A Toyota a WEC új korszakának első világbajnoka
Az átszervezett hosszú távú világbajnokság új királykategóriájában, a Hypercar géposztályban a Toyota Gazoo Racing elsőként szerzett konstruktőri világbajnoki címet, és ezzel örökre beírta a nevét a sportág történetébe.
A koronavírus-járvány miatt nyolcról hat futamra rövidített 2021-es bajnokság utolsó előtti versenyén, a Bahreini Hatóráson kettős győzelmet ért el, és ezzel már most megszerezte a konstruktőri világbajnoki címet a Toyota Gazoo Racing csapata. Mégsem lesz izgalmaktól mentes a nyolcórás szezonzáró verseny, hiszen itt dől el, hogy a 7-es vagy a 8-as rajtszámú Toyota GR010 Hybrid versenyautó legénységét koronázzák-e egyéni világbajnokká.
A 2021-es FIA WEC hosszú távú világbajnokságban első ízben álltak rajthoz a korábbi LMP1-es kategóriát kiváltó Hypercar géposztály képviselői. Ezek általában nehezebbek, lassabbak és biztonságosabbak az LMP1-es prototípusoknál, valamint aerodinamikai csomagjukat is szigorúbban szabályozza az FIA. A módosítás célja egyrészt a költségek csökkentése, másrészt az, hogy a motorsport ezen csúcskategóriájának versenyautói szorosabb, közvetlenebb kapcsolatban álljanak közúti sportautókkal. Követelmény, hogy a gyártók homologizációs példányokat építsenek versenyautójukból – így született meg a Toyota GR Super Sport szupersportkocsi, amely a Toyota GR 010 Hybrid versenyautó technikáját és megjelenését adaptálja közúti használatra.
A Toyota új versenyautója a 2021-es bajnokság szezonnyitó versenyén, Spa-Francorchamps-ban esett át a tűzkeresztségen. A májusi futamon, ahogy egy kivétellel a többi versenyen is, a Toyota GR 101 Hybridek érték el a legjobb kvalifikációs időt. Mind az öt, eddig lezajlott versenyen a Toyota diadalmaskodott: Spa-Francorchamps-ban és a portugáliai Portimãóban a 8-as rajtszámú autó (pilóták: Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Kazuki Nakajima) győzött, míg az évad harmadik, negyedik és ötödik futamán, azaz Monzában, Le Mans-ban és Bahreinben a 7-es rajtszámú Toyota (pilóták: Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López) bizonyult a leggyorsabbnak.
A Spa-Francorchamps-i Hatóráson egy további harmadik helyezés, míg a Portimão-i 8 óráson és a Le Mans-i 24 óráson egy-egy ezüstérem is gyarapította a csapat pontjait, így a Bahreini Hatórás versenyen elért kettős győzelemmel eldőlt a konstruktőri világbajnoki cím sorsa: a Toyota Gazoo Racing a 2021-es széria utolsó futamán már a Hypercar korszak első bajnokaként vesz részt.
Nincs még ugyanakkor lefutva az egyéni világbajnoki címért folytatott küzdelem. A Toyota Gazoo Racing 7-es számú csapata 145 ponttal vezeti a bajnokságot, míg a 8-as rajtszámú autó 130 ponttal a második helyen várja a szezonzárót. Mivel ez a hatodik és végső futam nyolcórás lesz, a győztes 38, a második helyezett 27, a harmadik 23 pontot szerezhet. Matematikailag tehát mindkét legénységnek van esélye a bajnoki címre, sőt, az a furcsa helyzet is előfordulhat, hogy a két autó azonos pontszámmal zárja a bajnokságot. Bőven ígér tehát izgalmakat az FIA WEC 2021-es bajnokságának utolsó állomása, amelyre november 6-án kerül sor, ugyanazon a bahreini versenypályán, ahol a Toyota október végén megszerezte konstruktőri világbajnoki címét.
Fotók: Toyota Gazoo Racing