A Toyota második felvonása a végső győzelemig

Már csak saját magát győzheti le a Toyota

A Dakar a végső pillanatokra tartogatta a legnagyobb meglepetéseket. Nászer el-Attija két legveszélyesebb ellenfele kiesett a küzdelmekből, így a katari bajnoknak nincs más dolga, mint épségben célba érni, mellyel megszerezheti harmadik Dakar-győzelmét!

Dűnék, dűnék és dűnék: a 41. Dakar utolsó előtti napja igazán próbára tette a résztvevők kitartását. A csoportos rajtokkal nehezített szakasz késhegyre menő küzdelmet ígért az élboly versenyzői között, ám végül nem a stopperóra okozta az izgalmakat.


A 312 kilométeres gyorsaságin Sébastien Loeb villámgyorsan az élre tört. Hozzá hasonlóan egy lapra tett fel mindent Stéphane Peterhansel és Nani Roma is, tudva, hogy a tizedik nap nyúlfarknyi gyorsasági szakaszán már nem sok esélyük marad a helyezések megfordítására. Ez pontosan megfelelt Nászer el-Attijának. A Toyota Gazoo Racing South Africa versenyzője a biztonságra törekedett, saját magához képest visszafogott tempót diktált, és végig a harmadik, negyedik helyen haladt, szorosan nyomában csapattársával, Giniel de Villiersszel.


Alig 26 kilométerre a rajttól Peterhansel navigátora, David Castera egy szerencsétlen ugratást követően hátsérülést szenvedett, így a tizenháromszoros bajnok kénytelen volt feladni a versenyt. A következő sokk három és fél órával a rajt után következett: az ötödik ellenőrző ponton is túl járó, a szakaszgyőzelmet már a zsebében érző Sébastien Loeb autója egymás után többször is megállt. A francia pilóta összesen 75 percet veszített a szerelésekkel, és a 18. helyen ért célba. Ezzel együtt is megőrizte harmadik helyét az összesítésben, ám hátránya a harmadik szakaszgyőzelmét elérő el-Attijával szemben több mint két órára nőtt.


„Nagyon örülök a csapat sikerének” – nyilatkozta a célba érve de Villiers, aki a kilencedik napot a harmadik helyen zárta, és ezzel összesítésben feljött a nyolcadikra. „Nászer és Mathieu fantasztikus munkát végeztek. A gyorsasági elején szorosan a nyomában autóztunk, hogy segíthessünk, ha bármi történik. Aztán elérkeztünk egy fes-feshez, ahol nem láttunk semmit a portól, így le kellett maradnunk egy-másfél perccel. Utána jött néhány trükkös áthaladási pont, amelyeknél további időt veszítettünk. A legkevésbé sem volt könnyű a mai nap, de mindez nem számít, jól haladunk, és már csak egy nap van hátra.


Nyilván az a lényeg, hogy támogassuk Nászert, de még nem ért véget a verseny. 110 kilométer vár ránk a mai napon, igyekszünk a legjobb formánkat hozni. A legfontosabb, hogy a csapat győzni tudjon!”


„Nagyszerű, zökkenőmentes szakaszon vagyunk túl” – értékelte a napot el-Attija. „Megnyugtató volt számunkra, hogy Giniel és Dirk szorosan mögöttünk jöttek, hiszen ahogy ma is láthattuk, a Dakaron bármi megtörténhet.”


Az utolsó nap rövid lesz, de annál keményebb: a szervezők gondoskodtak arról, hogy ne könnyed diadalmenettel érjen véget a Dakar. A dűnékben bővelkedő végső gyorsaságin, amely visszavezeti a mezőnyt a perui fővárosba, bármi megtörténhet. A mezőny fordított sorrendben fog rajtolni, el-Attija tehát utolsóként hagyja el Piscót, majd a gyorsasági után hosszú etappal érkeznek be Limába a versenyzők.


Ami a független Toyotásokat illeti, a hetedik Dakarján részt vevő litván Benediktas Vanagas az ötödik helyen zárta a szerdát, így összesítésben most a 11. helyen áll, két másik Toyotás, a rendkívül rutinos francia Chabot (10.) és a szintén litván, idén negyedszer induló Zala (12.) között.

Összetett eredmény a kilencedik szakasz után (autók):