A Scania két új, nagy teljesítményű biogázmotort mutatott be

• Két új, nagy teljesítményű, 13 literes gázmotor bevezetése a fenntartható közlekedést szolgáló, biometán alapú megoldások iránti megnövekedett érdeklődés kielégítésére
• 420 és 460 lóerő számos, akár nagy hatótávolságú alkalmazáshoz is
• A Scania Super, a Scania díjnyertes, szuperhatékony új hajtáslánca is debütál az IAA vásáron

A Scania két új gázmotor bevezetésével tovább bővíti és fejleszti a nehéz tehergépkocsik számára kínált biogáz kínálatát. Ez szorosan kapcsolódik a Scania idén korábban indított nagyszabású gázüzemű kezdeményezéséhez, amikor több új gáztartály-megoldást mutatták be. Az új 13 literes motorok 420 és 460 lóerősek, és a kettő együtt az európai tehergépkocsi-piac nagy teljesítményre való igényének nagy részét lefedi, a távolsági szolgálatra szánt tehergépkocsikat is beleértve. Az IAA szakvásáron a Scania az iparágban vezető új Super-alapú hajtásláncát is bemutatja a bel- és kültéren kiállított tehergépkocsikkal.

A tehergépkocsik számára előállított biometán iránti érdeklődés gyorsan növekszik, amit a közúti szállítás szén-dioxid-mentesítésére és a fosszilis gáz elhagyására irányuló törekvés ösztönöz. A biometán képes akár 90%-kal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást az energiahordozó teljes életciklusára vetítve. A nagy teljesítményű motorok és a minden eddiginél nagyobb hatótávolságot biztosító tartályos megoldások (mind CBG, mind LBG tartályok) kombinációja minden típusú fuvarozó számára lehetőséget ad a biometán alapú tehergépkocsi-megoldások választására.


„A 40 tonna össztömegű, hosszú távú fuvarozásra szánt járműszerelvények mostantól akár 1400 km-es hatótávolságra is számíthatnak cseppfolyósított biometánnal a tartályukban” – mondta Stefan Dorski, a Scania Trucks rangidős alelnöke és vezetője. „Mivel a rendelkezésre álló töltőállomások hálózata is gyorsan bővül, a gázmotoros teherautók igazán erős alternatívává váltak azon ügyfelek számára, akik fokozatosan ki akarnak lépni a fosszilis üzemanyagok használatából, és csökkenteni szeretnék CO2 lábnyomukat.”


A gázmotoros tehergépkocsik fontos sarokkövei a Scania tudományos alapon kitűzött céljainak, a vállalat azon kötelezettségvállalásának, hogy 2025-ig összességében 20%-kal csökkenti a termékei használatából származó CO2 kibocsátást, 2015-ös bázissal számolva.


A Scania szerint a villamosítás és a belső égésű motorok csökkentett fogyasztása nem lesz elegendő a vállalat saját céljainak és a Párizsi Megállapodásban meghatározott céloknak az eléréséhez; minden rendelkezésre álló eszközt fel kell használni.


Az új motorok a Scania kínálatában immár több éve szereplő 13 literes gázmotoron alapulnak. A Scania a motorok teljesítményének növelésével és a jövőbeli törvényi előírásokra való felkészüléssel demonstrálja azon szándékát, hogy még nagyobb piac részesedést szerezzen a gázüzemű tehergépkocsik piacán, a fenntarthatóságot szem előtt tartva:


„A biometánban kereskedelmi szempontból igen nagy potenciált látunk” – mondta Dorski. „Azzal a rugalmassággal, működési gazdaságossággal és hatótávolsággal, amit most kínálunk, meggyőződésem, hogy az ügyfelek fel fogják ismerni, milyen nagyszerű megoldásról van szó. Emellett azokon a piacokon, ahol a gáz korábban marginális tényező volt, mostanra rájöttek, hogy mennyivel vonzóbbá vált ez az üzemanyag az elmúlt néhány évben. A gázmotoros tehergépkocsik üzemeltetése egyszerű más alternatívákhoz képest, és nem kell lemondani a vezethetőségről, a rugalmasságról vagy a járművezető kényelméről.”


A Scania gázüzemű örökségéhez hűen, az új gázmotorok az üzemanyag és az oxigén teljes eloszlásával működnek, nincs szükség dízelre vagy AdBlue-ra. A teljesítménylöketet a benzinmotorokhoz hasonlóan a gyújtógyertyák indítják be. A gáz üzemanyag előkeverése a szívócsőben történik a hengerekbe vezető úton.


A Scania mérnökei számára fontos cél volt a lehető legjobb vezethetőség biztosítása, a Scania Super dízelmotorok teljesítményét és jellemzőit véve összehasonlítási alapul. Az azonos teljesítményszintű dízelmotorral való közvetlen összehasonlításban a laikus számára valószínűleg az lenne a legszembetűnőbb különbség, hogy a gázmotor csendesebben működik.


Az új 13 literes gázmotorok a Scania legújabb Opticruise sebességváltóival (G25), a Scania automatizált sebességváltó rendszerével párosulnak. Ez azt jelenti, hogy a vezető zökkenőmentes, első osztályú sebességváltást és vezetési kényelmet kap, gyors, megszakítás nélküli sebességváltással. Az új gázmotorok maximális nyomatéka (lásd az alábbi táblázatot) nagyon közel van ahhoz, amit dízel testvéreik nyújtanak, és hozzájuk hasonlóan a gázmotorok is jelentős üzemanyag-megtakarítási képességekkel rendelkeznek.


Az új gázmotorokra 2023 harmadik negyedévétől lehet megrendeléseket leadni.


Scania Super – az iparág vezető teljesítménye megerősítve
A Scania tavaly novemberben mutatta be az úttörő 13 literes motorok sorát, amelyek képesek bioüzemanyagot és normál dízelüzemanyagot is használni. A Scania azt állította, hogy az új motorokkal, sebességváltókkal és hátsó tengelyekkel ellátott új hajtáslánc 8 százalékos üzemanyag-megtakarítást jelent a távolsági fuvarozásra szakosodott ügyfelek számára, és ezeket az adatokat azóta számos sajtóteszt is megerősítette, amelyeket független újságírók végeztek Európában.


Új, kettős felső vezérműtengelyes (DOHC) hengerfej-konstrukció segíti a Scania Super erőforrás hengereinek gázcseréjét – a könnyebb légbeszívás és az optimális égésfolyamat szolgálatában, s nagyban hozzájárulva a motor kiemelkedő gazdaságosságához.


A károsanyag-kibocsátás jelentősen továbbfejlesztett szabályzásának köszönhetően az új Scania Twin-SCR rendszer az optimalizált égésfolyamat, illetve a kiemelkedő teljesítmény és üzemanyag-takarékosság jegyében született.


Az extrafelszerelésként rendelhető, új dekompressziós lassítófék (Compression Release Brake; CRB), amely különösen nagy fékteljesítményű lassítófék-rendszert alakítva ki – a legnagyobb igénybevételű alkalmazásokra és olyan intelligens szolgáltatásokat élveznek, mint a tényleges üzemelésen alapuló rugalmas karbantartási időszakok és a Scania ProCare a kritikus alkatrészek megelőző felújításával.


A Scania legújabb motorcsaládja egy teljesen új platform, amelyet a Scania K+F részlege az alapoktól kezdve fejlesztett ki. Az új hajtáslánc összesen több mint kétmilliárd eurós beruházást jelent.


Az új termékcsalád azt jelenti, hogy a Scania belső égésű motorral rendelkező ügyfelei teljesen új szinten ismerhetik meg az üzemanyag-hatékonyságot, a bioüzemanyagképességet, a teljes üzemgazdaságossági adatokat és a csökkentett CO2 kibocsátást. Az új motorok számos alkalmazásra alkalmasak, és létfontosságú hozzájárulást nyújtanak a széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez.