általa ihletett alkotásokat.”

Andrew Ball, a Rolls-Royce Motor Cars vállalati kommunikációs és örökségvédelmi osztályának vezetője

Eleanor Velasco Thornton 1880. április 15-én született Stockwellben, London délnyugati részén. Korai életéről keveset tudunk: az biztos, hogy a 20. század beköszöntével a lázadó és karizmatikus Claude Johnson asszisztenseként dolgozott, a Great Britain & Ireland Automobile Club of Great Britain & Ireland (később RAC) főtitkáraként, majd hamarosan a The Hon Charles Stewart Rolls leendő üzleti partnere.

Eleanor szobákat bérelt a The Pheasantry-ban a Kings Roadon, Chelsea-ben; A ma II. fokozatú műemlék épület, eklektikus és pompás építészeti virágai akkori tulajdonosa, Amédée Joubert művész és lakberendező munkája volt. Akkoriban virágzó művésztelepnek adott otthont (az 1930-as években az alagsorban étterem és ivóklub lett, melynek törzsvendégei közé tartozott Augustus John és Francis Bacon festők, Dylan Thomas költő és Humphrey Bogart legendás színész; a mai napig szórakozóhely marad). Ebben a bohém környezetben Eleanor figyelemre méltó kettős életet élt: nappal hivatásos ügyvezetői asszisztens; éjszaka, életmodell a Pheasantry rezidens művészeinek. Azok egyike, akiknek rendszeresen pózolt, egy tehetséges illusztrátor, Charles Sykes volt.

Eleanor élete 1902-ben teljesen és visszavonhatatlanul megváltozott. Abban az évben, Londontól csaknem 100 mérföldre, a hampshire-i New Forest szélén John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu egy régóta fennálló problémával küszködött. Még várt, hogy megszerezze jövőbeni 2. Montagu of Beaulieu báró címét; időközben minden kifogástalan származása és fényes kilátásai ellenére állandóan hiányzott a készpénzből. Kettős szerencsétlenség folytán élete nagy szenvedélye az autó volt, amely azokban az úttörő időkben még nagyon a mélyzsebűek birtoka volt.

Szerencsére Montagunak volt érzéke az újságíráshoz, így ihletett megoldása az volt, hogy létrehozza Nagy-Britannia egyik legkorábbi dedikált autós magazinját, a The Car Illustrated-et. Montagu maga tudta megoldani az írást, a szerkesztést és a kiadást; de a képekhez profi illusztrátorra volt szüksége. Az egyik ilyen furcsa egybeesésben, amelyek oly gyakran alakítják a történelmet, a férfi, akit felbérelt, Charles Sykes volt.

Montagu motoros baráti körébe tartozott Claude Johnson is. Amikor Montagu rajta keresztül megismerkedett Eleanorral, azonnal magával ragadta a nő intelligenciája, és azonnal orvvadászatba vette, felajánlva neki irodavezetői posztot a magazinjában. Eleanor elfogadta, és az arisztokrata kiadó és új – nála 14 évvel fiatalabb – kollégája hamarosan hosszadalmas, titkos viszonyba kezdett.

Ezt követően Sykes és Eleanor hirtelen azon kapták magukat, hogy a The Car Illustrated kollégái közé kerültek, miközben nagyon eltérő körülmények között már jól ismerték egymást. Hogy ez okozott-e kínos helyzetet köztük, azt lehetetlen megmondani; de valószínűtlennek tűnik, mivel Eleanor hamarosan ismét pózol neki.

Ebben az időszakban (a pontos dátum nem ismert) Sykes kabalát készített a Montagu Rolls-Royce Silver Ghost számára. A „Suttogó” névre keresztelt kis alumínium szobrocska egy fiatal nőt ábrázolt, libbenő köntösben, mutatóujjával az ajkán. Bebizonyosodott, hogy Eleanor volt a modell: a kabalája Sykes elismerésének jele volt-e barátjának és munkaadójának, vagy Eleanor ösztönzésére készült ajándékként a szeretőjének, továbbra is rejtély. Bármi is legyen az igazság, Montagu minden Rolls-Royce-autóján feltüntette, amit 1929-ben bekövetkezett haláláig birtokolt; talán Eleanor iránti szeretetének diszkrét elismeréseként, amelyet oly sokáig titkolt.

Tragikus módon Eleanor több száz vízbe fulladt, amikor az SS Persia P&O utasszállító hajó elsüllyedt a Földközi-tengerben 1915-ben. Montagu a maroknyi túlélő között volt: három napot töltött sodródva egy felfordított mentőcsónakon, válltörést szenvedett. Ő is megtört szívet szoptatott. Megsemmisülten soha nem tudta teljesen felülkerekedni Eleanor elvesztésének érzésén – amiről természetesen soha nem tudott nyilvánosan beszélni. De élete hátralévő részében lélekben vele volt, bárhová is utazott Rolls-Royce motorkocsijával.