A Scania leleplezte az új generációs városi és elővárosi buszainak családját


Az új Scania Citywide kisebb üzemanyag-, illetve energiafogyasztást, nagyobb utaskapacitást, jobb vezethetőséget, valamint az utasoknak és a járművezetőknek nagyobb kényelmet kínál.


A Scania október 17-én bemutatta az új generációs autóbuszait városi és elővárosi alkalmazásokhoz. A Scania Citywide akkumulátoros elektromos busszal az élen a család mindenféle hajtásmóddal kínál majd buszokat az alternatív üzemanyagok legszélesebb választékára a piacon.


„Az új Scania Citywide buszcsaládot kisebb üzemanyag-fogyasztás, nagyobb utaskapacitás, jobb vezethetőség, valamint az utasok és a járművezetők számára is jelentősen nagyobb kényelem jellemzi” – mondta Anna Carmo e Silva, a Scania városi és távolsági buszokkal foglalkozó részlegének vezetője.

„Az vezérelt bennünket, hogy egy tágasabb, világosabb és letisztultabb buszt tervezzünk. A globális felmelegedés visszafordításához kulcsfontosságú, hogy a buszok minden kényelmi igényt kielégítsenek, hiszen így lehet több embert meggyőzni, hogy közösségi közlekedésre váltson.”


A hét- és a kilencliteres motort, valamint a villanymotort oldalt helyezik el, ami a 12 méteres, alacsonypadlós városi buszokon három további ülés beépítését teszi lehetővé a hátsó tengely mögött. Továbbá az elülső tengely megnövelt teherbírása még két ülés beszerelését engedi meg.

Összességében a teljes utaskapacitás körülbelül száz főre nőtt a hajtástól és az elrendezéstől függően.
A városi alkalmazások esetében leggyakoribb, hétliteres motorral felszerelve az üzemanyag-fogyasztás három–öt százalékkal csökkent. A váltó továbbfejlesztett működésével együtt további egy–három százalék érhető el. A stop-start funkció bevezetésével nyolc százalékkal mérséklődött a gázolaj- és a biodízel-fogyasztás, míg a gázüzemű modellek esetében ez az érték akár 15 százalék is lehet.


Az elővárosi alacsonybelépésű buszoknál további üzemanyagmegtakarítás érhető el a Scania Opticruise alkalmazásával. Ezenkívül a csökkentett légellenállás, a domborzathoz előrelátón igazodó sebességszabályzás (CCAP), az elektromos hűtőventilátor, a csak SCR-es kipufogógáz-utánkezelés és a kisebb saját tömeg is kedvezően befolyásolja az üzemanyag-hatékonyságot.


Az új Scania Citywide teljesen új stílusú belsőterét a tető és az oldalfalak világos színei jellemzik. Az oldalablakok nagyobbak és magasabb a tetővonal, ami több természetes fényt eredményez a busz belsőterében. Megnövelték a tető magasságát, az oldalsó tetőpanelek pedig sík kialakításúak, ami az utastér világosságát és térérzetét egyaránt javítja. A szélesebb folyosó és a rejtett mennyezeti világítás a busz teljes hosszában tovább fokozza a tágasság érzetét és a kényelmet. Az utasok és a járművezető is a jobb légáramlású szellőzés előnyét élvezheti. A jobb belső térkialakítás gyorsítja az utasáramlást, ezáltal rövidíti a megállókban töltött időt.


Az alacsonypadlós változat hátsó részén egy további ablak is található a jelenlegi Citywide típushoz képest, ami a motor eltérő elhelyezésének köszönhető. Ráadásul az ügyfelek választhatnak kiegészítő alsó ablakokat is az elülső és a hátsó tengely közé, amelyek még több fényt engednek be az utastérbe.
További kényelemfokozó megoldás a független elülső felfüggesztés, amely simább futáskultúrát biztosít.


Az üzemeltetők számára nagyon fontos a tisztaság fenntartása, így ennek megkönnyítésére a buszt minimálisra csökkentett résekkel és élekkel alakították ki, hogy egyszerűsítsék a mindennapos takarítást. Az új vezetőállás ergonómiáját jelentősen javítja a pedálok jobb elhelyezése, a nagyobb lábtér, a magasságállítási funkciók, a minden irányban fokozatmentes ülésállítás, a jobb kilátás és a kezelőelemek könnyebb elérhetősége. A műszerfalon majdnem mindegyik gomb CAN-alapú, ezért könnyedén személyre szabható különféle helyi alkalmazásokhoz.


Az egész Scania Citywide buszt szokványos elektromos rendszerrel tervezték meg, megkönnyítve az állapotfigyelést és a javítást.


Az új városi és elővárosi buszcsaláddal a virtuális kerítést használó Scania Zone rendszer is elérhető mindegyik hajtáslánchoz, amely segít a járművezetőnek betartani a városokban az egyre szigorúbb forgalmi korlátozásokat a levegőszennyezés visszaszorítása és a biztonság fokozása érdekében.


„Teljes mértékben tisztában vagyunk azzal, hogy az ügyfeleknek az egész rendszert figyelembe kell venniük a legjobb teljes körű üzemeltetési gazdaságosság eléréséhez” – mondta Carmo e Silva. „Ez persze olyan tényezőket is magában foglal, mint az üzemanyag-takarékosság, az üzemidő, a teljesítőképesség, az utasok tetszésének elnyerése és a kapacitás. Mindezeket a szempontokat kíméletlenül figyelembe vettük az új Scania Citywide tervezésekor, így meggyőződésünk, hogy egy rendkívül versenyképes városi és elővárosi buszt kínálunk mostantól a ma és a holnap alkalmazásaihoz.”