A Toyota második felvonása a végső győzelemig
El-Attija vezet, ten Brinke búcsúzott
A Dakar nyolcadik napján bebizonyosodott, hogy Nászer el-Attija nem csupán kiváló, tapasztalt pilóta, de remek stratéga is. Megerősítette első helyét, az este mégis szomorúan telt a Toyota Gazoo Racing South Africa táborában.
Bernhard ten Brinke idő előtt volt kénytelen feladni a küzdelmet. A veterán holland versenyző, aki tavaly az utolsó előtti napon búcsúzott a Dakartól, az ötödik leggyorsabb idővel haladt, amikor a gyorsasági utolsó szakaszán sebességváltójuk meghibásodott. A problémát a szervizkamion legénysége sem tudta orvosolni a helyszínen, így ten Brinke és francia navigátora, Xavier Panseri hosszas próbálkozás után kénytelenek voltak feladni a versenyt.
Annál is tragikusabb ten Brinke távozása, mert csapattársai, Nászer el-Attija és Giniel de Villiers kiválóan abszolválták a rendkívül nehéz napi szakaszt. Kedden ízelítőt kapott a mezőny Peru homokjainak sokféleségéből: a nap a fes-fes krémpuha porában kezdődött, majd a tengerparton vezetett át az útvonal, hogy végül Ica dűnéi közé visszatérve, komoly emelkedőket és lejtőket leküzdve jussanak el Pisco városába. A nehézségeket 40 Celsius-fokot meghaladó hőség és sűrű köd fokozta.
Egy ilyen összetett, technikás szakaszon az élboly végéről a legjobb rajtolni: itt még nem tartják fel az embert a lassabb versenyzők, ugyanakkor az élen haladó, rutinos pilóták (és a motorosok) nagy biztonsággal rajzolják ki a homokban a követendő nyomvonalat. Pontosan ezt a stratégiát alkalmazta Nászer el-Attija: a Dakar hetedik napján előzékenyen maga elé engedte legnagyobb ellenfeleit. Ennek, valamint navigátora, Mathieu Baumel kiváló képességeinek köszönhetően szárnyalt a dűnéken, miközben ellenfelei egymás után akadtak el a homokban.
„Jó tempót futottunk. A rajtnál Stéphane [Peterhansel] fél órával előttünk járt, ezért nem tudhattuk biztosan, hogy milyen tempót megyünk, így nagy meglepetés volt a célban azt látni, hogy mi vagyunk a gyorsabbak” – nyilatkozta rögtön a célba érést követően el-Attija. „A dűnéken kapott egy nagy ütést az egyik kerék, kilyukadt, de lassan szivárgott a levegő. Mégis elégedett vagyok. Nem akadtunk el a dűnéken, jó tempót diktáltunk. Mathieu fantasztikus munkát végzett. És hát könnyebb úgy vezetni, hogy két vonal rajzolódik ki előttünk – tegnap nem voltak nyomvonalak, és sokkal nehezebb dolgunk volt. Még hátravan két nap a Dakarból, és lépésről lépésre haladunk, a mai nappal elégedett vagyok, de még nem ért véget a verseny. Talán vannak, akik most gyorsabbak nálunk, de az első számú ellenfelünk Stéphane, ő pedig mögöttünk van. Szóval igyekszünk megbirkózni a hátralévő két nappal.”
Mindeközben csapattársa, Ginier de Villiers is briliáns teljesítményt nyújtott. El-Attija idejétől mindössze nyolc és fél perccel elmaradva a provizórikus harmadik helyen várta, hogy befusson a célba a nála is később, tizenegyedikként rajtoló Loeb. A francia pilóta nagy tempót diktálva végül megnyerte a szakaszt. Így de Villiers a negyedik, El-Attija a második helyen végzett, ám ez is elégnek bizonyult ahhoz, hogy utóbbi ne csupán tartsa, de meg is erősítse pozícióját: az előző napról hozott, közel félórás előnyét több mint 15 perccel növelte az élen. Mivel pedig az összetettben második helyezett Nani Romát és a harmadik helyen álló Loeb-öt csupán 16 másodperc (!) választja el egymástól, a Dakar szerdai, utolsó előtti napján ők ketten egymással lesznek elfoglalva, ami talán enyhítheti a katari versenyzőre nehezedő nyomást.
A kilencedik versenynapon egy nyúlfarknyi etap mellett 313 kilométeres gyorsasági vár a mezőnyre. A piscói hurok különlegessége a tömeges rajt lesz, ami egészen más taktikát követel meg a versenyzőktől, mint az eddig megszokott rendszer. Giniel de Villiers a tizedik, Ronan Chabot a 11., a két litván pilóta, Vaidotas Zala és Benediktas Vanagas a 13. és 14. helyen várja a szerdai rajtot.
Összetett eredmény a nyolcadik szakasz után (autók):