A Toyota továbbra is a világ legértékesebb autómárkája

Folyatódik az autóipar hangsúlyvesztése a globális gazdaságon belül, ám a Toyota a tradíciók és az innovációk optimális egyensúlyának köszönhetően sorban nyolcadik éve bizonyul a világ legértékesebb autómárkájának.

Idén tizenötödik alkalommal állította össze a bolygó legértékesebb márkáinak rangsorát, a BrandZ Top 100 listát a Kantar Millward Brown piacelemző szervezet. Az autóipari szereplők mezőnyét idén tizenharmadszor – sorban nyolcadik alkalommal – a Toyota vezeti.

A 2020. évi felmérésre alapvetően rányomta a bélyegét a globális koronavírus-járvány. A pandémia világgazdaságra gyakorolt hatása ugyanakkor nem volt tisztán negatív. A Kantar Millward Brown kutatásai a széles gazdaság viszonylatában is megerősítették azt, amit sokan személyesen is tapasztaltak: minden korábbinál nagyobb mértékben nőtt az online kiskereskedelem jelentősége, az emberek tudatosabban törekedtek arra, hogy a lehető legjobb értéket kapják a pénzükért, illetve minden eddiginél szélesebb körben részesítették előnyben a helyben előállított termékeket és szolgáltatásokat.

Ennek nem mond ellent az, hogy a BrandZ Top 100 listán szereplő márkák – a világ száz legértékesebb piaci szereplője – további hat százalékkal növelték összértéküket 2019-hez képest. Ez a 277 milliárd dolláros gyarapodás elegendő volt ahhoz, hogy a világ száz legértékesebb vállalatának az értéke együttesen megközelítse az 5 billió dollárt.

Feltűnő az internetes kereskedelemmel (Amazon, Alibaba, Tencent), illetve az elektronikus fizetéssel (Visa, Mastercard, PayPal) foglalkozó vállalatok értékének emelkedése, nem meglepő a legjobb tízben szereplő étteremlánc visszaesése – talán csak a tavaly még a lista hatodik helyén szereplő Facebook térvesztése mond ellent a mindennapokban tapasztalható trendeknek.

Ha túltekintünk a tíz legértékesebb márkán, és egyetlen globális trenddel szeretnénk jellemezni az elmúlt egy évet, a digitális technológiai és szórakoztató platformokat működtető vállalatok növekedését lehet kiemelni: a középmezőny élén az Instagram 47 százalékkal, a Netflix 34 százalékal, a LinkedIn 31 százalékkal erősödött 12 hónap alatt.

A világ 10 legértékesebb vállalata a BrandZ Top 100 lista szerint (márkaérték milliárd dollárban)

 MárkaMárkaérték (mrd dollár)Márka hozzáadott értéke1Márkaérték változása 2019-2020Helyezés változása 2019-2020
1.Amazon415,8554+32%
2.Apple352,2064+14%
3.Microsoft326,5444+14%1
4.Google323,6014+5%-1
5.Visa186,8094+5%
6.Alibaba152,5253+16%1
7.Tencent150,9784+15%1
8.Facebook147,1904-7%-2
9.McDonalds129,3214-1%0
10.Mastercard108,1294+18%2

1A 0-5 skálán mozgó indikátor arra utal, hogy minden egyéb szemponttól (ár, piaci tényezők stb.) milyen mértékben képes a márkanév önmagában vásárlásra ösztönözni a fogyasztókat – magyarul: mennyire tekintik kívánatosnak a márkát az emberek.

Ugyanakkor az sem véletlen, hogy az autóipar, amelynek fajsúlya már tavaly is gyengült a globális gazdaságon belül, tovább veszített jelentőségéből. A Covid-19 járvány a közlekedési és beruházási kedv csökkenése, illetve az ebből adódó gyártásbeszüntetések miatt különösen kedvezőtlen hatást gyakorolt a szegmensre. Öröm az ürömben, hogy a tíz legértékesebb autómárka jelenleg 130 milliárd dollárt ér. Közülük azonban csak hárman olyan nagyok és jelentősek, hogy felkerülhettek a Top 100-as listára: a Toyota a 48., a Mercedes-Benz az 56., a BMW pedig a 61. helyen. Hármójuk közül arányaiban a Toyota veszítette a legkevesebbet.

A BrandZ autóipari Top 10-es listája (márkaérték millió dollárban)

Az okok leginkább arra vezethetők vissza, hogy az autóipar annak minden aspektusát érintő, radikális átalakulásban van, a hajtástechnológiák villamosításától kezdve az értékesítési és marketing stratégiák hangsúlyváltásán át a mobilitás alapvető koncepciójáig. A felmérések tanúsága szerint továbbra is a Toyota találja el legjobban az arányokat a bevett paradigmák feloldása, valamint az iparág új irányelvek mentén történő, ismételt stabilizálása között.

Ezt a mérőszámok is bizonyítják: a tradicionális autógyártók körében a márka megkülönböztető ereje tekintetében (megbízható autók és ügyfélkapcsolat) éppúgy a legjobb értéket érte el, mint a diszruptitivás, azaz a vadonatúj értékek és rendszerek teremtése terén. Ezek után nem csoda, hogy a vállalat idén tizenharmadik alkalommal (2013 óta sorban nyolcadszor) bizonyult a legértékesebbnek valamennyi autógyártó közül.

Fotók: Toyota, Kantar
Adatok: Kantar Millward Brown és Bloomberg

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/07/01/megerkezett-az-uj-suzuki-across/