A Toyota második felvonása a végső győzelemig

Hibátlan autózással továbbra is az élen el-Attija

A 41. Dakar rali mezőnyét magabiztosan vezető Nászer el-Attija stabil, konzervatív tempóban teljesítette a verseny hetedik szakaszát, és ezzel megőrizte összesített első helyét.

A 2019-es Dakar félidején túl napról napra fogynak az esélyei Nászer el-Attija üldözőinek: aki utol szeretné érni a katari pilótát, annak mindent egy lapra feltéve kell autóznia, márpedig a sivatagban ez kétélű fegyver. Ezt saját bőrén tapasztalta meg Cyril Despres, aki a nagy igyekezetben hibázott. Autójuk megcsúszott egy dűnén, és az egyik kerékről lefordult az abroncs, a puha homokban pedig sok időt vesztettek a kerékcserével.


A versenyzők a tengerparti San Juan de Marconából kiindulva, és este oda visszatérve tették meg a hétfői gyorsasági 331 kilométeres távját. A legendás Nazca-vonalak közelében futó szakaszon a sűrű reggeli köd miatt fél óra késéssel indították el a mezőnyt a szervezők. Az előző napi győztes Sébastien Loeb elképesztő tempóban indult el, ám alig néhány kilométerrel később egy műszaki hiba miatt megállt autója. A jelenség többször megismétlődött, és mire végül megtalálta és kiküszöbölte az elektromos probléma forrását, több mint negyven percet veszített. Így hiába bizonyult később a leggyorsabbnak, a napot tizenegyedikként zárta, és ezzel összesítésben visszacsúszott a negyedik helyre.


Loeb félreállásával Nani Roma és Stéphane Peterhansel látványos párbaja határozta meg a nap hangulatát. A táv első szakaszán a spanyol, a másodikon a francia pilóta futott az élen, és eközben sem magukat, sem autójukat nem kímélték: mindketten túl keményen értek földet egy dűnéről leugratva. Eközben az összesítésben elöl álló Nászer el-Attija biztonságosan, hibátlanul autózva a negyedik helyen ért célba. Még az is belefért, hogy maga elé engedje Carlos Sainzt, aki így immár a tízedik helyről vághat neki a Dakar nyolcadik szakaszának, amely egy 361 kilométeres gyorsaságival viszi vissza a mezőnyt Piscóba. El-Attija szilárd magabiztossága csak akkor látszott meginogni, amikor a cél előtt mindössze tíz kilométerrel defektet kapott, ám nem pazarolta idejét kerékcserével: lapos hátsó abronccsal futott be a célba.

„Minden rendben volt, holnap jó pozícióból rajtolunk. Nehéz napot zártunk. Tudtuk, hogy Stéphane [Peterhansel] támadni fog. Veszítettünk 11-12 percet, de még így is van fél óra előnyünk. Majd kiderül, mire vagyunk képesek a hátralévő három napon” – nyilatkozta San Juan de Marconába visszatérve el-Attija, aki így 29 perces előnnyel tért nyugovóra.


Hogy pontosan mire is lehet képes, arra a hétfői szakaszgyőztes Peterhansel világított rá a verseny után: „Ma valamivel közelebb kerültünk Nászerhez, ám nagyon nehéz lesz elvenni tőle az első helyet. Valójában meg sem érdemelnénk, hogy megelőzzük, hiszen remekül vezet, és eddig egyszer sem hibázott.”


A Toyota Gazoo Racing South Africa másik két pilótája szintén hozta a tőlük elvárható, kiváló teljesítményt. Giniel de Villiers mindössze 16 perces hátránnyal hatodikként haladt át a célon, Bernhard ten Brinke további kilenc perc hátránnyal, a kilencedik helyen fejezte be a napot.


„Kedden mindössze hat perccel Nászer mögött rajtolunk. Bár reméljük, hogy nem lesz semmi gondja, de ha mégis, gyorsan odaérünk hozzá, és segíthetünk neki” – elemezte pozitívan a nap fejleményeit de Villiers, aki összesítésben a 13. helyen áll. Ten Brinke a kilencedik pozícióból rajtolhat kedden; kettőjük között Carlos Sainz, valamint két további Toyota-versenyző, a litván Benediktas Vanagas és a francia veterán Ronan Chabot áll.

Összetett eredmény a hetedik szakasz után (autók):