A Toyota vezető formatervezője szerint eltűnhetnek a hagyományos elveken alapuló autók
Megszűnhet az autóipar középosztálya: a nem is olyan távoli jövőben puritán dobozok és fényűző luxusjárművek uralják majd útjainkat. A Toyota vezető formatervezője mesélt erről a furcsa új világról.
„Középtávon valamennyi márka tömegpiaci modellje eltűnhet a palettáról.” Erről az első hangzásra riasztó, de nagyon is logikus jövőképről Simon Humphries, a Toyota-csoport vezető formatervezője mesélt a közelmúltban a Reuters hírügynökségnek.
Azzal már jó ideje szembesültek az autógyártók, hogy a felnövekvő generációk egészen máshogy viszonyulnak az automobilhoz és a vezetéshez, mint a szüleik. Az autózás élménye, a gép szeretete egyre kevesebbeket mozgat meg: helyettük hatékonyságot és folyamatos online kapcsolatot várnak el a fiatalok, akiknek a kutatások szerint semmi nem fontosabb annál, minthogy a közlekedés gyakorlata ne zavarja meg mindennapi rutinjukat, kedvelt társas (virtuális vagy valós) cselekvéseiket.
Az autonóm mobilitási megoldások pontosan egybevágnak ezekkel a törekvésekkel. Ám ha érzékelők tucatjai és fejlett számítógépek vezérlik autónkat, ha az egymással és környezetükkel kommunikáló járműveknek köszönhetően nem csupán balesetekkel, de hirtelen manőverekkel sem igen kell már számolnunk, és ha az optimalizált forgalomban lassabban haladva is kiváló átlagsebességek érhetők el, egészen más formátumú járművekre lesz szükség. Azoknak a népautóknak, amelyek jelenleg családok millióit szállítják a világ útjain, nem lesz már létjogosultsága: újra kell alkotni minden normát az aerodinamika, a helykihasználás, az utasbiztonság terén.
„A jelenlegi autókat egy több mint százéves elképzeléshez és igényrendszerhez igazodva fejlesztjük. Van a motor, és az üzemanyagtartály, van egy kormány, kerekek, fékek, és a vezető, aki azt fogja. De ha nem lesz belsőégésű motor, ha nincs üzemanyagtartály, és kormánykerék sincs, sem pedálok és egyéb alkatrészek, a tervezők bármit megtehetnek” – mondta a hírügynökségnek Humphries, aki az idei évtől a Toyota fejlett kutatás-fejlesztési vállalatát is igazgatja. „Ez lesz az ésszerű megoldás, ellenpontként viszont muszáj, hogy megmaradjon egy érzelmi töltésű opció is. Egyfelől tehát lesznek ezek a végletekig optimalizált közlekedési eszközök, másfelől viszont színtiszta élmény- és versenyautókat fogunk fejleszteni.”
Nem véletlen tehát, hogy a Toyota gyors egymásutánban mutatta be az e-Palette elektromos önjáró „autót”, amely taxiként, irodaként, klubhelyiségként vagy mozgó boltként is megállja a helyét, valamint a GR Supra Racing tanulmányt, a legendás sportautó visszatérését megelőlegező, fantasztikus kupé-koncepciót, de ugyanígy említhetnénk a Lexus LF-1 Limitless ultraluxus-crossovert, amely hamarosan LQ néven hozhat minden eddiginél több fényűzést és örömöt a Lexus-ügyfelek életébe.
Ami pedig a Corollát, a bolygó legnépszerűbb autóját illeti, ha Humphriesnak igaza lesz bízunk abban, hogy négy egyszerű betűvel kiegészítve, Corolla GRMN sportmodellként mégis csak talál magának helyet a Toyota örömautóinak sorában…
Fotók: Toyota, Lexus