A Scania L-széria megkapta a hétliteres erőforrást

  • Az innovatív, alacsonybelépésű Scania L-széria mostantól a DC07-es motorral is rendelhető
  • Egy megoldás a zsúfolt városi környezetben végzett áruelosztó, hulladékgyűjtő és építőipari feladatokra, ahol a biztonság, az ergonómia és a kis tömeg áll a középpontban
  • A Scania City Safe Window nevű utasoldali alsó ablakkal, a kamerarendszerekkel és a jól képzett járművezetőkkel együtt ez optimális megoldást jelent városi alkalmazásokhoz

Minden képességgel rendelkezik a Scania térdeplő L-szériája, ami csak egy városi környezetre tervezett tehergépkocsitól elvárható. A DC07-es motor immár az L-szériához is rendelkezésre áll, ami mintegy 360 kilogrammal növeli a terhelhetőségét. Az erőforrás háromféle teljesítményszinttel választható: 220, 250 és 280 lóerő.

A Scania az L-széria 2017-es bemutatásával erőteljesen nyomott hagyott a városi nehézkategóriás haszonjárművek szegmensében. Ez valami új volt – egy moduláris, alacsonybelépésű tehergépkocsi a Scaniára jellemző összes képességgel, amelynél a járművezető az utca szintjéhez közel helyezkedik el, így könnyen is szállhat be. Az L-széria kiváló átjárhatóságot biztosít és csökkenti a járművezető fizikai igénybevételét, miközben lehetővé teszi, hogy valóban kapcsolatot teremthessen másokkal, szemtől szembe, a sűrű forgalomban.

Kezdetben főként a valamivel nehezebb súlyú alkalmazásokra összpontosítottunk, így a soros, öthengeres, kilencliteres motorunkkal kínáltuk az L-szériát” – mondta Stefan Lindholm, a Scania Trucks rangidős termékmenedzsere. „Azonban a kezdeti sejtéseink később beigazolódtak. A könnyebb és rugalmasabb hétliteres motoron alapuló megoldásokra is igény mutatkozik.

Igazi Scania

A Scania DC07-es motort 2017-ben mutatták be, és kezdetben csak a Scania P-szériás fülkéivel együtt kínálták. Ez egy kis tömegű, erős és korszerű, soros, hathengeres motor 6,7 liter összlökettérfogattal. A legerősebb, 280 lóerős kivitelének legnagyobb nyomatéka 1200 newtonméter, amelyet már 1050-es percenkénti fordulatszámtól kifejt. A Scania házon belül kifejlesztett, „csak SCR”-es kipufogógáz-utánkezelő rendszerét alkalmazza, és motorra épített mellékhajtásokkal is felszerelhető. A DC07-est rögtön elismerték a média képviselői és az ügyfelek egyaránt az egyenletes teljesítményleadásáért, alacsony zajszintjéért és üzemanyag-hatékonyságáért.

Igen, kiváló fogadtatásban részesült” – erősítette meg Stefan Lindholm. „Ez hosszú idők óta a Scania legkisebb tehergépkocsi-motorja. De így is magán viseli a márka összes jól ismert jellemzőjét: a kategóriájában élenjáró üzemanyag-hatékonyságot, a kis fordulatszámot előtérbe állító filozófiánkat és a százszázalékos HVO vagy FAME üzemanyaggal való működtetés lehetőségét már gyári alapkivitelben is, akár kilencven százalékkal csökkentve a szén-dioxid-terhelést.”

Méretcsökkentési irányzat

A „városi megoldások” iránti növekvő igény mögött a helyi szabályozások és a fokozódó biztonságtudatosság áll:

A városi területeken tevékenykedő fuvarozók egyre szigorúbb – és teljesen jogos – követelményekkel néznek szembe a zajt, a károsanyag-kibocsátást és a sűrűbb forgalommal, illetve a gyalogosokkal, valamint kerékpárosokkal való együttműködés képességét illetően” – mondta Stefan Lindholm. „Egy L-szériás, billenőplatós tehergépkocsi daruval, DC07-es motorral, kamerákkal és az utasoldali ajtóba épített Scania City Safe Window nevű alsó ablakkal ideális karbantartó jármű lehet.”  

A Scania úgy gondolja, hogy ennek az új összeállításnak az ügyfelei jellemzően olyan fuvarozók és vállalkozók közül kerülnek majd ki, akik tökéletes mindennapi munkavégzést szeretnének biztosítani városi környezetben. Ezek áruelosztással, hulladékgyűjtéssel és az infrastruktúra építésével, illetve karbantartásával foglalkozó vállalatok. Az ilyen jellegű tevékenységek során a jó kilátás, a kimagasló járművezetői környezet és a kedvező teljes körű üzemeltetési gazdaságosság meghatározó szempont.

A városnak készült

Az L-szériás fülkék mindig húsz deciméter hosszúak és háromféle tetőmagassággal állnak rendelkezésre: alacsony, normál és magas. A térdeplőfunkció megrendelése esetén csupán egy lépéssel is be lehet szállni a körülbelül nyolcvan centiméter padlómagasságú fülkébe. A városi alkalmazású fülke-alvázak jellemző hajtásképlete 4×2 vagy 6×2*4 (a Scania elektromosan kormányzott segédtengelyével).

Az ilyen tehergépkocsik gyakran az elosztófuvarozásban dolgoznak, azonban egyre több személyre szabott, építőipari kialakítású teherautót is látunk közöttük” – mondta Stefan Lindholm, a Scania tehergépkocsikkal foglalkozó részlegének rangidős termékmenedzsere. „Sok építőipari jármű zsúfolt városi utakon tölti az ideje legnagyobb részét. Ilyen esetben egy L-szériás billencs a 280 lóerős DC07-es motorral és a megfelelő sebességváltóval ideális lehet. Ha ehhez még hozzáadjuk a járművezetőket támogató Scania Zone szolgáltatást is, akkor egy kész Scania-ragadozót kapunk a városi dzsungel leküzdéséhez.”

A Scania Zone egy helymeghatározáson alapuló szolgáltatás a jármű automatikus beállításaihoz. Ez támogatja a járművezetőt abban, hogy betartsa a közlekedési és a környezetvédelmi szabályozásokat, így lehetővé teszi a tehergépkocsik fenntartható üzemelését a lakosság nagyobb biztonsága mellett.

DC07 MŰSZAKI ADATOK
DC07 111 220 LEDC07 112 250 LEDC07 113 280 LE
FelépítésSorosSorosSoros
Összlökettérfogat6,7 liter6,7 liter6,7 liter
Gyújtási sorrend1-5-3-6-2-41-5-3-6-2-41-5-3-6-2-4
Hengerek száma666
Szelepek száma hengerenként444
Furat x löket107 x 124 mm107 x 124 mm107 x 124 mm
Vezérműtengely fajtájaNormálNormálNormál
Sűrítési arány17,2:117,2:117,2:1
Üzemanyag-befecskendezésBoschBoschBosch
Károsanyag-kibocsátás szabályzásaScania SCRScania SCRScania SCR
Kipufogófék teljesítménye105 kW/2500 f/p105 kW/2500 f/p105 kW/2500 f/p
Olajfeltöltési mennyiség24,5 liter24,5 liter24,5 liter
Legnagyobb teljesítmény220 LE (162 kW)/1900 f/p250 LE (184 kW)/1900 f/p280 LE (206 kW)/1900 f/p
Legnagyobb forgatónyomaték1000 Nm/1050-1500 f/p1100 Nm/1050-1550 f/p1200 Nm/1050-1600 f/p