A Toyota és a Paccar hatalmas lépése Los Angeles levegőjének tisztulásáért
ELON MUSKNAK BELE KELL HÚZNIA: ABSZOLÚT ZÖLD, hidrogénüzemű teherautókkal láTJA El a szennyezett levegőjű Los Angelesi kikötőket A TOYOTA ÉS A PACCAR
Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a Toyota abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás teherautók fejlesztését célzó Portal elnevezésű projektje. A Toyota és a Paccar ugyanis bemutatta 10 tervezett közös hidrogén-üzemanyagcellás teherautó-prototípusának első példányát. Ezzel feladták a leckét a Tesla vezér Elon Musknak, aki korábban szójátékkal élve bolond celláknak nevezte az üzemanyagcellákat (fuel cell – üzemanyagcella, fool cell – bolond cella).
Los Angeles és Long Beach ikerkikötői a régió legnagyobb légszennyezői közé tartoznak a környezetvédelmi hatóságok szerint. A törvényi szabályozás azzal próbálja orvosolni a problémát, hogy a kikötői munkát segítő 16 000 füstokádó dízel teherautót kivonná a forgalomból.
Azt még nem tudni biztosan, milyen jellegű tiszta technológia fogja ezeket a gépeket helyettesíteni, ám addig is a Paccar, a világ egyik legnagyobb nehézteherautó-gyártója egy ígéretes alternatíva kipróbálása érdekében összefogott a Toyotával. A januári Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n (CES – Szórakoztató Elektronikai Kiállítás) a partnerek leleplezték majdani tíztagú hidrogén-üzemanyagcellás prototípus sorozatuk első példányát. Ezzel versenybe léptek több más gyártóval is, köztük például a Teslával, amely inkább az akkumulátoros nyerges vontatókra összpontosít. A hidrogén üzemanyagcellás teherautó prototípusáról az alábbi linken tekinthető meg videó:
„Úgy gondoljuk, jóval több értelme van annak, ha a 8-as osztályú nehéz tehergépkocsik hidrogén formájában jutnak energiához akkumulátor helyett, mivel így gyorsabban feltölthetők és hosszabb távok megtételére is képesek.” – avat be Brian Lindgren, a Paccar leányvállalata, a Kenworth kutatási és fejlesztési igazgatója.
Fosszilis tüzelőanyagok helyett
Bár a hidrogén a belsőégésű motorokban a fosszilis tüzelőanyagok közvetlen helyettesítőjeként is alkalmazható, a legtöbb erőfeszítés az üzemanyagcellák ellátására irányul. A technológia lényege – melynek alapötlete az 1850-es években fogant meg – az, hogy a hidrogéngáz egy katalizáló bevonattal ellátott membránon halad keresztül, ahol a levegőből származó oxigénhez kötődik. A folyamat során vízpára és szabad elektronok keletkeznek, utóbbiakkal hajthatók a villanymotorok. Ezért utal néhány szakértő az üzemanyagcellákra úgy, mint „újratölthető akkumulátorokra”.
Az olyan személyautóknál, mint a Toyota Mirai maxium három-öt percet vesz igénybe egy hidrogéntartály feltöltése, ezzel 480 km vagy annál is nagyobb hatótávot biztosítva. Ez lényegesen kevesebb idő, mint amennyi az akkumulátorok feltöltéséhez szükséges. Habár egy 8-as osztályba tartozó teherautó hidrogéntartályának újratöltése tovább tart, ez még mindig jóval rövidebb, mint amennyi időt egy hozzá hasonló vontató akkumulátorának töltése igényelne.
„A tüzelőanyag-cellás technológia majdnem ugyanolyan csendes, mint az akkumulátoros elektromos autók hajtáslánca.” – jegyzi meg Lindgren. „Olyannyira halk, hogy a CES sajtókonferenciáján részt vevő riporterek meglepődtek, amikor megtudták, hogy a Paccar mérnöke mögötti teherautó végig alapjáraton működött.”