A Toyota GRMN Yaris

A Tokiói Autószalonon mutatta be a GR Yaris még dinamikusabb változatát a Toyota Gazoo Racing. A limitált példányban gyártandó utcai versenyautó mellett két másik izgalmas újdonság is látható az autógyártó standján.

Szinte napra pontosan két évvel a Toyota GR Yaris világpremierje után a Toyota Gazoo Racing (TGR) bemutatta a rettenthetetlen városi sportautó még tüzesebb változatát. A korábban bevezetett nevezéktant alkalmazta GRMN Yaris típusjelzéssel bemutatott változat fokozott vezetési élményt ígér – igaz, csak nagyon keveseknek.

A Toyota-csoport motorsport-specialista leányvállalata az élesben szerzett versenytapasztalatok és a pilótáktól kapott közvetlen visszajelzések alapján fejlesztette tovább a modellt. Nem elméleti támogatásról volt szó, hiszen a gyári kivitelében 261 lóerős turbómotorral és hangolható nyomatékelosztású összkerékhajtással szerelt modell alapjaira épülő versenyautók számos japán bajnokságban részt vettek. A Super Taikyu szériában többek között Akio Toyoda is a ROOKIE Racing GR Yaris volánja mögé ült, míg a japán ralibajnokságban tavaly abszolút győztessé koronázták a GR YARIS GR4 Rally modellt.

Ezen tapasztalatok alapján a TGR úgy ítélte meg, hogy nincs szükség nagyobb motorteljesítményre, radikálisan áthangolta azonban a modell minden más komponensét. A motorházfedél, a tetőlemez és a hátsó légterelő szénszálas kompozitból készült, a hátsó üléseket kiszerelték; a módosítások nyomán körülbelül 20 kilogrammal csökkent a jármű menetkész tömege; a tömegközéppontot a futómű 10 mm-es ültetésével vitték még lejjebb.

A gyártásnál 545 extra hegesztési varratot és 12 méterrel több szerkezeti ragasztót alkalmaztak, ami érezhetően merevebb karosszériát eredményezett. A jobb aerodinamikai adottságok érdekében 10 mm-rel kiszélesítették a karosszériát.

A hajtásláncban módosított sebességváltó-áttételeket alkalmaztak: a jobb gyorsítóképesség érdekében szűkebbre vették az első négy fokozatot, valamint rövidebb végáttételt alkalmaztak, a tartósságot pedig a fogaskerekek gyártásánál alkalmazott alacsony széntartalmú SNCM acélok és speciális felületkeményítési eljárás fokozza. A pontos áttételeket, illetve anyaghasználatot a versenypályákon szerzett tapasztalatok vezérelték. Emellett átdolgozták a szériamodellben is megtalálható, első és hátsó részlegesen önzáró differenciálműveket.

A GRMN Yaris (hivatalos nevén GR Yaris GRMN) a Toyota-csoport legkülönlegesebb típusai számára fenntartott Motomachi üzemben készül majd, alapvetően kézi munkával. A forgalmazás 2022 nyarán indul, a várhatóan jelentős érdeklődés miatt azonban nem érkezési sorrendben fogadják a megrendeléseket: a regisztrált érdeklődők között március 9-én sorsolással osztják el a rendelkezésre álló autókat.

Aki az 500 darabos szériánál is ritkább kivitelre vágyik, megrendelheti a pályacsomagos kivitelt (Circuit Package), amelyből mindössze 50 darabot gyártanak. Ez többek között egyedi 18 colos BBS keréktárcsákat, 18 colos féktárcsákat, állítható Bilstein lengéscsillapítókat, szénszálas hátsó légterelőt, valamint oldalsó szoknyát és első légterelő kötényt tartalmaz.

Darabszám-korlátozás nélkül rendelhető meg egy másik csomag: a Rally Package, amely speciális Gazoo Racing alkatrészeket: lengéscsillapítókat, rövidebb kanyarstabilizátorokat, alsó védőlemezeket, valamint bukókeretet tartalmaz.

  GRMN Yaris
Circuit Package
GRMN Yaris
Rally Package
GR Yaris
(RZ High Performance)
MéretekHosszúság (mm)403039953995
 Szélesség (mm)181518051805
 Magasság (mm)147514551455
 Magasság (mm)256025602560
 Nyomtáv (e/h) (mm)1535/15701540/15701535/1565
 Min. szabad hasmagasság (mm)120130130
 Utasok száma224
 Menetkész tömeg (kg)126012501280
 Min. fordulókör (m)5,76,05,3
MotorTípusasoros háromhengeres turbómotorsoros háromhengeres turbómotorsoros háromhengeres turbómotor
 Lökettérfogat (cm3)161816181618
 Max. teljesítmény
(kW (LE)/perc)
200(272)/6500200(272)/6500200(272)/6500
 Max. forgatónyomaték
(Nm/perc)
390/3000-4600390/3000-4600370/3000-4600
 Üzemanyagtartály (l)505050
ErőátvitelSebességváltó6 fokozatú, kézi kapcsolású6 fokozatú, kézi kapcsolású6 fokozatú, kézi kapcsolású (iMT)
 Váltó áttételek (1/2/3/4/5/6/hátramenet/végáttétel)3,214/2,238/1,592/1,162/1,081/0,902/3,557/4,2503,214/2,238/1,592/1,162/1,081/0,902/3,557/4,2503,538/2,238/1,535/1,162/1,081/0,902/3,831/3,941
 Tengelykapcsoló9,5 colos, kettős tömegű lendkerék, megerősített szinter tárcsák9,5 colos, kettős tömegű lendkerék, megerősített szinter tárcsák9,5 colos, kettős tömegű lendkerék
 Hajtásképletnégykerékhajtásnégykerékhajtásnégykerékhajtás
 Részlegesen önzáró differenciálmű elöl/hátulmechanikusmechanikusTorsen

Két másik, izgalmas újdonságáról egyelőre minimális információkat közölt a Toyota Gazoo Racing. Az egyik egy versenyautó-tanulmány, a GR GT3 Concept egy később bevezetendő ügyfél-versenyautó előfutára; a másik a Toyota első kifejezetten elektromos üzemre fejlesztett típusának a sportos változata, a nagyobb kerekekkel, sportülésekkel felszerelt, matt fekete fényezésű bZ4X GR Sport Concept. Ezekről a tanulmányautókról egyelőre nem közölt további részleteket a TGR.

Fotók: Toyota