A Toyota teszi Kínát az üzemanyagcella országává?

Rövid időn belül hidrogén nagyhatalommá kíván válni Kína. Ambiciózus terveinek megvalósításában első számú szakértőként a Toyotára támaszkodik a hatalmas ország.

Villamosítási törekvéseinek következő lépcsőfokaként Kína meghirdette az üzemanyagcellás járművek forradalmát. A fenntartható mobilitás hosszú távon leginkább életképesnek tartott módozatának elterjesztéséhez a technológia első számú globális szakértője, a Toyota Motor Corporation szállítja a komponenseket és a szaktudást.

Kína nagyjából egy évtized alatt a semmiből építette fel a világ legnagyobb elektromos mobilitási piacát. A kínai személygépkocsi szövetség (CPCA) adatai szerint tavaly egymillió, 2019 első negyedévében mintegy negyedmillió akkumulátoros személygépkocsi talált gazdára – ez még mindig csak a teljes személyautópiac négy százalékát jelenti. Ám a várakozások szerint idén bő egyharmadával nőhet az emissziómentes piac, miközben a személygépkocsik összeladásai stagnálnak. Kínát mégsem a darabszámok teszik elektromos nagyhatalommá, hanem az a tény, hogy a piac egyre kevésbé szorul rá az állami támogatásra – ezt Észak-Amerika nem mondhatja el magáról, Európáról nem is beszélve.

Miközben az akkumulátoros személyautók piacán bőven vannak még kiaknázatlan növekedési lehetőségek, a közületi és ipari felhasználók szegmense kezd telítetté válni: a tömegközlekedésben például már 70-80 százalékos az elektromos buszok részaránya. Kína viszont nem engedheti meg magának, hogy megálljon a fejlődés, ezért új célt tűztek ki maguk elé: a haszonjármű-szektor és a tömegközlekedési járművek (például buszok) átállítását hidrogén üzemre.

Miután idén március közepén még csak javaslatként említették a kormányszervek az üzemanyagcellás technológia felkarolását, ma már tényként beszélnek az átállásról. „A hidrogén üzemanyagcellás és lítium-ion akkumulátoros villanyautók az új energiájú mobilitás fontos technológiai irányait jelölik ki”– nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek Huang Libin, az ipari és informatikai minisztérium szóvivője.„Az utóbbiak városi és rövid távú közlekedésre optimálisak, hosszú távolságokon, illetve a nehéz haszonjárművekben viszont az üzemanyagcellás technológia jelenti a megoldást. Hisszük, hogy a két emissziómentes technológiának még hosszú időn át egymás mellett kell léteznie, és egymást kiegészítve kell biztosítaniuk a szállítmányozási és utazási igényeket.

Kínában tehát a haszonjárművek piacán indulhat növekedésnek az FCEV technológia, a kínai kormány pedig a terület első számú szakértőjének, a Toyotának a bevonásával szeretné átugrani a kutatás és fejlesztés korai szakaszait. A gyártás és a kutatás-fejlesztés területén egyaránt kulcsszerepet szánnak a japán vállalatnak. Az Automotive News China beszámolója szerint egy helyi fejlesztő, a pekingi SinoHytec Co. közvetítésével a Toyota szállíthat üzemanyagcellákat az állami tulajdonban lévő Beiqi Foton buszgyárnak, míg a Kína első számú tudományos felsőoktatási intézményének tartott Tsinghua Egyetemmel közös kutatóintézetet alapított a Toyota, ahol a hidrogén üzemanyagcellás hajtástechnológiák mellett új generációs balesetmegelőző technológiák fejlesztésével is foglalkoznak majd. A hidrogénnek egyébként nemcsak a közlekedésben szánnak főszerepet, a kutatóintézet „Kína energetikai problémáira is megoldást kíván keresni a hidrogén technológiák felhasználásával”.

A Toyota a világ legnagyobb számban értékesített hidrogén üzemű szedánja, a Mirai mellett az üzemanyagcellás haszonjárművek fejlesztése és aktív hasznosítása terén is a világ élvonalába tartozik. A Sora FCEV buszból a várakozások szerint legalább száz darab fogja kiszolgálni a 2020-as tokiói olimpiai játékok résztvevőit, szervezőit és nézőit, míg Kaliforniában a kikötői árumozgatást igyekeznek a jelenlegi, rendkívül környezetszennyező dízel üzemről emissziómentes üzemanyagcellás hajtásra átállítani – a Toyota idén tavasszal mutatta be a Kenworth márkával közösen kifejlesztett nyerges vontató első szériaérett példányát.

Fotó: Toyota, Toyota USA (David Dewhurst)