A Toyota a WEC idei második futamát is fölényesen nyerte

Portimãóban a 8-as rajtszámú autó a pole pozícióból rajtolva győzött, a 7-es viszont egy szenzor meghibásodása miatt csak a 9. helyen ért célba. A Toyota a 78. WEC-futamán a 41. győzelmét aratta.

A Toyota Gazoo Racing megőrizte győztes formáját a 2023-as Hosszútávú-világbajnokságon (WEC), a tavalyi bajnok egység (Sébastien BuemiBrendon Hartley és Hirakawa Ryo) a 8-as rajtszámú GR010 Hybriddel hibátlan teljesítménnyel uralta a 6 órás portimãói versenyt. Fölényüket mutatja, hogy még a 2. helyen végzett Ferrari is kört kapott tőlük.

Mike ConwayKamui Kobayashi és José María López által vezetett 7-es rajtszámú Toyotának viszont peches versenye volt. Miután négy héttel ezelőtt megnyerték a sebringi szezonnyitót, és itt is vezettek az első körökben, ezúttal csak a 9. helyet szerezték meg. 11 percet veszítettek ugyanis a boxban azért, mert a verseny irányítói elrendelték egy kötelező FIA-érzékelő cseréjét az autóban.

Az idei második győzelem azt jelenti, hogy a 64 pontos Toyota Gazoo Racing 22 pontra növelte előnyét a gyártók világbajnokságában a Ferrarival szemben. Buemi, Hartley és Hirakawa a pilóták bajnokságát vezeti 53 ponttal, 11 pont az előnyük az 50-es Ferrari legénysége (Antonio FuocoMiguel MolinaNicklas Nielsen) előtt. Conway, Kobayashi, López további két pont hátránnyal a harmadik helyen áll.

A hétvége legmelegebb napján, vasárnap, magyar idő szerint 12:30-kor, két felvezető kör után rajtolt el repülőrajttal a mezőny. Az első kanyarban Conway megelőzte a pole-ból indult Buemit, aki a 3. helyre esett vissza, miután a második kanyarban az 51-es Ferrari is elé került a külső ívről. A svájci azonban nem sokáig volt 3., mivel a negyedik körben egy bátor előzéssel visszaszerezte a 2. helyet a vörösöktől.

Conway ekkorra már öt másodperccel vezetett, de hamarosan következtek a lekörözések, és a forgalomban Buemi fokozatosan csökkentette a különbséget. Aztán a két Toyota GR010 Hybrid helyet cserélt a 33. körben, röviddel az első boxkiállások előtt, amelyek után a 8-as számú autó megőrizte a vezetést.

Drámai fordulatot vett a verseny 80 perc után, amikor a Toyota-csapatot arra utasította a versenyirányítás, hogy cserélje ki a 7-es autó bal hátsó féltengely-érzékelőjét. A Hypercar-kategória előírásai szerint a versenyautók teljesítményét a féltengelyeken lévő szabványos nyomatékérzékelők felügyelik, amelyeknek folyamatosan működniük kell a versenyek alatt.

A 7-es és a 8-as autó szerelői együtt dolgoztak a 7-es autón, amelynek így bravúrosan, mindössze 11 perc alatt kicserélték a teljes bal hátsó részét. López hét kör hátránnyal, a 34. helyen folytathatta a versenyt. Ekkor már Buemi félperces előnnyel vezetett a másik Toyotával az 50-es Ferrari előtt, és ezt a különbséget két óra elteltével is tartotta, amikor átadta a volánt Hirakawának. A japán versenyző tovább növelte az előnyt féltávnál, közben López a másik Toyotával a 22. helyre küzdötte fel magát. Az utolsó két órában Hartley vette át a volánt a 8-as autóban, Kobayashi pedig a 7-esben, a japán az etapja során feljött a Hypercar kategória pontszerzői közé.

Hartley szintén jó tempót diktált az élen, és az ötödik óra végén lekörözte a 2. helyen álló Ferrarit, ami azért volt kulcsfontosságú, mert pár perccel később bejött a safety car, amikor Jacques Villeneuve Vanwallja fékhiba miatt kicsúszott. Ha nem lett volna körkülönbség a Toyota és a Ferrari között, akkor a biztonsági autó mögött feltorlódó mezőnyben alaposan lecsökkent volna Hartley nehezen megszerezett előnye.

Amikor 12 percig tartó lassú körözés után folytatódott a verseny, Hartley azonnal megejtette az utolsó tankolását anélkül, hogy elveszítette volna a vezetést. Ezután biztonságosan eljutott a befutóig, 222 kör után elsőként intette le a kockás zászló. A másik GR010 Hybridet Conway hozta célba a 9. helyen, sovány vigasz volt számára, hogy a verseny leggyorsabb köre is az ő nevéhez fűződött.

A WEC-szezon mindössze két hét múlva folytatódik Spa-Francorchamps-ban egy szintén 6 órás versennyel. Aztán június második hétvégéjén következik az év fénypontja, az idén a 100 éves jubileumát ünneplő Le Mans-i 24 órás.

Végeredmény, Portimão 6 órás:

1. #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa) 222 kör
2. #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +1 kör
3. #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +1 kör
4. #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) +2 kör
5. #94 Peugeot TotalEnergies (Duval/Menezes/Muller) +2 kör
6. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +3 kör
7. #93 Peugeot TotalEnergies (Di Resta/Jensen/Vergne) +3 kör
8. #708 Glickenhaus Racing (Dumas/Briscoe/Pla) +5 kör
9. #7 Toyota Gazoo Racing (Conway/Kobayashi/López) +7 kör

Nyilatkozatok:

Kobayashi Kamui (csapatfőnök és pilóta, 7-es autó):

„Összességében nagyszerű, hogy a 8-as autó megnyerte a versenyt. Elképesztő munkát végeztek, hiba nélkül mentek végig, így megérdemelték ezt a győzelmet. Gratulálok az egész stábnak. Viszont a 7-es autóval szerencsétlenül jártunk, mert a garázsban eltöltött idő után esélyünk sem volt jó eredményt elérni. Köszönet mindkét autó szerelőinek a nagyszerű munkájukért, mindössze 11 perc alatt kicserélték az alkatrészeket. Büszke voltam rá, hogy láthattam ezt a kiváló csapatmunkát. Az autó egész versenyen jól működött, csak ma nem volt szerencsénk. Spa csak pár nap múlva lesz, ez mindenki számára egy fontos verseny a Le Mans-ra való felkészülésben. A mai pechet magunk mögött hagyjuk, és arra koncentrálunk, hogy erősebben térjünk vissza, mert tudjuk, hogy a versenytársaink egyre közelebb kerülnek hozzánk.”

Brendon Hartley (pilóta, 8-as autó):

„Csodálatos hétvége volt ez az első szabadedzéstől fogva. Nagyszerű versenyt teljesítettünk, amelyen minden tökéletesen ment: nem hibáztak a pilóták, jók voltak a boxkiállások, a megfelelő stratégiát valósítottuk meg, és az autó is hibátlanul üzemelt. Jó érzés volt vezetni az autót, büszke vagyok a csapatnak az első két versenyen végzett nagyszerű munkájára. Az évek során megszerzett tapasztalataink felhasználásával maximalizáljuk a teljesítményünket, mert a verseny egyre szorosabbá válik. Együtt érzek a 7-es autó legénységével. Keményen nyomták a gázt, biztos vagyok benne, hogy ez egy újabb szoros verseny lehetett volna közöttünk.”

Fotók: Toyota Gazoo Racing, YouTube