A Toyota csökkenti költségeit
A tavaly globálisan 10,6 millió új autó értékesítésével mintegy 22,4 milliárdos profitra szert tevő, idén pedig 10,74 millió új autó értékesítését, és 23,2 milliárd dolláros profitot váró Toyota – amely ezzel messze a világ legnyereségesebb autógyártója – bejelentette, hogy komoly költségcsökkentésre készül: a cél az új, környezetbarát meghajtásokkal és az önvezető autókkal kapcsolatos kutatási és fejlesztési tevékenység finanszírozása. A világ leginnovatívabb autógyártójaként a Toyota ezen technológiák fejlesztésében már eddig is élen járt, a jelek szerint azonban az autóipari óriás a következő sebességbe kapcsol.
A Lexus prémium márkát is jegyző Toyota vezető autóipari fejlesztőnek számít a környezetbarát részben vagy teljesen elektromos hajtások (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) mellett az aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák, a robotika, a mesterséges intelligencia és az ezekre épülő autonóm autózás területén. A világ leginnovatívabb és legnyereségesebb autógyártója mégis intenzív költségcsökkentés mellett döntött annak érdekében, hogy következő években további forrásokat szabadítson fel az akkumulátoros elektromos (és az ezt forradalmasító szilárd test akkumulátorok) és hidrogén üzemanyagcellás meghajtások, valamint az önvezető technológiák és telekocsi szolgáltatások fejlesztésére. A Toyota a gyorsan változó iparági környezetben ilyen módon kíván válaszolni a hagyományos autógyártókat a világ legnagyobb fintech vállalatai (például a Google, az Apple vagy az Amazon) részéről ért kihívásokra, amelyek az autóiparban megszokottnál jóval magasabb nyereség felett diszponálnak, és így autóipari mércével mérve is kimagasló forrásokat tudnak ezekre a területekre fordítani. A világ vezető autógyártója, a Toyota szerint ugyanis az új technológiák – mint például az összekapcsolt autók – fejlesztése egyre több forrást igényel, és ez minden területen a költségek visszafogására készteti a vállalatit.
„Tavaly nem tudtuk eléggé csökkenteni a kiadásainkat.” – fogalmaz Koji Kobayashi, a Toyota pénzügyi vezetője. „Az új technológiák megvalósításhoz szükséges befektetések, és a fejlesztési költségek rendkívül megnehezítik a takarékos gazdálkodást. Ebben az évben új módokat kell találnunk kiadásaink csökkentésére. A még tudatosabb gazdálkodásnak és költségoptimalizálásnak a vállalat minden tevékenységére ki kell terjednie, kezdve a prototípusok kifejlesztésének még költséghatékonyabbá tételétől a felhasznált irodai eszközökre fordított költségek csökkentéséig.”
Részben ez a vállalat minden tevékenységére kiterjedő tudatos költségoptimalizálás lesz a forrása a Toyota által az idei évre várt 3,3%-os profitnövekedésnek, amelynek révén a vállalat a tavalyi (az autóiparban egyébiránt kimagaslónak számító) 22,4 milliárd dollárról 23,2 milliárd dollárra tervezi növelni nyereségét. Közép és hosszútávon a költségek további csökkentését eredményezi majd a vállalat által a napokban bejelentett, mintegy 2,7 milliárd dollár értékű részvényvisszavásárlás is.
Ezeket a lépéseket (amelyhez hasonlókra előbb vagy utóbb vélhetően a többi vezető autógyártó is rákényszerül majd, ha szeretné megőrizni versenyképességét) az indokolja, hogy az önvezető technológiák és a világszerte egyre népszerűbb új mobilitási szolgáltatások (többek között az autómegosztó és telekocsi platformok) gyors és költséges változást hoztak az autóiparban. Az új technológiák megnyitották a kapukat a technológiai cégek és más szereplők számára is.
Ahhoz, hogy jobban megértsük, miért is érzi lépéskényszerben magát a tavaly 22,4 milliárd dolláros profitot elérő legnyereségesebb autógyártó, elég, ha rápillantunk az önvezető autózásba szintén komolyan invesztáló három fintech óriás tavalyi eredményeire: az Apple közel 60 milliárd, a Google 136 milliárd, míg az Amazon 233 milliárd dolláros nyereséggel zárta legutóbbi üzleti évét. Mindez akkor is hatalmas fejlesztési potenciált rejt magában, ha tudjuk, hogy ezen vállalatok számára az önvezető autók és mobilitási szolgáltatások fejlesztése nem fő tevékenység, csupán egy részterület, amelyre ugyanakkor nem sajnálják az erőforrások allokálását. A Szilícium-völgy négy meghatározó vállalata közül a tavalyi évet 56 milliárd dolláros profittal záró Facebook az egyetlen, amely – egyelőre – nem invesztál az autonóm autók és mobilitási szolgáltatások fejlesztésébe. Ez pedig arra kényszeríti a hagyományos autógyártókat, hogy újragondolják stratégiájukat a belsőégésű motoros, ember által vezetett autókkal kapcsolatban, holott ez az üzleti modell gyakorlatilag vetélytárs nélkül volt az elmúlt évszázadban.
„Olyan korszak elé nézünk, amelyben a győzelem és vereség közti különbség az utolsó mérföldön derül majd ki, mint ahogy az is, hogy mi lesz a kapcsolódási pont ügyfeleinkhez.” – fogalmaz az egyik legtekintélyesebb autóipari vezetőnek tartott Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke. „A kizárólag a múlton alapuló üzleti modell nem visz el minket a jövőbe.”