A Svéd-rali után is őrzi az első helyét a gyártók világbajnokságában a Toyota

Egy negyedik és egy ötödik hellyel, valamint a Power Stage-en szerzett második és harmadik legjobb idővel összesen 29 pontot gyűjtött a világbajnoki címvédő alakulat a szezon egyetlen havas versenyén. A Toyota Gazoo Racing World Rally Team továbbra is a vezeti a gyártók bajnokságát, a csapat 80 pontot gyűjtött eddig, 14-gyel többet, mint a második helyezett Hyundai.

A szokásosnál melegebb körülmények idén azt eredményezték a Svéd-ralin, hogy hátrányban voltak azok, akik a mezőny elejéről rajtoltak. Pont Kalle Rovanperä volt a legrosszabb helyzetben, csütörtökön és pénteken elsőként kellett rajtolnia, mivel az indulók közül ő volt legelőrébb a vb-pontversenyben a versenyt megelőzően. Ennek ellenére szoros harcot vívott a dobogóért, végül azonban be kellett érnie a negyedik hellyel (mindössze 5,1 másodpercre lemaradva a harmadikként végző Thierry Neuville-től), pedig mindenkinél többet, összesen hat gyorsasági szakaszt nyert meg a 18-ból.

A 21 éves finn a tavalyi svédországi győzelmével már bebizonyította, hogy havas-jeges körülmények között is otthon érzi magát, ezúttal azonban túl nagy hátrányt szedett össze pénteken a takarítással ahhoz, hogy harcba szállhasson a végső győzelemért. Úgy kezdte a vasárnapot, hogy csak 3,8 másodperc választotta el a dobogótól, aztán az első szakaszon ezt sikerült 1,1 másodpercre faragnia, de a Neuville az utolsó előtti szakaszon a frissebb gumikkal választolt neki, és újra növelni tudta az előnyét, igaz, ehhez a finn megpördülése is kellett.

Mikor már látszott, hogy kezd elúszni a remény a harmadik hely megszerzésére, Rovanperä úgy döntött, hogy kicsit visszavesz a tempóból. A bónusz pontokért zajló záró gyorsaságin, a Power Stage-en így is harmadik lett és három pontot gyűjtött, pedig állítása szerint szándékosan nem is autózott a határon, mert nem akart a következő versenyre, Mexikóba is úgy érkezni, hogy neki kelljen takarítania a pályákat a többiek előtt. A világbajnoki címvédő a Svéd-rali után továbbra is a második helyen áll a pilóták világbajnokságában, mindössze három ponttal van elmaradva az éllovas Ott Tänak (M-Sport Ford) mögött.

Elfyn Evans egy pozícióval Rovanperä mögött, az ötödik helyen végzett, a walesi pilóta egész versenyen küszködött a Yaris beállításaival, valahogy nem érezte magát kényelmesen az autóban, hiányzott számára a kirakós utolsó darabja. Ennek ellenére a Power Stage-en egy második hellyel sikerült négy bónusz pontot szereznie, így a bajnokságban továbbra is a negyedik helyen áll.

Sébastien Ogier távollétében Kacuta Takamoto ezen a ralin debütált, mint a gyári csapat harmadik számú, pontszerző nevezettje, de ezúttan nem hálálta meg a bizalmat, mert pont nélkül távozott Svédországból. Pedig nagyon jól indult a versenye, kényelmesen érezte magát a GR Yaris volánja mögött, és péntek délelőtt még gyorsasági szakaszt is tudott nyerni. Délután azonban egy vezetői hiba miatt nagy sebességgel nekicsúszott egy hófalnak, ami miatt felborult az autója, és jelentős károkat szenvedett. Hihetetlen munkát végezve a szerelők szombat reggelre, a megadott időkorlátot nem túllépve újjáépítették a GR Yaris Rally1 Hybridet, így a japán pilóta visszaállhatott a versenybe, bár a kapott időbüntetés miatt már csak a Power Stage-en lett volna esélye pontszerzésre. Azon viszont már nem tudott elindulni, mivel az utolsó előtti szakaszon meghibásodott a motorja.

Nyilatkozatok:

Kalle Rovanperä

„Egy negyedik hellyel és három Power Stage ponttal térünk haza a Svéd-raliról, nem pont ilyen hétvégében reménykedtünk. Sajnálatos módon az autónknak a napok második felében nem volt meg a kellő tempója ezen a versenyen, és az sem segített rajtunk, hogy pénteken nekünk kellett takarítani a pályákat a többiek előtt. Az első nap végére több mint 30 másodpercre nőtt a hátrányunk, ami csak a délutánra rendkívül nyomvályússá váló Brattby gyorsasági kétszeri teljesítése során jött össze. Ehhez képest a vasárnapi célban csak 25 másodperc volt a hátrányunk a győztesekhez képest, vagyis az adott körülményekhez képest egész jó teljesítmény nyújtottunk. Keményen nyomtuk a gázt egész hétvégén, de amikor másodszor mentünk a szakaszokon, akkor nem jöttek a jó idők a pályák állapotának romlása miatt. Legalább nem nekünk kell majd elsőként rajtolni Mexikóban, kipihenten mehetünk oda, és remélhetőleg újra jó ralink lesz.”

Elfyn Evans

„Ez egy roppant nehéz hétvége volt, nem azt kaptunk, amit reméltünk és amiért dolgoztunk. Én személy szerint végig küszködtem azzal, hogy magabiztosan érezzem magam az autóban, és vétettem is néhány vezetői hibát. Ennek fényében örülök, hogy legalább pár pontot szereztem, de azért járunk ralikra, hogy ennél jobb teljesítményt nyújtsunk és jobb eredményeket érjünk el. Van néhány terület, melyeket a verseny után áttekintünk, és amelyeken dolgozni fogunk a jövőben, de Svédország mindig egy nagyon specifikus helyszín. Most már a murvás versenyekre kell koncentrálnunk, nagyon várom Mexikót.”

Kacuta Takamoto

„Nagyon jól éreztem magam az autóban ezen a hétvégén. Köszönet a csapatnak, akik a pénteki balesetem után megjavították a GR Yarist, így sok tapasztalatot szerezhettem a szombati és vasárnapi gyorsasági szakaszokon is, ami a jövőben a segítségemre lesz. Sajnos nem tudtuk befejezni a ralit: azt kezdtem érezni vasárnap, hogy elillant az erő a motorból. A mérnökök ellenőrizték az adatokat, és látták, hogy valami probléma van, így nem folytathattuk. Sajnálom a csapatot, hogy nem tudtunk jó eredményt szállítani, de igyekszem majd jól teljesíteni a következő ralin.”

Végeredmény, Svéd-rali:

1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 2óra25p54.5mp
2. Craig Breen/James Fulton (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +18.7mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +20.0mp
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +25.1mp
5. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p24.0mp
6. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5p59.0mp
7. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7p42.4mp
8. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +7p48.1mp
9. Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen (Volkswagen Polo GTI R5) +8p30.4mp
10. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9p03.2mp

Fotók: Toyota Gazoo Racing

https://trollverda.hu/2023/02/14/egy-igaz-szerelem-tortenete-az-autok-es-a-rali-irant/